شورای عالی شهرسازی دستور توقف ساخت‌وسازهای مزاحم در پایتخت را صادر کرد:

ایست ساختمانی به برج‌های انحرافی

پنجره ایرانیان: شورای عالی شهرسازی در مصوبه‌ای جدید برای پایتخت، دستور توقف ساخت‌‌و‌سازهای مزاحم و مشکوک به عدم رعایت مقررات بالادست را صادر کرد.
  • سه شنبه 21 اردیبهشت 1395 ساعت 8:14

 به گزارش دنیای اقتصاد، هفته گذشته ساکنان محله برج‌های هرمزان در شهرک غرب با نصب یک بنر در محوطه ورودی برج‌ها، نسبت به اقدام وزیر راه و شهرسازی در صدور ابلاغیه تعلیق برج‌سازی جدید در محله هرمزان، واکنش مثبت نشان دادند و از اینکه اعتراض مکتوب آنها به شورای عالی شهرسازی، مورد توجه مقامات دولتی ناظر بر شهر تهران قرار گرفته است، رضایت خود را با نصب بنر اعلام کردند.

بررسی‌های صورت گرفته درباره جزئیات آنچه به تازگی در این محله اتفاق افتاده، حاکی است: اواخر سال گذشته موضوع خواسته اهالی برج‌های قدیمی محله هرمزان مبنی بر «رسیدگی قانونی به عواقب احداث یک برج جدید در این محله»، برای چندمین بار، در شورای عالی شهرسازی مطرح و در نهایت، 19 اسفند 94 دستور عباس آخوندی در مقام رئیس شورا، به‌عنوان مصوبه شورای عالی شهرسازی در ارتباط با «فرجام ساخت برج اضافی در فضای میانی انبوه برج‌های فعلی هرمزان»، به نهاد تحت امر این شورا در تهران ابلاغ می‌شود.

متن این مصوبه به شرح زیر است: شورای عالی شهرسازی در جلسه مورخ 17 اسفند سال 94، پس از استماع گزارش مربوط به شکایت ساکنان مجتمع هرمزان و پیرو دستور رئیس شورا (وزیر راه و شهرسازی)، مقرر کرد، ابتدا پروژه مذکور در تراز صفرـ صفر متوقف شده و گزارش توقف به دفتر نظارت دبیر خانه شورای عالی ارائه شود و سپس، طرح این پروژه با تدقیق میزان سرانه‌ها و نوع کاربری ‌ها و انطباق با طرح‌های بالادست و با حضور کلیه گروه‌های ذی‌نفع و مسوولین ذی‌ربط در کمیته فنی شماره یک شورای عالی شهرسازی بررسی و نتیجه به شورای عالی برای اتخاذ تصمیم نهایی ارائه شود. لذا ضمن ارائه مسئولیت پیگیری و اجرای این مصوبه به اداره راه و شهرسازی استان تهران، لازم است اقدامات لازم براساس متن مصوبه شورای عالی شهرسازی انجام بگیرد. مصوبه شورای عالی شهرسازی چند ماه بعد از دستور صریح وزیر راه و شهرسازی در ارتباط با این پروژه، تصویب و ابلاغ شده است.

عباس آخوندی پیش‌تر در پاسخ به گزارش مشاور حسابرسی خود درخصوص درخواست رسیدگی به خواسته ساکنان محله هرمزان درباره اقدامات یکی از شرکت‌های وابسته به نهادهای دولتی و عمومی، خطاب به دو مقام مسئول به‌صورت مکتوب ابلاغ کرد: حقوق شهروندان باید مورد احترام و رعایت قرار گیرد. لذا دستور فرمایید اقدامات اجرایی متوقف و گزارش دقیق حقوقی و فنی تهیه و ارائه شود. در این ارتباط، کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در تاریخ 29 فروردین امسال، با دعوت از ساکنان برج‌های هرمزان و ذی‌نفعان برج جدید در حال ساخت در این محله، رسیدگی دقیق و فنی به این پروژه را با هدف استعلام درباره رعایت یا عدم رعایت خطوط قرمز شورای عالی شهرسازی در برج‌سازی محله هرمزان، آغاز کرد. ورود عملیاتی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به پرونده برج‌سازی‌های مزاحم در پایتخت، گام سوم این نهاد نظارتی برای اصلاح انحرافات ساختمانی در پایتخت محسوب می‌شود.

پیش‌تر و در ابتدای دولت یازدهم، طرح تفصیلی شهر تهران مورد اصلاح و بازنگری شورای عالی قرار گرفت و برخی مقررات قید شده در این طرح که اجازه بارگذاری جمعیتی معادل 2 میلیون نفر بیشتر از سقف جمعیت‌پذیری قید شده در طرح جامع شهر تهران به شهرداری داده بود را از متن طرح تفصیلی حذف کرد. شورای عالی در گام دوم با ابلاغ چند بخشنامه به استانداری تهران و مدیریت شهری پایتخت، صدور پروانه ساختمانی در مناطقی از پایتخت همچون منطقه 22 و همچنین صدور مجوز برج‌سازی در کل شهر را تا زمان تهیه و تدوین ضوابط خاص بلندمرتبه‌سازی، ممنوع اعلام کرد و در عین حال، خواستار اصلاح رویه قبلی در شهرداری‌های مناطق برای صدور پروانه ساختمانی خارج از ضوابط و مقررات طرح تفصیلی شد. هم اکنون گام سوم شورای عالی برای کنترل ساخت‌‌و‌سازهای مغایر حقوق شهروندی و متضاد از اسناد بالادست، در پی مصوبه اخیر این شورا آغاز شده است.

به این ترتیب اولین محصول پیگیری‌های شورای عالی شهرسازی و معماری کشور برای احیای حقوق از دست رفته شهروندان تهرانی در ساخت‌وساز‌های مغایر با ضوابط بالادستی به نتیجه رسید. شورای عالی شهرسازی و معماری کشور طی دو سال و نیم گذشته به‌صورت مداوم به پرونده ساخت‌وسازهای غیرمجاز و مغایر با ضوابط طرح جامع و تفصیلی شهر تهران ورود پیدا کرد تا از این طریق حقوق شهروندان تهرانی را که در این مسیر مورد دست‌اندازی قرار گرفته احیا کند. نهایتا اواخر سال گذشته اولین محصول پیگیری‌های شورای عالی شهرسازی در پرونده ساخت‌وساز در مشاعات محله برج‌های هرمزان واقع در شهرک غرب به نتیجه رسید و با نامه تاکیدی وزیر راه و شهرسازی دستور توقف ساخت‌وسازهای مجاور برج‌های مسکونی هرمزان صادر شد.


ثبت نظر

ارسال