سوداگری در صحنه ساخت‌و‌ساز

پنجره ایرانیان: استاد معماری دانشگاه تهران با وارد کردن سه اشکال جدی به ساختمان‌های جدید در شهرها، وضعیت آشفته بازار ساخت و ساز را نتیجه سوداگری در این عرصه اعلام کرد.
  • چهارشنبه 19 فروردین 1394 ساعت 10:50

محمد بهشتی، صاحبنظر برجسته شهرسازی، با بیان اینکه آنچه در حال حاضر به عنوان محصول ساخت‌و‌ساز در شهرها احداث می‌شود، ساختمان نیست، بلکه «زباله ساختمانی» است، معتقد است: ساختمان‌های «شکل هم»، تالی فساد ناشی از اجرای طرح‌های تفصیلی و همچنین کاهش عمر استفاده از ساختمان، سه عارضه‌ای است که هم‌اکنون در این حوزه وجود دارد.

وی در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره اشکال دوم به تالی فساد بودن (عواقب ناشی از) اجرای طرح‌های تفصیلی اشاره کرد و درباره کاهش عمر تخریب گفت: ساخت‌و‌ساز در صحنه اقتصادی کشور به صحنه‌ای برای سوداگری تبدیل شده است، بنابراین از هر غفلت قانونی و مدیریتی برای توسعه دامنه این سوداگری ها استفاده می‌شود. بهشتی  همچنین درباره میانگین عمر ساختمان‌ها در ایران گفت: قبل از توسعه شهری و نظامند شدن ساخت‌و‌ساز، ساختمان با عمر طولانی‌تر از عمر یک انسان ساخته می‌شد، اما جریان سوداگری وضعیت را به جهتی برده که حتی قبل از استهلاک، ساختمان برای تخریب و نوسازی مقرون به صرفه‌تر است؛ یعنی بیشتر از اینکه در کشور ساخت‌و‌ساز شود شاهد تولید زباله ساختمانی هستیم. وی همچنین تاکید کرد: عمر سکونت در ساختمان که پیش از این در طول دو یا حتی سه نسل ادامه پیدا می‌کرد هم اکنون به حدود 4 تا 5 سال کاهش پیدا کرده است که این موضوع باعث کاهش تعلق خاطر ساکنان به محله‌ها و افزایش هزینه تامین امنیت و اداره شهرها می‌شود.


ثبت نظر

ارسال