چیلرهای جذبی در ایران ناکارآمد هستند

پنجره ایرانیان:چیلرهای جذبی فناوری‌های‌ پرمصرف از لحاظ انرژی هستند که به دلیل بازدهی پایین و هزینه های بالای جانبی در ایران در حال خارج شدن از روند استفاده مستقیم در موتورخانه ها می باشند. البته این تکنولوژی سالهاست که درکشورهای پیشرفته بدلیل مصرف بالای انرژی تنها توسط گرمای بازیافتی بهره برداری می شوند.
  • سه شنبه 14 بهمن 1393 ساعت 15:3

مهندس اقبالی از مجریان با سابقه صنعت تهویه کشور با اشاره به این نکته افزود: در حال حاضر فناوری های جدید در تهویه مطبوع ایران در حال جایگزین شدن با فناوری انواع چیلرهای روغنی و جذبی هستند که از جمله جدید ترین این فناوری ها که حدود یک دهه است که در کشورهای توسعه یافته امتحان خود را پس داده، سیستم توربوکر است که ازنظر میزان بازدهی انرژی ، هزینه تعمیرات و آسان بودن روشهای بهره برداری در حال جایگزینی با سیستم های قدیمی و رایج فعلی تهویه و انواع چیلرهای موجود در بازار ایران است.

وی گفت: امروزه اثبات شده است که از چیلرهای جذبی باید در تولید همزمان برق و انرژی یا پروژه های بازیافت حرارت استفاده نمود و مضرات استفاده از چیلرهای جذبی در استفاده از انرژی گاز به صورت مستقیم مسئله ای بدیهی و اثبات شده است که متاسفانه درایران هنوز به آن توجه نمی شود و این در حالی است که استفاده از چیلرهای جذبی زمانی که توسط سیستم بازیابی حرارت مورد استفاده قرار نمی گیرند به غیر از آنکه بازدهی پایینی دارند آلودگی زیست محیطی بالایی نیز ایجاد می کنند.

این در حالی است که میزان مصرف انرژی این تجهیزات نیز مطابق اظهارات فروشندگان نیست و در وضعیت کنونی قیمت حاملهای انرژی معمولا تفاوت پرداختی اظهار شده توسط فروشنده و میزان پرداخت شده معمولا دو برابر است.

مهندس اقبالی در ادامه با تاکید بر ضرورت تحول در فناوری سیستم های تهویه گفت: فناوری هایی مانند چیلرهای توربوکر ضمن کاهش مصرف آب، هزینه های جانبی و آلودگی های محیطی بهترین گزینه جهت ارتقاء سیستم های تهویه مرکزی در کشور می باشد که معمولا مصرف انرژی را در سیستم های خوب تراکمی به نصف کاهش می دهند و نسبت به چیلرهای جذبی قابل مقایسه نیستند زیرا چیلرهای جذبی سالهاست که در دنیا بدین گونه که در ایران استفاده می شوند استفاده نمی شود.

با توجه به روابط موجود در هند بوکها میزان مصرف انرژی سیستمهای متفاوت تولید سرمایش برای یک ساختمان 30 واحدی که هر واحد 120 متر مربع می باشد و روزانه با فرض 6 ساعت با بار کامل کار می کند به شکل زیر قابل مقایسه است:

1-چیلرجذبی تک اثره: کیلووات مصرفی روزانه 4302 KW واقعی در شرایط ایده آل معادل 430 متر مکعب در روز؛ میزان مصرف برق داخلی پمپ های وکیوم 90 KW، میزان مصرف آب برجهای خنک دستگاه 18 M3/6HOUR.

2-چیلر جذبی دو اثره:کیلو وات مصرفی گاز 2470 KW واقعی در شرایط ایده آل معادل 271 متر مکعب در روز؛ میزان مصرف برق داخلی پمپ های وکیوم 80 کیلو وات، میزان مصرف آب برجهای خنک کن 16.2 M3/6HOUR.

3-چیلر تراکمی اسکرو DX: کیلووات مصرفی برق 480 کیلوات برق؛ میزان مصرف برجهای خنک کن 14 مترمکعب در 6 ساعت.

4-چیلر تراکمی اسکرو FLOODED:کیلووات مصرفی برق 360 کیلووات؛ میزان مصرف آب برجهای خنک کن 12.6 متر مکعب بر 6 ساعت.

5-چیلر توربوکر:کیلووات مصرفی برق 186 کیلووات؛ میزان مصرف آب برجهای خنک کن 10 متر مکعب بر 6 ساعت کارکرد روزانه.

این فعال صنعت در ادامه توضیحات خود افزود: براحتی با نگاه در اعداد بالا می توانید به سیستمهای بهینه تهویه دست یابید ولی تبلیغات گمراه کننده و صحیح اعلام نکردن مطالب زمان فروش معمولا خریداران را به سمت انتخاب ناصحیح پیش می برد.بطور خلاصه چیلرهای توربوکر نسبت به چیلرهای روغنی موجود دربازار می توانند میزان مصارف انرژی ساعتی را تا نصف کاهش دهند و همچنین میزان مصرف آب نسبت به چیلرهای تراکمی روغنی با راندمان بالا تا 40 درصد پائینتر می باشد. در این بین خرید برق از شرکتهای برق منطقه ای تا 50 درصد کاهش می یابد و هزینه ایجاد پست و کابل کشی تا محل مصرف برق کنار چیلر نیز تا 60 درصد کاهش می یابد.

اقبالی در پایان تاکید کرد: با توجه به اینکه برق مصرفی در نیروگاهها تولید می شود و این نیروگاهها در تولید برق از سوختهای فسیلی استفاده می نمایند میزان انتشار CO2 از نیروگاه تا 50 درصد بابت تامین برق چیلرها کاهش می یابد . بدین دلیل است که این تکنولوژی در کشورهای پیشرفته جوایز کربن را بصورت متعدد اخذ نموده است.


ثبت نظر

ارسال