کمیسیون ماده ۵ ،مقصر برج‌سازی‌های بی‌ضابطه تهران

پنجره ایرانیان:رئیس سازمان نظام مهندسی تهران با بیان اینکه در ساخت برج‌های بلندمرتبه در تهران که بدون ضابطه و قاعده صورت گرفته است تمام اعضای کمیسیون ماده ۵ مقصر هستند، گفت: تمام نهادهایی که در این کمیسیون نماینده دارند در ساخت برخی برج‌های بلندمرتبه در تهران نقش دارند.
  • دوشنبه 15 دی 1393 ساعت 10:29

سعید غفرانی با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران در پاسخ به این که چه گروهی مقصر صدور مجوز برای ساختمان ها و برج های بلندمرتبه ای هستند که در تهران بدون ضابطه ساخته شده اند گفت:سازمان نظام مهندسی صادرکننده مجوز ساخت و ساز در شهر نیست و مجوز تمام برج هایی که در برخی از مناطق تهران بدون ضابطه ساخته شده اند از سوی کمیسیون ماده 5 صادر شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه ما منتقد مصوبات موردی در کمیسیون ماده پنج هستیم و همانطور که همه می دانند سازمان نظام مهندسی همواره انتقادات خود را در خصوص ساخت و سازهای شمال تهران مطرح کرده است، تاکید کرد: تمام برج های شمال تهران مسیر قانونی را طی کرده و مجوز کمیسیون ماده پنج دارند، اما اینکه ارائه این مجوزها تا چه میزان کارشناسی بوده، جای بحث دارد.

اغلب برج‌سازی ها در تهران پراکنده و جزیره ای بوده

غفرانی ادامه داد: برج‌سازی می تواند مشکل جدی برای تمام عرصه های شهری ایجاد کند، پس اگر در نظام شهری مکان‌یابی برج ها به درستی صورت نگیرد و برج‌سازی ها پراکنده و جزیره ای باشد، کالبد خوبی را برای شهر نمی توان متصور شد.وی تاکید کرد: متاسفانه در اغلب شهرهای کشور شاهد رعایت نشدن قاعده و ضابطه مند بودن برج سازی ها نیستیم و به دلیل همین موضوع پیکر موزونی در شهر تهران نمی بینیم و برج‌هایی بدون قاعده و قارچ گونه ساخته شده اند که اثرات خوبی را در نظام شهرسازی ندارند.

دلیلی ندارد تا شهرها را به صورت افقی گسترش دهیم/ ماجرای منطقه الهیه و برج های متراکم

غفرانی گفت: دلیلی ندارد تا شهرها را به صورت افقی گسترش دهیم، اگر برج‌سازی بی قاعده انجام شود، ماجرای منطقه الهیه به وجود می آید که برج‌های متراکم در یک منطقه کوچک ساخته شده بدون اینکه تجهیزات شهری و خدمات عمومی و ترافیک در نظر گرفته شود.وی ادامه داد: باید با تفکر قاعده‌مندی به سمت ساخت برج‌های بلند با کیفیت فنی و خدمات مطلوب برویم که می توان به برج سازی شهرک اکباتان و شهرک امید که نمونه خوبی از بلندمرتبه سازی با قاعده است اشاره کنیم.

غفرانی تصریح کرد: ما معتقدیم شهر در همه عرصه‌ها نیازمند انواع ساختمان‌سازی است، بنابراین بلندمرتبه‌سازی بیشتر در کلانشهرها مدنظر است و باید با توجه به خدمات عمومی و پهنه‌ها ساخته شود.

کمیسیون ماده 5 کمیسیونی است که به استناد ماده 5 قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به منظور بررسی و تصویب طرح های تفصیلی و شهری و تغییرات بعدی آن ، در هر استان و مرکب از استاندار ( به عنوان رئیس و در غیاب ایشان معاونت عمرانی استانداری )، مدیر کل راه و شهرسازی استان ( دبیر ) ، شهردار ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی ، مدیر کل میراث و فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و همچنین رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و رئیس شورای اسلامی شهر مربوطه ( بدون حق رای ) تشکیل می گردند محل دبیرخانه این کمیسیون در اداره کل راه و شهرسازی است. کمیسیون مذکور با حضور رئیس ، دبیر و دونفر دیگر از اعضاء کمیته یافته و تصمیمات آن با سه رای موافق مناط اعتبار خواهد بود.


ثبت نظر

ارسال