ضعف بانک ‏های داخلی، عامل بیماری مزمن مسکن

پنجره ایرانیان: توان ضعیف مالی بانک ‏های داخلی و عدم ارتباط آنها با بانک‏ های بین المللی موجب رکود شدید بازار مسکن شده است.
  • چهارشنبه 5 اسفند 1394 ساعت 9:30

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، غلامرضا کیانمهر کارشناس مسکن و شهرسازی گفت: در بسیاری از کشورهای پیشترفته از جمله کشورهای آمریکای شمالی و اتحادیه اروپا مردم به راحتی آب خوردن صاحب خانه می‏ شوند. در این کشورها مردم 10 درصد قیمت کل مسکن را به بانک‏ ها می‏ دهند و تا حدود 90 درصد مابقی را بانک‏ها به صورت وام و با اقساط طولانی که برای حدود 90 درصد از اقشار جامعه قابل پرداخت است، در اختیار مردم قرار می‏ دهند.

وی در ادامه اظهار داشت: در کشور ما تعداد زیادی بانک خصوصی وجود دارد که اگر توان همه این بانک‏ ها را روی هم بگذاریم سرمایه‏ ای به اندازه یک بانک معتبر بین‏ المللی مانند بانک HSBC ندارند. هدف بانک‏ های خصوصی ما سرمایه‏ گذاری در کارهای کوچک با ریسک پایین است.

کیانمهر ادامه داد: در ثانی به دلیل بالا بودن نرخ تورم و هزینه‏ های زندگی قیمت تمام شده پول به خصوص برای بانک‏ های خصوصی که به منابع دولتی دسترسی ندارند بسیار بالا است. وی در ادامه تصریح کرد: یکی از دلایل ضعف بانک‏ های ما عدم اتصال به بانک‏ های جهانی است و این موضوع در سال های اخیر تشدید شده است، ولی در نظام های اقتصادی جهان بانک‏ ها به هم متصل هستند و بین خودشان پول مبادله می‏ کنند.

کیانمهر بیان کرد: در کشورهای پیشرفته بانک ‏ها به دنبال متقاضیان وام می‏ گردند و با تجار خریداران مسکن و تولید کننده‏ ها وارد مذاکره می شوند ولی در کشورما این مردم و کارآفرینان و تولید کننده ها هستند که باید به دنبال وام باشند.

وی در پایان با اشاره به شروع بستن قرار دادهایی با بانک ‏های بین المللی در دوران پسابرجام افزود: صنعت مسکن و شهرسازی تابعی از متغیرهای اقتصادی دیگر کشورها است و با رونق گرفتن اقتصاد کلان کشور و قوت گرفتن بانک‏ها در آینده شاهد خواهیم بود که سرمایه گذاران مسکن با خیال راحت سرمایه شان را از تاریکی به روشنایی بیاورند.


ثبت نظر

ارسال