نارضایتی وزیر نیرو از سهم انرژی‌های تجدیدپذیر

پنجره ایرانیان: وزیر نیرو گفت: افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر با همراهی مجموعه‌های مختلفی امکان‌پذیر است که متأسفانه تا هم‌اکنون این همکاری دیده نشده است.
  • دوشنبه 25 خرداد 1394 ساعت 20:27
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در حاشیه سومین انرژی‌های بادی درخصوص برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای تولید انرژی تجدیدپذیر گفت: برنامه‌ریزی‌ها برای تولید 500 مگاوات انرژی‌های تجدیدپذیر بود اما به دلایل مختلفی این هدف عملیاتی نشد.
 وی در توضیح دلایل عملیاتی نشدن این هدف گفت: برای رسیدن به این هدف باید یک مجموعه فعالیت داشته باشد و سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی انجام شود و سازمان‌های متعددی در کنار وزارت نیرو کمک کنند.  
چیت‌چیان در ادامه افزود: به طور مثال بانک‌ها به سرمایه‌گذاران وام و تسهیلات ویژه ارائه دهند و یا زمین از طریق سازمان منابع طبیعی به متقاضیان ارائه شود که این تعدد در سازمان‌های مختلف، پیشروی در این هدف را با مشکل روبرو ساخته است. وزیر نیرو در ادامه به کارهای صورت گرفته برای حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره و بیان داشت: پشتیبانی از صنایع برای ساخت داخل، تغییر قیمت خرید تضمینی از بخش خصوصی، وضع عوارض 30 ریالی برای اختصاص به انرژی‌های نو، مذاکره با صندوق توسعه ملی برای اختصاص تسهیلات و پرداخت 50 درصد از سرمایه‌‌گذاری اولیه برای مشترکان خانگی به منظور نصب پنل‌های خورشیدی از جمله حمایت‌های صورت گرفته بوده است. 
وزیر نیرو در ادامه به تحقیقات و پژو‌هش‌های صورت گرفته در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره و بیان داشت: در حال حاضر با تکیه بر تحقیقات داخلی، طراحی و ساخت توربین‌های دو مگاواتی به طور کامل در ایران صورت می‌گیرد. 
چیت‌چیان به مشوق‌های بخش خصوصی اشاره و بیان داشت: ما برق را از بخش خصوصی به قیمت 460 کیلووات در ساعت می‌خریم و با قیمت 56 کیلووات در ساعت به مشترکان فروخته می‌شود که این امر بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری تشویق می‌کند. وزیر نیرو در خصوص عملکرد وزارتخانه در زمینه انرژی‌های نو اذعان داشت: پیشرفت کار با برنامه و اهداف اولیه فاصله دارد که علت آن را می‌توان در محدودیت‌های سال‌‌های اخیر جستجو کرد که این امر سبب نارضایتی از نتایج بوده است.

ثبت نظر

ارسال