پرداخت یارانه، جایی برای کارایی انرژی نمی‌گذارد

پنجره ایرانیان: نماینده بانک توسعه آلمان معتقد است: کشورهایی که یارانه انرژی زیاد پرداخت می‌کنند، دیگر جایی برای سرمایه‌گذاری در حوزه کارایی انرژی وجود ندارد.
  • دوشنبه 1 تیر 1394 ساعت 14:25

به گزارش شانا، کلاوس گیهر (Klaus Gihr) در دومین جلسه کارشناسی فنی در مورد کارایی انرژی  که ٥ تا ٦ ژوئن ٢٠١٥ (١٥ الی ١٦ خرداد ١٣٩٤) در چارچوب کنفرانس تغییر اقلیم سازمان ملل (UNFCCC) در بن آلمان برگزارشد پرداخت یارانه انرژی را زیر سوال برد و گفت: کشورهایی که یارانه انرژی زیاد پرداخت می کنند، دیگر جایی برای سرمایه‌گذاری در حوزه کارایی انرژی وجود ندارد. لذا در این کشورها، برای اجرای برنامه‌های ارتقای کارایی انرژی لازم است ابتدا یارانه‌های انرژی حذف شود.

کارشناسان حاضر در اجلاس تغییر اقلیم در "بن" بر این نکته تأکید کردند: "بهبود کارایی انرژی منافع متعددی برای کشورها و محیط زیست جهان دارد؛بطوریکه کارایی انرژی نه تنها انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد، بلکه سبب صرفه‌جویی در مصرف انرژی برای هر واحد تولید اقتصاد می‎شود."

در واقع، اقدامها در جهت ارتقای کارایی انرژی به عنوان یکی از راهکارهای چندمنظوره در مذاکرات تغییر اقلیم مطرح است که از یک طرف سبب رشد اقتصادی و توسعه اجتماعی کشورها شده و در مجموع تولید کل اقتصاد، اشتغال و امنیت انرژی در جهان را افزایش خواهد داد و از طرف دیگر، تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر بهبود معیارهای محیط ‌زیستی خواهد گذاشت. 

نماینده سازمان بهداشت جهانی (WHO) نیز در این جلسه اظهار کرد: استفاده از سوخت زیست توده (biomass) برای پخت غذا و همچنین نفت سفید برای روشنایی، بهداشت عمومی را به مخاطره انداخته است.وی گفت: بسیاری از همین اقدامها که جوامع باید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای انجام دهند به کاهش تعدادی از مهمترین مخاطرات بهداشت عمومی به ویژه بیمارهای غیرواگیردار کمک خواهد کرد.

به گزارش امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، دومین جلسه کارشناسی فنی در مورد کارایی انرژی روزهای ٥ تا ٦ ژوئن ٢٠١٥ (١٥ الی ١٦ خرداد ١٣٩٤) در چارچوب کنفرانس تغییر اقلیم سازمان ملل (UNFCCC) در بن آلمان برگزار شد و کارشناسان نظرهای خود را در مورد «محیط ‌زیست شهری» به ویژه سیستمهای روشنایی و سیستم پایدار حمل و نقل شهری بیان کردند. مذاکراهای بین المللی تغییر اقلیم در مورد متن اولیه مذاکراتی که قرار است در بیست و یکمین اجلاس اعضای کنوانسیون تغییراقلیم (COP ٢١) در دسامبر ٢٠١٥ در پاریس مورد بحث و تأیید قرار گیرد، از تاریخ ١١ الی ٢٢ خرداد ١٣٩٤ در بن آلمان برگزار شد.

هدف اصلی از برگزاری این گونه جلسات کارشناسی در چارچوب مذاکرات تغییر اقلیم این است که با  ارایه گزینه‌های بهبود سیاستی و فناوری پیشرفته مبتنی بر مطالعات و دیدگاه‌های کارشناسی به مذاکره‌کنندگان در یافتن راه ‌حلهای مورد قبول برای همه ذینفعان کمک کند.

واقعیت این است که بیش از ٥٠ درصد جمعیت جهان در مناطق شهری زندگی می‌کنند و این جمعیت بیش از ٧٥ درصد انرژی جهان را مصرف کرده و حدود ٨٠ درصد گاز دی اکسید کربن جهان را منتشر می‌کنند. کارشناسان شرکت‌کننده در جلسه کارشناسی فنی مذاکرات تغییر اقلیم توصیه کردند که کاهش انتشارات شهری و استفاده کارا از انرژی باید اولویت بالای کشورها باشد.

پتانسیل‌های زیادی برای ارتقای کارایی انرژی وجود دارد. انتقال سیستم‌های روشنایی به سمت لامپ‌های LED به تنهایی می‌تواند برق مورد نیاز ١,٥ میلیارد خانوار در جهان را تأمین کند. در عین حال، کارشناسان حاضر در جلسه کارشناسی فنی عقیده داشتند هنوز برای تحقق این فرایند راه طولانی پیش رو است. به طوری که انتقال به سمت سیستم روشنایی LED بدون چالش و مشکل نیست. اولین قدم برنامه‌ریزی مناسب است. اجرای این اقدامها زمانبر‌بوده و نیاز به حمایت‌های سیاسی، نهادی و مالی دارد.

جلسه کارشناسی فنی مذاکرات تغییر اقلیم نتیجه گرفت که اجرای سیاستهای ارتقای کارایی انرژی در کشورهای مختلف در چارچوب سیاستهای انرژی آنها می‌تواند به کاهش اثرات منفی انتشارات گازهای گلخانه‌ای جهان منجر شود.


ثبت نظر

ارسال