افزایش توان دیپلماسی انرژی ایران در اوپک

پنجره ایرانیان: نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس که وزیر نفت را در اجلاس اوپک همراهی می‌کرد، گفت: زنگنه به همه فهماند که ایران پس از تحریمها، حق خود را در بازار نفت استیفا می‌کند؛ عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه نیز گفت: توان ایران در اوپک افزایش‌یافته است.
  • شنبه 16 خرداد 1394 ساعت 13:24

محمدسعید انصاری، در گفتگو با شانا با اشاره به حضورش در میان اعضای هیئت ایرانی حاضر در اجلاس ١٦٧ اوپک گفت: دیپلماسی نفت و انرژی ایران به نسبت دو سال گذشته فعال و پویاتر شده است.نایب رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس، با این تأکید که دیدگاه او مبتنی بر واقعیتهاست، افزود: مدیریت گروه ایرانی و تلاش برای تحقق برنامه‌ها از سوی مهندس زنگنه در این اجلاس مدبرانه بود.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون انرژی، به سؤال یکی از خبرنگاران از زنگنه اشاره کرد و گفت: یکی از خبرنگاران درحالی‌که روی سؤال خود پافشاری می‌کرد قصد داشت بابیان یک سؤال و دریافت پاسخ، سبب ایجاد رنجش بین ایران و اوپک شود که وزیر نفت کشورمان با فراست به او پاسخ داد که همان‌جا از وزیر نفت به سبب ارائه پاسخهای سنجیده قدردانی کردم.

این نماینده مجلس نهم افزود: درمجموع اتفاقات اجلاس اوپک با عنایت به وضع موجود، خوب و سازنده بود. ازاین‌رو، تیم ایرانی به ریاست وزیر نفت فعال و هوشمندانه برنامه‌های از پیش تعیین‌ شده را دنبال کرد.انصاری گفت: زنگنه به همه فهماند که با لغو تحریمها، ایران برای استیفای حقوق خود در بازار جهانی نفت به این عرصه ورود می‌کند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی افزود: گزارشی در خصوص فعالیتهای ایران در اجلاس اوپک این هفته در کمیسیون مجلس ارائه می‌شود.اسماعیل جلیلی عضو دیگر مجلس که در این سفر وزیر نفت کشورمان را همراهی می‌کرد، گفت: اشتیاق نمایندگان رسانه‌های خارجی برای دریافت دیدگاه وزیر نفت ایران به نسبت سایر کشور بالاتر بود.عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، محور عمده سؤالات خبرنگاران از زنگنه را در خصوص برنامه‌های نفتی ایران در آینده و به‌خصوص پس از توافقات هسته ای برشمرد.جلیلی افزود: هیئت نفت ایران در اوپک از همه جذاب‌تر بود.

این نماینده مجلس نهم، تعامل ایران با اعضای اوپک را رو به رشد خواند و گفت: اعضا فعال این سازمان نسبت به توسعه مناسبات با ایران علاقه‌مند بودند و این موضوع ناشی از فضای مثبت و تعامل مسئولان نفت ایران است.جلیلی با اشاره به حسن سابقه ایران در بازار جهانی نفت و اوپک افزود: این توان و ظرفیت در نفت می‌تواند به سیاست خارجی کشورمان کمک کند. وی افزود: گزارشی مکتوب در این زمینه به مجلس ارائه می‌شود.

اعضای اوپک دیروز (جمعه) در پایان نشست ١٦٧ خود سقف تولید نفت این سازمان را ثابت نگه داشتند و زمان اجلاس عادی بعدی را نیز چهارم دسامبر ٢٠١٥ تعیین کردند.


ثبت نظر

ارسال