بایدها و نبایدهای بلندمرتبه سازی در تهران

پنجره ایرانیان: عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چاره جز استفاده از فناوری های روز و بلندمرتبه سازی نداریم، البته برای این کار طرح جامع شهری را هم در نظر می گیریم و اینگونه نباشد که در یک کوچه باریک یک ساختمان بلند بسازیم که باعث دسترسی نامطلوب می شود.
  • یکشنبه 5 اردیبهشت 1395 ساعت 8:26

به گزارش معماری نیوز، مدیر کل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران در برنامه مناظره رادیو گفت‌وگو، به اهمیت بلند مرتبه سازی اشاره کرد و گفت: توسعه فضای سبز و باز، آزادسازی سطوح گسترده خدمات شهری و عمومی از جمله مهترین دلایل رو آوردن به بلندمرتبه سازی در شهر تهران است.

برنامه مناظره با موضوع بلند مرتبه سازی، بایدها و نبایدها و با حضور مهندس مسعود حمزه ای مدیر کل نظارت بر طرح توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی، مهندس دادسرشت مدیر کل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران، مهندس محمد رضا آقایی مدیر کل شهرسازی و طراحی شهری شهرداری تهران و علیرضا خسروی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی روانه آنتن شد.

مهندس مسعود حمزه ای در ابتدا با اشاره به سوابق بلند مرتبه سازی در تهران گفت: اولین تشویق ها به آپارتمان سازی و حداکثر بهره برداری از زمین را در اسناد آمایشی و برنامه های 5 ساله سوم، چهارم و پنجم قبل از  انقلاب در سال 1342 تا 56 داشتیم.

وی افزود: در آن اسناد تصریح شده است به منظور کاهش هزینه های تامین تاسیسات عمومی، گسترش افقی و بی تناسب شهرها، دشواری اداره امور شهرداری، تامین مسکن شهرهای بزرگ، ایجاد فضای سبز بزرگ و کافی و تامین زمین بازی کودکان بلند مرتبه سازی انجام می شود.

مدیر کل نظارت بر طرح توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی به نخستین طرح جامع شهر تهران اشاره کرد و افزود: در این طرح بر لزوم رعایت اندازه های مطلوب شهر و عدم گسترش افقی تاکید شده بود و با این کار به سمت یک شهر مطلوب می رویم.

حمزه ای خاطرنشان کرد: بعد از جنگ شورای اقتصاد بر تقلیل سطح زیربناهای واحدهای مسکونی یعنی کوچک سازی تاکید می کند که الزاماً به معنی بلند مرتبه سازی نیست ولی راهبردهای کلی و تشویقی در نظر گرفته بودند که اولین آن بلندمرتبه سازی بود.

مدیر کل نظارت بر طرح توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی به دیگرمصوبات در این حوزه اشاره کرد و عنوان کرد: تطبیق الگوی تفکیک با مقتضیات بلند مرتبه سازی، تشویق به تجمع قطعات در مناطق نو ساز، استفاده از ظرفیت های تراکم جمعیت و ساختمان، انبوه سازی و به کارگیری روش های صنعتی در ساختمان از دیگر مصوبات در این حوزه است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از قابلیت های بلند سازی جهت گیری استفاده از ساختمان های صنعتی است. شورای عالی شهرسازی نیز در همان سال 69 زمانی که بر بلند مرتبه سازی از طریق اصلاح طرح تفصیلی شهرها تاکید کرد و اعلام داشت به منظور استفاده بهتر از زمین در شهرها برای اسکان جمعیت و همچنین تامین فضای باز و محیط زیست بهتر، از بلندمرتبه سازی استفاده کنیم.

حمزه ای عنوان داشت: آن چیزی که نمود آن را مردم در قالب طرح های تفصیلی و آخرین سندی که به صدور پروانه متصل می شود، در واقع منبعث از طرح های مفصل دیگری همچون طرح کاربری ملی، منطقه ای، جامع شهری و جامع تفصیلی یک شهر است. در واقع این طرح است که برای چگونگی صدور پروانه تعیین  تکلیف می کند.

