فناوری خنک کننده ساختمان از طریق ارسال گرما به فضا

پنجره ایرانیان: این محصول انقلابی، که می‌تواند ساختمان‌ها را حتی در روزهای داغ سرد کند، به صورت صفحات چندلایه ساخته شده است و می ‏توان آن را مانند پنل‏ های خورشیدی بر روی بام ساختمان ‏ها نصب کرد.
  • چهارشنبه 29 اردیبهشت 1395 ساعت 9:48

به گزارش انرژی هاب، دانشمندان ماده‌ای را اختراع کرده‌اند که می‌تواند حرارت داخل ساختمان را، همراه با تابش گرمای خورشید، به فضا ارسال کند.

این محصول انقلابی، که می‌تواند ساختمان‌ها را حتی در روزهای داغ سرد کند، به صورت صفحات چندلایه ساخته شده است و می‏ توان آن را مانند پنل‏ های خورشیدی بر روی بام ساختمان‏ ها نصب کرد. اما تفاوت آنها با پنل‌های خورشیدی این است که به جای تبدیل نور خورشید به انرژی، این صفحات گرما را به نور نامرئی تبدیل می‌کند و سپس آن را به صورت اشعه مادون قرمز تشعشع می‌دهد.

شان‌هوئی فن، استاد مهندسی برق دانشگاه استانفورد، در توضیح این تکنولوژی گفت، این پانل‌ها ـ که شامل لایه‌ای از مواد مشابهی است به آنچه که در شن و ماسه یافت می‌شود - مانند نوعی آینه مخصوص عمل می‌کند، که هم حرارت را از داخل ساختمان بیرون می‌کشد و هم اشعه خورشید را انعکاس می‌دهد، سپس هردو را یکصد کیلومتر به فضای سرد خارج از کره زمین می‌فرستد.

فن گفت، این ساختاری است که خود را بدون استفاده از برق خنک می‌کند، حتی در زیر آفتاب. بنابراین، اساسا آنچه که انجام می‌دهد این است‌که گرما را به فضای خارج می‌فرستد و همچنین نور خورشید را منعکس می‌کند تا ساختمان توسط خورشید گرم نشود. و در نتیجه شما اگر آن را بر روی سقف قرار دهید، به میزان قابل توجهی دمای ساختمان را پایین می‌آورد.

این پانل‌ها، که اگر با دست لمسشان کنید حتی در آفتاب خنک هستند، می ‏توانند دمای داخل ساختمان را تقریبا ۵ درجه خنک‌تر کنند. هنگامی که حرارت به فضا فرستاده می‌شود، با فرکانسی فرستاده می‌شود که هنگام عبور از جو زمین هوا را گرم نمی‌کند. فن گفت، این تقریبا مانند در اختیار داشتن پنجره‌ای به فضا است.

به گفته فن، یکی از موارد استفاده این پانل‌ها در ساختمان‌هایی است‌ که به برق یا تهویه هوا، مثلا در کشورهای در حال توسعه، دسترسی ندارند.


ثبت نظر

ارسال