گفتگوی اختصاصی پنجره ایرانیان با مهندس محسن صفایی؛

همارشتن موفق به دریافت گواهینامه رال آلمان شد

پنجره ایرانیان; گروه صنعتی همارشتن یکی از باسابقه ‏ترین تولیدکنندگان پروفیل یو.پی.وی.سی در کشورمان است که تحت مدیریت بادرایت مهندس محسن صفایی امروزه به یکی از خوشنام‏ ترین برندهای پروفیل در ایران تبدیل شده است.
  • شنبه 15 مهر 1396 ساعت 11:28

پروفیل همارشتن از آغاز ورود به بازار ایران همواره یکی از پیشگامان کیفیت در این عرصه به شمار می‏ رفته است. این پروفیل اخیرا موفق به دریافت گواهینامه معتبر رال از کشور آلمان شده است. هرچند محصولات همارشتن سال‏ ها پیش مورد تایید مراجع رسمی رال قرار گرفت، اما وجود تحریم ‏های ناجوانمردانه مانع از صدور این گواهینامه شد. اما سرانجام این مانع هم از میان رفت تا همارشتن مدالی دیگر را به گنجینه افتخارات خود بیافزاید. به بهانه دریافت این گواهینامه به سراغ مهندس صفایی رفتیم و از ایشان چند و چون کار را جویا شدیم. با هم این گفتگو را می‏ خوانیم:

 

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید

 

در مورد استاندارد رال توضیح بفرمایید دلیل اعتبار و اهمیت این استاندارد چیست؟

موسسه SKZ به عنوان بزرگترین موسسه مرتبط با صنعت پلاستیک در آلمان  بیشتر از 55 سال است که در این حوزه فعالیت می کند. این موسسه آزمایشگاهی مستقل بر طبق ISO/IEC 17025  قادر به انجام آزمون‏ های مختلف بر روی محصولات پلاستیکی براساس حدود 1000 استاندارد رایج می‏ باشد و بدین ترتیب با اجرای دقیق استاندارد، انجام تست ‏ها و ارائه نتایج معتبر و قابل اعتماد به‏ عنوان یکی از معتبرترین مراکز آزمایشگاهی در صنعت پلاستیک در جهان به شمار می ‏رود. علامت SKZ یک علامت کیفیت است که توسط موسسه مذکور پایه ‏گذاری گردیده و برای محصولات مختلفی که مورد آزمون قرار گرفته‏ اند و به‏ طور موفقیت ‏آمیزی آزمون‏ ها را پشت سر گذاشته ‏اند به منظور تایید، نظارت و مطابقت محصول با الزامات کیفی اعطا می‏ گردد.

جهت دریافت این استاندارد چه مقدماتی لازم است و چه روندی برای آن باید طی شود؟

این موسسه در قالب انجام آزمون‏ ها و ممیزی‏ های مورد نیاز به صورت همکار در زمینه تاییدات مربوط به گواهینامه کیفیت RAL آلمان با انجمن کیفی سیستم‏ های پنجره پلاستیکی (GKFP) فعالیت می ‏کند. هدف انجمن کیفی سیستم ‏های پنجره پلاستیکی (GKFP) اطمینان از تضمین کیفیت است و به همین منظور پس از اطمینان از کیفیت محصول اقدام به صدور گواهینامه RAL برای شرکت ‏های متقاضی می‏ کند. استاندارد رال آلمان به‏ عنوان معتبرترین استاندارد سیستم ‏های پروفیل پنجره پلاستیکی در سرتاسر دنیا شناخته می‏ شود. همان طور که اشاره شد هدف از تضمین کیفیت و علامت کیفی RAL برای تایید و تثبیت کیفیت به مصرف‏ کننده می‏ باشد که نشان می ‏دهد محصول، استاندارد آزمون‏ ها و الزامات کیفی را برآورده کرده است. این الزامات معمولا سطح سختگیرانه‏ تری نسبت به استانداردهای معمول دارند. به طور کلی ایده برقراری تضمین کیفیت داوطلبانه براساس RAL و الزامات کیفی آن به حدود سال 1925 برمی‏ گردد.

آزمون ‏ها و الزامات کیفی تعیین شده باید توسط شرکت‏ هایی که داوطلب هستند برآورده شوند. اگر تمام موارد لازم برآورده شوند علامت RAL به محصول مورد نظر اعطا می ‏گردد. تضمین کیفیتی که توسط علامت کیفی تایید می ‏گردد شامل یک سری آزمون های اولیه (ITT) کنترل‏ های منظم و مستمر تولیدکننده و ممیزی‏ هایی است (Third-party monitoring) که توسط شرکت‏ های مربوطه (SKZ) انجام می‏ گردد.

همارشتن برای دریافت این استاندارد چه تلاش هایی صورت داده و چه روالی را طی کرده است؟

گروه صنعتی همارشتن به ‏عنوان یکی از باسابقه‏ ترین شرکت‏ ها در زمینه تولید پروفیل‏ های پنجره پلاستیکی در ایران همواره درصدد بالا نگه داشتن سطح کیفی محصولات خود بر طبق استانداردهای جهانی بوده است و در راستای تایید این امر و حصول کیفیت جهانی پروفیل پنجره یو.پی.وی.سی موفق به گذراندن آزمون‏ ها و ممیزی‏ های مورد نیاز برای پروفیل‏ های پنجره پلاستیکی بر اساس بالاترین سطح الزامات کیفی در این زمینه یعنی RAL GZ 716A گردیده و این گواهینامه را که تضمین‏ کننده کیفیت جهانی پروفیل همارشتن است با افتخار کسب کرده است.

