هند،سومین مصرف‌کننده بزرگ انرژی دنیا

پنجره ایرانیان هند بزودی با پیشی گرفتن از ژاپن، به سومین مصرف کننده بزرگ انرژی دنیا بدل می‌شود.
  • شنبه 16 خرداد 1394 ساعت 11:45

به گزارش پایگاه خبری «اف اکس استریت»، داده‌های منتشر شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که هند در سه ماهه جاری سال ٢٠١٥ میلادی، با پیشی گرفتن از ژاپن، به سومین مصرف کننده بزرگ انرژی دنیا بدل می‌شود.

این گزارش البته تاکید کرده است که انتظار می‌رود ژاپن بار دیگر تا پایان سال جایگاه فعلی خود را از هند باز پس بگیرد.

براساس این گزارش، هند که در سال ٢٠١٢ میلیونها بشکه نفت از ژاپن کمترمصرف می‌کرد، هم‌اکنون تقاضای بسیار بیشتر و رو به رشدی برای نفت دارد که دلیل عمده آن نیز توسعه اقتصادی و تقاضای زیاد کارخانه‌ها و بخش خودروسازی این کشور برای انرژی است.بنابراین گزارش، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که تقاضای نفت هند با نرخ رشد سالانه ٣,٤ درصد تا سال ٢٠٢٠ به روزانه ٤.٧ میلیون بشکه افزایش یابد.

این آژانس در گزارش میان مدت خود از بازار نفت تصریح کرد: با آن وجود که اقتصاد هند برای رشد خود به خدمات کمتر انرژی‌بر وابسته است، انتظار می‌رود که قیمت پایین نفت، تقاضا را برای سوخت مورد نیاز بخش حمل و نقل  افزایش دهد.بر این اساس، فروش خودرو در هند ١٨,١٤ درصد در ماه آوریل افزایش یافت که بالاترین رشد در سه سال گذشته بوده است.

از سوی دیگر، ژاپن به تازگی از شرایط رکود خارج شده است و به شدت به نیروگاه هسته‌ای خود وابسته است. در حقیقت انتظار می‌رود که با توجه به تلاش دولت ژاپن برای افزایش نیروگاههای هسته‌ای، مصرف نفت این کشور تا سال ٢٠٣٠ با کاهش ٣٣ درصدی به روزانه ٢,٥ میلیون بشکه برسد.


ثبت نظر

ارسال