رکود مسکن ناشی از عملکرد دولت‌های قبل است

پنجره ایرانیان: یک کارشناس، رکود حاکم بر بخش مسکن را ناشی از عملکرد دولت ‏های گذشته در افزایش یکباره قیمت مسکن دانست و پیشنهاد کرد تا دولت برای خروج از رکود با استفاده از اسناد خزانه اسلامی از مردم پول قرض بگیرد.
  • شنبه 28 آذر 1394 ساعت 11:53

به گزارش ایسنا، سلمان خادم المله اظهار کرد: بازار مسکن تهران از وضعیت ایده‌آلی برخوردار نیست و بسیاری از خانه ‏هایی که برای فروش گذاشته شده‏ اند، مشتری ندارند. بخشی از علت این مساله به ساختار بیمار اقتصاد کشور برمی‏ گردد. بسیاری افراد مازاد دارایی خود را به شکلی پس‌انداز کرده‌اند که از چرخه اقتصاد خارج شده است.

وی افزود: اشتباهات دولت گذشته به افزایش شدید قیمت مسکن منجر شد و طرح مسکن مهر تورم 40-50 درصدی را به اقتصاد تحمیل کرد. پایین آمدن درآمدهای نفتی هم رکود اقتصادی را تشدید کرده است.

این کارشناس مسکن با بیان این که عملکرد ضعیف دولت‏ های قبل به واسطه درآمدهای بالای نفتی پنهان می‌شد، گفت: در حال حاضر به خاطر کاهش قیمت نفت، عملکردهای ضعیف خود را بیشتر نشان می ‏دهد. به همین دلیل باید دولت در تصمیم‏ گیری‏ های اقتصادی هوشمندانه عمل کند.

خادم المله به عقب ‏ماندگی تولید مسکن طی دو سال اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: برای جبران این عقب ماندگی باید در اقتصاد تحرک ایجاد کرد. متاسفانه سوء‏مدیریت دولت قبل و نبود قاطعیت برای اتخاذ سیاست‏ های انبساطی در دولت فعلی باعث مشکلاتی برای اقتصاد شده است. البته دولت یازدهم در بحث سیاست خارجی و رفع تحریم عملکرد قابل تقدیری داشت، اما در اقتصاد داخلی، نیاز به ایجاد فضای بازتر اقتصادی و کاهش نرخ سود بانکی داریم.

این کارشناس مسکن با بیان اینکه معضل بیکاری تهدیدی برای اقتصاد کشور است، تصریح کرد: اثری که جمعیت بیکار بر کشورها می‌گذارد ممکن است به اقتصاد ختم نشود و عواقب بدتری داشته باشد. لذا کاری که هم اکنون باید انجام شود سیاست‌های انبساطی پولی و کاهش نرخ بهره های بانکی است.

به گفته وی در بهترین شرایط اگر پول‌های بلوکه شده کشور آزاد شود 1.5 تا 2 سال طول می ‏کشد تا سرمایه‌گذاران خارجی به ایران بیایند. لذا تنها راه برای عبور ملایم از 2 سال پیش رو سیاست‌های انبساطی پولی است.

 خادم‌المله با طرح این پیشنهاد که اسناد خزانه اسلامی از مردم پول قرض بگیرد، بیان کرد: در سیستم اقتصادی کشور از یک طرف بیش از 900 هزار میلیارد تومان نقدینگی وجود دارد و از سوی دیگر بخشی از مشکلات عظیم کشور به خاطر بدهی 300 هزار میلیارد تومانی دولت به بخش خصوصی و پیمانکاران است. راه‏ حل این است که دولت با شفاف سازی و در میان گذاشتن مشکلات با مردم، با استفاده از اسناد خزانه اسلامی از مردم قرض بگیرد. در این صورت پیمانکاران از ورشکستگی و تعطیلی خارج می شوند و فضای اقتصادی بازتر می‌شود.


ثبت نظر

ارسال