مشاور وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

مسکن‌سازی کار دولت نیست

پنجره ایرانیان: حسین عبده تبریزی مشاور آخوندی وزیر راه شهرسازی معتقد است که دولت نباید در بازار مسکن نقش داشته باشد و باید از طریق وام دهی دست بانک‏ ها را باز بگذارد.
  • یکشنبه 24 آبان 1394 ساعت 10:37

به گزارش تسنیم، حسین عبده تبریزی یکی از مشاوران اصلی وزیر راه و شهرسازی گفت: بنده نقشم مشاوره است و باید آن را به صورت داوطلبانه در اختیار مدیران قرار داد و نباید جنبه دست و پا گیر داشته باشد.

وی افزود، در جلساتی که مدیران اجرایی ما را دعوت می‏ کنند، تقریبا  مباحث و پیشنهادها بدون مشکلی بیان می شود. ما بحث‏ هایمان را مطرح کرده و مدیران آنها را می ‏شوند و تا حدودی هم مورد توجه قرار می گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که،" اکثر طرح هایی که وزارت راه وشهرسازی می‏ دهد جنبه مالی دارد و روی تحریک تقاضا و وام تاکید دارند، با توجه به سوابق شما در حوزه‏ های مالی و اینکه شما از مشاوران وزیر راه هستید، به نظر می ‏رسد نقش برجسته ‏ای در این طرح ها داشته باشید؟" گفت: آخوندی، یک صاحب نظر جدی و خودشان بسیار تئوریک هستند و نظر دارند، اما بحث مالی در همه کشور و در همه حوزه ‏ها رواج پیدا کرده و فقط بحث مسکن نیست. تسهیلات خرید مسکن تنها راه تامین مسکن است وگرنه زوج ‏های جوان قادر به پرداخت هزینه‏ های 200 میلیون تومانی خرید مسکن نیستند، بانک‏ ها باید قادر باشند با پرداخت تسهیلات با سود اندک به خانواده‏ ها آنها را قادر به خرید مسکن کنند.
وی تاکید کرد: سوالی که باید پرسیده شود این است که نظام بانکی نمی ‏تواند تسهیلات بلند مدت پرداخت کند، چه لزومی داشت دولت با پول پر قدرت اقدام به ساخت مسکن کند. اگر بازار رهن داشتیم و مردم  با نرخ بهره 3 تا 4% وام مسکن می‌گرفتند، چه لزومی به ورود دولت برای ساخت مسکن با پول پر قدرت بانک مرکزی وجود داشت. بازار رهن یکی از حوزه ‏هایی است که کمتر به آن پرداخته شده است.

عبده تبریزی معتقد است، وزارت راه و شهرسازی تلاش کرده است با هماهنگی و پرداخت سوبسید، میزان وام را ارتقا دهد.در تهران این وام 80میلیون تومان است که استقبال خوبی هم از آن شده است و حدود 400 میلیارد تومان بانک مسکن سپرده دریافت کرده است.


ثبت نظر

ارسال