نابسامانی ساخت ساز در روستاها

پنجره ایرانیان: رئیس بنیاد مسکن با انتقاد از وضعیت نابسامان ساخت‌وساز در روستاها و اینکه بنیاد مسکن در صدور پروانه‌های ساختمانی هیچ نقشی نمی‌تواند داشته باشد گفت: تا پایان سال جاری تمام روستاهای بالای 20 خانوار دارای طرح هادی می‌شوند.
  • شنبه 22 فروردین 1394 ساعت 13:3

علیرضا تابش در مراسم سالروز تاسیس بنیاد مسکن گفت: عمده فعالیت بنیاد مسکن در بخش عمران روستاهاست به طوری که بنیاد مسکن در این بخش طرح‌های هادی روستایی، صدور اسناد مالکیت و بهسازی بافت‌های با ارزش در روستاها است.

وی افزود: متأسفانه در حال حاضر صدور پروانه‌های ساختمانی در روستاها توسط دهیاری‌ها و بخشداری‌ها صورت می‌گیرد که این خود یک معضل بزرگ است،بنابراین امیدواریم این مشکل در دولت یازدهم حل شود چرا که در حال حاضر تنها بهیاری‌ها و بخشداری‌ها برای صدور پروانه‌های ساختمانی از بنیاد مسکن استعلام می‌گیرند.تابش تأکید کرد: در وضعیت نابسامان ساخت‌وسازها در روستاها بنیاد مسکن هیچ دخالتی ندارد چرا که هیچ نقشی در صدور پروانه‌های ساختمانی نیز ندارد، بنابراین ما آماده‌ایم تا در کاهش این معضل همکاری‌های لازم را انجام دهیم.

رئیس بنیاد مسکن گفت: اگر تراز اقتصادی در روستاها مثبت نباشد نهایتاً منجر به خروج جمعیت از روستاها می‌شود،بنابراین باید تلاش کنیم تا تمام طرح‌هایی که منجر به بالا رفتن معیشت زندگی در روستاها می‌شود را به سرانجام برسانیم.وی با اشاره به اینکه پیشنهادی برای تأسیس صندوق اعتباری ملی و محلی در روستاها ارائه شده است،گفت: امید است با تصویب تشکیل صندوق اعتباری شاهد توسعه و عمران بیشتر در روستاها باشیم که البته بنا بر تخصیص درصدی مثل مالیات بر ارزش افزوده اعتباری برای این صندوق تأمین شود و مابقی توسط خود روستاییان تأمین شود.

تابش گفت: تلاش می‌کنیم تا تمام طرح‌های هادی روستایی را به سرانجام برسانیم به طوری که در نظر داریم تا پایان سال جاری تمام روستاهای بالای 20 خانوار در کشور دارای طرح هادی شوند.

به گفته وی، در حال حاضر 84 درصد روستاهای بالای 20 خانوار دارای طرح هادی هستند که تا پایان سال جاری این عدد به صد در صد خواهد رسید.تابش ادامه داد: در حال حاضر از 38 هزار و 131 روستای بالای 20 خانوار برای 32 هزار خانوار تهیه طرح هادی انجام شده است و در 2600 روستا نیز تهیه طرح هادی در دست اجراست.

وی با اشاره به اینکه در طول سالهای گذشته یک میلیون و 500 هزار واحد مسکونی با اعطای تسهیلات بهسازی و نوسازی شده است گفت: تاکنون از سال 84 حدود 12 هزار و 600 میلیارد تومان وام مسکن اعطا شده است و امسال با پیگیری‌های انجام شده قرار است به 200 هزار واحد مسکونی تا سقف 15 میلیون تومان (سقف تسهیلات فردی) پرداخت شود.به گفته رئیس بنیاد مسکن از 200 هزار واحد مسکونی یاد شده تاکنون 4800 فقره عقد قرارداد با بانک‌ها صورت گرفته است.

وی در خصوص حضور بنیاد مسکن برای ساخت مسکن برای محرومین گفت: هر ساله بنیاد مسکن 20 تا 22 هزار واحد مسکونی برای محرومان احداث می‌کند اما طبق برنامه‌ریزی که شده است مقرر شده در سال جاری 15 تا 20 هزار مسکن برای افراد محروم ساخته شود.تابش گفت: بنیاد مسکن در میان سایر دستگاه‌های مذکور در ساخت مسکن مهر مقام اول را دارد به طوری که بنیاد مسکن از 347 هزار واحد مسکونی مهر 270 هزار واحد مسکونی را تحویل داده و 225 هزار دفترچه اقساط صادر کرده است.


ثبت نظر

ارسال