تسهیلات پرداختی مسکن کاهش یافت

پنجره ایرانیان: مبلغ پرداختی بانک مسکن برای تسهیلات مسکن و ساختمان در سال 1392 حکایت از افت 14.1 درصدی پرداختی‌ها دارد در حالی که شبکه بانکی در این سال مجموع پرداختی های مسکنی‌اش 8.7 درصد افزایش یافته است.
  • سه شنبه 25 فروردین 1394 ساعت 11:0

بنابراین با احتساب افت وام بانک مسکن، می‌توان گفت پرداخت تسهیلات مسکن از سوی مجموع بانک‌ها و موسسات کشور 2.7 درصد نسبت به سال 1391 کاهش یافته است.

پرداخت تسهیلات بخش مسکن علاوه بر بانک مسکن از سوی دیگر بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری کشور نیز انجام می‌شود که به دلیل شرایط سهل‌الوصول‌تر و مبالغ بالاتر، گرایش افراد به موسسات مالی و اعتباری برای دریافت تسهیلات بیش از بانک مسکن است.

جدیدترین آمار اعلامی هم این موضوع را تایید می‌کند. در سال 1392 مجموع تسهیلات پرداختی بانک مسکن به بخش ساختمان و مسکن 115 هزار میلیارد ریال برآورد شده است که در مقایسه با پرداختی‌های کل شبکه بانکی 40 درصد محاسبه می‌شود.از دیگر سو مبلغ پرداختی بانک مسکن برای تسهیلات مسکن و ساختمان در سال 1392 حکایت از افت 14.1 درصدی پرداختی‌ها دارد در حالی که شبکه بانکی در این سال مجموع پرداختی های مسکنی‌اش 8.7 درصد افزایش یافته است. بنابراین با احتساب افت وام بانک مسکن، می‌توان گفت پرداخت تسهیلات مسکن از سوی مجموع بانک‌ها و موسسات کشور 2.7 درصد نسبت به سال 1391 کاهش یافته است.

نسبت‌ها اما در سال 1391 کاملا متفاوت بوده است به طوری که در این سال اولا سهم بانک مسکن از کل پرداختی‌ها در این بخش به بیش از 50 درصد رسیده بود و بانک مسکن بیشتر از نیمی از تسهیلات اعطا شده به ساختمان و مسکن را خود پرداخت کرده بود و دوم اینکه میزان پرداخت تسهیلات بانک مسکن 6.5 درصد رشد یافته بود حال آنکه تسهیلات مسکنی سایر بانک‌ها و موسسات کشور با افت 22.6 درصدی مواجه شده بود.

به این ترتیب در سال 1392 وضعیت بانک مسکن چه از لحاظ میزان پرداختی‌ها در بخش تسهیلات ساختمان و مسکن و چه از لحاظ سهم این پرداخت‌ها با افت همراه بوده است. براساس آمار افت سهم بانک مسکن در سال 1392، 10.6 واحد درصد محاسبه می‌شود.

عدم دستور پرداخت در سال جدید

بانک مسکن به عنوان بانکی تخصصی در این حوزه وظیفه تامین مالی خریداران مسکن را برعهده دارد. به همین دلیل در سال‌های فعالیت خود حساب‌های ویژه‌ای نیز برای مشتریان خود تدارک دیده تا از طریق آن بخشی از نیازها را پاسخگو باشد.

یکی از این حساب‌ها نیز حساب مسکن جوانان است که با واریز سپرده مشخص ماهانه توسط صاحب حساب، ظرف 15 سال، 75 میلیون تومان تسهیلات اعطا می‌شود. اما بررسی میدانی خبرنگار اقتصاد ایران آنلاین نشان می‌دهد افتتاح حساب جوانان فعلا در دستور کار بانک قرار ندارد و برای انجام باید ابلاغیه جدید صادر شود.


ثبت نظر

ارسال