بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنایع آجر و کاشی عملیاتی شد

پنجره ایرانیان: ازسوی محقق ایرانی با طراحی کورۀ مقاومتی بهینه‌‌سازی مصرف انرژی در صنایع آجر و کاشی عملیاتی شد محقق ایرانی دانشگاه صنعتی اصفهان از طراحی کورۀ مقاو متی با دمای بالا و مؤثر در بهینه‌‌سازی مصرف انرژی صنایع آجر و کاشی خبر داد.
  • شنبه 16 خرداد 1394 ساعت 11:19

به اعتقاد محمدرضا سلیم‌‌‌پور عضو هیأت علمی دانشکدۀ مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان،در کشور ما کوره‌ های بسیار زیادی وجود دارند که اکثر آن‌‌ها دارای سیستم قدیمی هستند که این مسئله منجر به مصرف بالای انرژی در آن‌‌ها می‌شود درحالی‌‌‌‌که با صرف هزینه‌‌‌ای کم و به سادگی می‌توان مصرف انرژی آن‌‌ها را تا ۴۰ درصد کاهش داد. به گفتۀ این محقق در این طرح نخست به بررسی پتانسیل‌‌های موجود برای کاهش مصرف انرژی پرداخته شده است و در حال حاضر مشغول طراحی سیستم‌های موردنیاز برای این مسئله هستیم تا در مرحلۀ بعدوارد فاز اجرایی شویم.

طبق اظهارات عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان،طراحی مشعل جدید،چیدمان بهینۀ بلوک‌ها وآجرها وعایق‌‌‌کاری مناسب کوره‌‌ها ازجمله مواردی هستند که درکاهش مصرف انرژی مؤثر می‌‌باشند و در این طرح در نظر است تا مصرف گاز در کوره‌‌ها کاهش داده شود.وی می‌‌گوید؛ هم‌‌چنین طرح دیگر ساخت کوره‌‌‌های مقاومتی دما بالا را در دست اجرا داریم که براساس این طرح ساخت کوره‌‌‌هایی با دمای ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ درجه برای ذوب قطعات خاص مدنظر است.

در صنعت آجر حدود ۷۰۰۰ کارخانۀ فعال در ایران موجود است که میزان تولید اسمی سالیانۀ آن‌‌ها بیش از ۵۰ میلیون تن است و محصولات اکثر ‌این کارخانجات،شامل آجرسنتی،آجرماشینی و بلوک،همه با فن ‌آوری قدیمی ‌تولید می‌ شوند که علاو ه‌‌بر انرژی‌‌‌بری بسیار بالا، در تولید (بیش از ۲ برابر انرژی ‌بری تولید آجر با فن‌‌‌آوری جدید)، از بسیاری مزایای نهفته در استفاده از آجرهای جدید بی ‌بهره هستند.

‌‌این گزارش می‌‌افزاید: سهم ۴۵ درصدی هزینه ‌های انرژی در تولید آجر از دیدگاه اقتصاد ملی، خود بیانگر شدت انرژی مصرفی بسیار بالا در این صنعت و لزوم توجه به آن است.


ثبت نظر

ارسال