در گفتگو با مدیرعامل هلدینگ سریر صنعت امیر مطرح شد:

گالوانیزه استاندارد؛ پنجره استاندارد

تردیدی نمی‏ توان داشت که رکن اصلی یک پنجره یو.پی.وی.سی، پروفیل تقویتی مورد استفاده قرار گرفته در آن پنجره است. اهمیت این امر به حدی است که برخی پنجره یو.پی.وی.سی را در اصل یک پنجره آهنی می‏ دانند که با روکشی از پلاستیک پوشانده شده‏ است.
  • یکشنبه 4 مهر 1395 ساعت 14:27

با این تلقی از پنجره‏ یو.پی.وی.سی، روشن است که نمی ‏توان در استحکام این پنجره تردیدی به خود راه داد؛ منتها با این شرط که مونتاژکاران از پروفیل تقویتی استاندارد در محصولات خود استفاده کنند. برای آگاهی بیشتر در این زمینه به سراغ یکی از تولیدکنندگان معتبر پروفیل‏ های گالوانیزه در کشور رفتیم و گفتگوی کوتاهی را با مدیر عامل آن ترتیب دادیم. شرکت سپهر صنعت استیلا که بخشی از هلدینگ سریر صنعت امیر می‏ باشد، چند سالی است که تولید پروفیل ‏های گالوانیزه را آغاز کرده و الحق نیز در همین مدت کوتاه خدمات شایانی را به این صنعت ارائه داده است. پای صحبت آقای احمدرضا علیرضایی، مدیر عامل هلدینگ سریر صنعت امیر نشستیم و فعالیت‏ های این هلدینگ در زمینه تولید پروفیل گالوانیزه را از زبان ایشان شنیدیم. همچنین مهندس علیرضایی در خصوص خصوصیات پروفیل گالوانیزه اطلاعات بسیار ارزشمندی را در اختیار ما گذاردند. با هم این گفتگو را می‏ خوانیم:

برای مشاهده پی دی اف کلیک کنید.

 

 سپهر صنعت استیلا از چه تاریخی فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون چه فراز و نشیبهایی را در طی کردن مسیر پیشرفت پشت سر گذاشته است؟

شرکت سپهر صنعت استیلا یکی از شرکت‏ های زیر مجموعه هلدینگ سریر صنعت امیر می‏ باشد که از سال 1393 با هدف تولید انواع پروفیل ‏های گالوانیزه تقویتی فعالیت خود را آغاز کرده و خط مشی شرکت بر پایه رضایت مشتری و بهبود کیفیت و افزایش بهره ‏وری بنا گردیده است.

 کارخانه شما در کجا واقع شده و چه میزان وسعت دارد؟

کارخانه ما در شهرک صنعتی جی اصفهان واقع شده است. تعداد پرسنل در حال حاضر 15 نفر می باشد که با توجه به طرح توسعه این شرکت به 28 نفر افزایش خواهد یافت. مساحت زمین 4000 متر مربع و فضای سوله 2600 متر مربع می‏ باشد.

 در حال حاضر چه محصولاتی در شرکت شما تولید می ‏شود؟

به طور کلی در شرکت ‏های تحت پوشش هلدینگ سریر صنعت امیر انواع پروفیل‏ های باز و بسته در ابعاد و ضخامت ‏های مختلف تولید می‏ گردد که در این بین تولید پروفیل‏ های U و L شکل که در پنجره‏ های یو.پی.وی.سی و کناف کاربرد دارد منحصر به شرکت سپهر صنعت استیلا می ‏باشد.

 محصولات سپهر صنعت استیلا از چه مزیت ‏هایی برخوردار هستند؟

شرکت سپهر صنعت استیلا با تکیه بر دانش فنی متخصصان خود در زمینه صنعت فولاد و ساختمان، سعی دارد محصولاتی منطبق با استانداردهای روز اروپا و منطبق با معیارهای مد نظر مشتریان عزیز، تولید و عرضه کند.

همچنین ایجاد تنوع در ابعاد پروفیل ‏های تقویتی تولیدی جهت پاسخگویی هرچه بهتر به نیاز تولیدکنندگان پنجره و تحویل کالا در کوتاه‏ترین زمان پس از سفارش از مزیت‏ های این شرکت می‏ باشد.