هر چند لیاقت مصرف کنندگان پروفیل و پنجره ‏های همارشتن در سطح کشور و خارج از آن بیش از این استانداردها می ‏باشد، ولی نتیجه سعی و تلاش ۱۳ ساله پرسنل سختکوش گروه صنعتی همارشتن هدیه ای است از دل و جان به هموطنان که لایق بهترین کیفیت زندگی می‏ باشند.

این گواهینامه چه مدت اعتبار دارد و روال تمدید آن به چه نحو است؟

قرارداد شرکت همارشتن با شرکت SKZ براساس پایش دائمی و سالیانه می ‏باشد.

اخیراً برخی مجموعه‏ ها ادعای کسب گواهینامه‏ های رال یا سایر گواهینامه‏ های جهانی معتبر را مطرح می‏ کنند چگونه می ‏توان مدعیات خلاف واقع را تشخیص داد؟

بهترین روش راستی ‏آزمایی، تماس با شرکت SKZ و مراجعه به وبسایت این شرکت به آدرس www.skz.de می باشد.

دریافت چنین گواهینامه هایی چه تاثیری بر سهم بازار یک برند می تواند داشته باشد؟

این گواهینامه مطمئنا بیانگر یک محصول استاندارد می ‏باشد و بقیه مدعیان کیفیت در جهان برای تولید پروفیل می‏ بایستی از پس از این آزمون برآیند. پیشاپیش قابل یادآوری است که همارشتن یکبار نیز همین مسیر را در سال 2010 رفته و خوشبختانه در همان سال نیز موفق به پاس کردن تمامی تست‏ های مربوطه شد اما در آخرین تماس از طرف SKZ که اسناد و مکاتبات آن موجود است شرکت SKZ از ارائه گواهینامه نهائی به دلیل وارد شدن در تحریم اقتصادی امتناع و عذرخواهی کرد که شرکت همارشتن بلافاصله پس از برجام موضوع را مجددا پیگیری و با آزمایش‏ های جدید و بازدیدهای کارشناسانه موفق به دریافت این گواهینامه شد.

 البته در تمام طول این مدت و حتی سال‏ های قبل از آن کل فرآیند تولید اعم از مواد ــ دوزینگ ــ فرمول ثابت و پروسه تولید براساس استاندارد RAL76716A در حال تولید بوده است.

آیا همارشتن برنامه جدید یا تولید محصول تازه ‏ای را در دستور کار خود دارد؟

اصولا تولیدات همارشتن مختص به پروفیل نبوده و از ابتدای کار خود هرساله محصول نوینی را در سبد محصولات خود اضافه کرده و به بازار ارائه داده است؛ از جمله پروفیل یو.پی.وی.سی ــ ورق های پی.وی.سی ــ پروفیل‏ های چوب پلاست و ساخت محصولات نهایی از همین مواد؛ و اخیرا نیز با ارائه ورق رطوبتی یا ژئوممبران پی.وی.سی در بخش دیگری از صنعت ساختمان حضور یافته و اکنون به ‏عنوان آخرین محصول مشغول تولید پرده‏ های صنعتی شفاف و نرم پی.وی.سی می ‏باشد. دو پروژه دیگر در دست بررسی و آزمایش است که امید است در سال جاری به بار بنشیند تا نظیر سایر محصولات کیفی همارشتن در خدمت جامعه صنعتی قرار گیرد.

تحلیل شما از وضعیت فعلی بازار پروفیل و در و پنجره های یو.پی.وی.سی چیست؟

افزایش سرمایه‏ گذاری و نصب ماشین‏ آلات (به‏ دور از هرگونه مطالعه و تحلیل آماری و نیازسنجی) ظرفیت اسمی بسیار زیاد و خارج از نیاز (بدون برنامه‏ ریزی جهت کشف بازارهای جدید) مشکل اولیه در این صنعت به شمار می ‏آید که لاجرم به رقابت‏ های شدید در گرفتن سهم بازار منجر شده است. متاسفانه در این پیکار ناجوانمردانه ارزان‏ سازی و کم‏ فروشی‏ ها مانع از شکوفایی این صنعت جوان و نوپا شد که نتیجه آن در حال حاضر تعطیلی بیش از دو سوم کل ظرفیت نصب شده می ‏باشد.  من از پنج سال پیش این آینده را پیش‏بینی می‏کردم و تمام تلاش خود را جهت اطلاع ‏رسانی انجام دادم ولی متاسفانه مدیریت بازار پروفیل پی.وی.سی در و پنجره در کشور ما بسیار شناور عمل کرد و در حال حاضر شرایط اسفناکی را به وجود آورده است.

البته واضح است که رکود صنعت ساختمان و بحران‏ های اقتصادی چندساله، مجموعه صنعت کشور را تحت تاثیر قرارداده است. اما نتیجه تولید محصولاتی با کیفیت پایین و فریب مشتری عاقبتی جز این نداشته و به نظر می ‏رسد تنها راه نجات عرضه محصولات با کیفیت اصیل و ماندنی و همچنین دستیابی به بازارهای جهانی است. در این راستا هدف اصلی و دغدغه همیشگی همارشتن دستیابی به بالاترین سطوح کیفی جهانی و رضایت‏ مندی مصرف‏کنندگان است.

 

نشریه پنجره ایرانیان-سال دهم-شماره 119-شهریور96 


ثبت نظر

ارسال