وی اضافه کرد: اینکه اندازه شهرمان چقدر باشد و جهت های گسترش آن به چه شکل باشد در طرح های بالادستی یعنی طرح های ناحیه و جامع تصمیم گیری می کنند.

وی مرجع تصویب طرح های این مدلی را شورای عالی شهرسازی و معماری معرفی کرد و عنوان داشت: این شورا مرکب از 12 وزارتخانه است که ریاست آن با وزیر راه و شهرسازی است و دبیر خانه آن هم در حوزه معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی است.

مدیر کل نظارت بر طرح توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی حضور شهرداری ها را در این نشست ها بنابر موضوع عنوان کرد و اظهار داشت: شهرداری ها در خصوص بلندمرتبه سازی حضور داشته اند و اساساً بنا به موضوعاتی که مطرح می شود از آنها دعوت به عمل می آید.

مهندس دادسرشت به اهمیت بلند مرتبه سازی اشاره کرد و ادامه داد: توسعه فضای سبز و باز، آزادسازی سطوح گسترده خدمات شهری و عمومی از جمله مهترین دلایل رو آوردن به بلندمرتبه سازی در شهر تهران است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ارزشمند بودن زمین و استفاده از آن به عنوان خدمات عمومی و شهری، طراحان شهری را به این سمت سوق داده است که به بلند مرتبه سازی توجه بیشتری داشته باشند.

مدیر کل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران،با بیان اینکه بلند مرتبه سازی نیازمند تائید مرجع بالادست است، بیان داشت: قطعاً شورای عالی شهرسازی و معماری تعیین کننده است و البته شهرداری تهران بنا بر نیازهایی که در شهر احصاء می شود و همچنین مکان یابی اینگونه مکان ها و طبیعتاً پیشنهاد به وزارت راه و شهرسازی، در کنار این وزارتخانه بوده است.

در ادامه مهندس محمد رضا آقایی با اشاره به ساخت و سازهای انجام شده در سال های گذشته، گفت: در واقع اگرچه مشکلاتی در رابطه با عرض گذرها و امثال آن در کنار این بلند مرتبه سازی ها وجود داشته است، ولی به مرور زمان در طرح جامع اخیر تهران، پیش بینی شده است برای به حداقل رسیدن این نواقص شهرداری تهران سندی را آماده کند که بر اساس آن راه حل هایی را ارائه دهند.

وی ادامه داد: خوشبختانه این گزارش بعد از قریب دو سال کار کارشناسی و نزدیک به 30 جلسه کارشناسی در کارگروه کمیسیون ماده 5 با اصلاحات فراوان و سازنده مهیا شد و خوشبختانه به تصویب اعضای کمیسیون ماده 5 رسید و برای تصویب نهایی به شورای عالی شهرسازی و معماری ارجاع شده است.

مدیر کل شهرسازی و طراحی شهری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه این سند بر اساس آن آسیب شناسی ها نگاه نافذ و جدی نگری داشته است، بیان داشت: ما همچنان منتظر هستیم تا این مصوبه به نتیجه برسد تا ما کار خود را آغاز کنیم.

علیرضا خسروی با بیان اینکه بنده موافق بلندمرتبه سازی هستم، اظهار داشت: دلیل بنده این است که چاره دیگری جز این برای تامین مسکن نداریم. اگر بخواهیم این کار را کنار بگذاریم، نمی توان تهران را اداره کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چاره جز استفاده از فناوری های روز و بلندمرتبه سازی نداریم، البته برای این کار طرح جامع شهری را هم در نظر می گیریم و اینگونه نباشد که در یک کوچه باریک یک ساختمان بلند بسازیم که باعث دسترسی نا مطلوب می شود.


ثبت نظر

ارسال