 چه گواهینامه ‏ها و استانداردهایی را تاکنون دریافت کرده‏ اید؟

هلدینگ سریر صنعت امیر مفتخر است که گواهینامه ‏ها و استانداردهای زیر را دریافت کرده است:

- گواهی تاییده محصولات از انجمن کیفی ایران؛

- گواهینامه شرکت در جشنواره مدیریت بحران اقتصادی؛

- نشان عالی رضایت‏مندی مشتری؛

- گواهینامه به مناسبت نشست در چهارمین اجلاس جهانی نشان منتخب؛

- گواهی EFQM؛

- استاندارد CE بابت محصول تولید شده توسط شرکت آریا صنعت کرن؛

- عضو رسمی سندیکای تولید کننده لوله و پروفیل.

شایان ذکر است مخاطبان گرامی می توانند با مراجعه به وبسایت شرکت، تمامی موارد مذکور را مشاهده کنند.

 کیفیت محصولات تولیدی شما در مقایسه با استانداردهای جهانی، در چه سطحی قرار دارد؟

در ایران استاندارد ملی در زمینه پروفیل‏ های تقویتی وجود ندارد. لذا شرکت سپهر صنعت استیلا با ارتقا سطح کیفی محصولات خود بر اساس استانداردهای بین ‏المللی، در حال ایجاد بستری برای ارائه پیشنهاد به سازمان ملی استاندارد ایران جهت تدوین استاندارد ملی پروفیل ‏های گالوانیزه تقویتی با کاربرد در تولید در و پنجره می ‏باشد.

 گالوانیزه در یک پنجره یو.پی.وی.سی چه نقشی بر عهده دارد؟

نقش پروفیل گالوانیزه در پنجره ‏های یو.پی.وی.سی همانند ستون فقرات انسان می ‏باشد. به‏ طوری که اگر به ‏درستی انتخاب نشود، علاوه بر ایجاد خسارت برای مصرف‏ کننده، باعث بدنامی برند تولیدکننده یو.پی. وی.سی می ‏شود. به طور کلی پروفیل گالوانیزه، فشارها و تنش‏ های ناشی از باد، باران، بارمرده، نشست ساختمان و غیره را که به پنجره وارد می ‏گردد تحمل کرده و نقش استحکام بخشی پنجره را به عهده دارد.

 برای تولید یک پنجره استاندارد از چه نوع گالوانیزه‏ ای باید استفاده شود؟ این گالوانیزه چه ویژگی‏ هایی باید داشته باشد و به چه شکلی باید مورد استفاده قرار بگیرد؟

یک پروفیل گالوانیزه می ‏بایست از سه جهت مورد ارزیابی قرار گیرد.

1. کوتینگ (میزان پوشش روی): وجود مقداریِ روی (زینک) در دو طرف سطح ورق گالوانیزه به منظور حفاظت از خوردگی و زنگ‏زدگی که بر حسب گرم به متر مربع بیان می‏ شود. کوتینگ گالوانیزه تولید شده در ایران از 100 الی 350 می ‏باشد و ورق‏ های گالوانیزه مورد استفاده در تولید در و پنجره ‏های یو.پی.وی.سی باید جرم پوشش 100 یا 120 گرم بر متر مربع را داشته باشند.

2. ضخامت ورق: جهت تولید پروفیل گالوانیزه باید از ورق 1/25 الی 1/5 میلیمتر استفاده شود که اندازه ضخامت تابعی از سطح مقطع پروفیل یو.پی.وی.سی می باشد.

3. سطح مقطع: ابعاد پروفیل گالوانیزه بر اساس سطح مقطع پروفیل یو.پی.وی.سی باید تعیین گردد که این ابعاد در برندهای مختلف و در هر برندی در بخش ‏های مختلف متفاوت است و به همین علت است که این محصول تنوع فراوانی در ابعاد دارد. همچنین تلرانس اضلاع پروفیل گالوانیزه به‏ گونه‏ ای باید باشد که سهولت نصب در داخل پروفیل یو.پی.وی.سی را داشته باشد. علاوه بر آن بارهای وارد شده به پنجره یو.پی.وی.سی باید قبل از آسیب رساندن به آن، به پروفیل گالوانیزه منتقل شده و باعث استحکام پنجره گردد.

 نظر شما دربارۀ کیفیت پروفیل ‏های گالوانیزه موجود در بازار چیست؟

با توجه به اطلاعات به دست آمده از برندهای اروپایی، اکثر ضخامت‏ های مورد استفاده 1/5 و 2 میلیمتر بوده و در ایران تقاضای این محصول بر اساس طراحی و محاسبات تولید کنندگان یو.پی.وی.سی در ضخامت ‏های 1/25 الی 1/5 میلیمتر می ‏باشد. اما به علت مسائل اقتصادی (کاهش بهای تمام شده) موارد متعددی از تقاضای این محصول با ضخامت‏ های کمتر، یعنی 1 میلیمتر و 0/9 میلیمتر دیده می ‏شود که این خود باعث کاهش کیفیت پروفیل ‏های گالوانیزه در بازار داخل گشته است.

 به نظر شما چرا سطح کیفی صنعت یو.پی.وی.سی در کشور دچار افت شده است؟

همان‏گونه که در سوال قبلی اشاره کردم، یکی از دلایل افت کیفی یو.پی.وی.سی استفاده پروفیل‏ های گالوانیزه در ضخامت و ابعاد کاهش یافته و غیر متعارف نسبت به ابعاد محاسبه شده و توصیه شده توسط شرکت تولیدکننده پروفیل یو.پی.وی.سی بوده و همچنین به منظور کاهش بهای تمام شده پروفیل یو.پی.وی.سی و رقابت در قیمت‏ های فروش این کالا، تعداد انگشت شماری از تولید کنندگان و بازرگانان از گریدهای ضعیف‏تر مواد پلیمری استفاده می‏ کنند که طبیعتا کیفیت پروفیل تولید شده را کاهش می ‏دهد.

 برای جلوگیری از ورود پنجره‏ های نامرغوب در بازار چه راهکارهایی وجود دارد؟

بهترین راهکار، تدوین استاندارد اجباری جهت پروفیل ‏های یو.پی.وی.سی، پروفیل‏ های گالوانیزه و مونتاژ و نصب پنجره‏ های یو.پی.وی.سی می‏ باشد. همچنین نظارت بر عملکرد تولیدکنندگان این محصولات و سازندگان پنجره‏ های یو.پی.وی.سی بر اساس این استانداردهای اجباری توسط انجمن ‏ها و اتحادیه های ذیربط، نیز می‏تواند در این مسیر مثمر ثمر باشد.

 به نظر شما وجود پنجره‏ سازهای بی ‏شناسنامه در بی‏ اعتبار کردن این صنعت چقدر تاثیر دارند؟ اگر تاثیر منفی در این خصوص دارند، راهکار جلوگیری از آنها چیست؟

پنجره سازهای بی ‏شناسنامه یا به اصطلاح عامیانه تولیدکنندگان زیرپله ‏ای اگر از پروفیل ‏های یو.پی.وی.سی مرغوب نیز استفاده کنند، در صورتی‏که ساخت و مونتاژ پنجره بر اساس محاسبات و بر طبق قواعد و قوانین تعیین شده توسط سازندگان پروفی ل‏ها صورت نپذیرد، در نهایت محصولی بی ‏کیفیت و نامرغوب تولید خواهند کرد که به نارضایتی مشتریان منتهی خواهد شد و در نتیجه باعث بی اعتبارکردن برند پروفیل مربوطه و در نهایت بی‏اعتبار کردن صنعت پنجره‏ه ای یو.پی.وی.سی خواهد شد.

 تشکل‏ های صنفی چه نقشی را در بهبود وضعیت صنف می‏ توانند ایفا کنند؟

تشکل‏ های صنفی جهت شناسایی و رفع مشکلات و معضلات تولیدکنندگان و سازندگان تاثیر بسزایی دارند. این تشکل‏ ها می‏ توانند از فعالیت واحدهای تولیدی که کیفیت تولیدات آنها مغایر با استانداردهای تدوین شده است جلوگیری کنند و همچنین با اتخاذ تصمیمات و پشتیبانی از واحدهای تولیدی در جهت پایداری این صنعت نوپا در کشور گامی بزرگ بردارند.

 وضعیت فعلی و فضای پیش روی بازار در و پنجره‏ های یو.پی.وی.سی را چگونه ارزیابی می‏ کنید؟

تولیدکنندگان در و پنجره ‏های یو.پی.وی.سی اگر کارنامه خوبی از خود نشان نمی‏ دادند، مطمئن باشید خیلی سریع تر از آنچه تصور کنید به فراموشی سپرده می ‏شدند. نقش پررنگ آنها در صنعت ساختمان سازی بیانگر نمره خوب آنها می باشد! فقط باید به سمت ارتقای کیفیت تولید گام برداریم و در خصوص واردات بی‏ رویه از کشورهای اروپایی مخصوصا ترکیه تجدید نظر کنیم. به امید خدا در سال ‏های آتی شاهد شکوفایی هرچه بیشتر این صنعت باشیم.


نشریه پنجره ایرانیان ـ سال نهم ـ شماره 106 ـ مرداد 95


ثبت نظر

ارسال