گفتگوی اختصاصی پنجره ایرانیان با مهندس رضا کاظمی ؛

هورام سازه؛ سه‌گانه‌ای یگانه در صنعت کشور

شرکت هورام‌ سازه پارسیان (هورامکو) تولیدکننده انواع سیستم‌های در و پنجره یو.پی.وی.سی، آلومینیوم و شیشه‌های دوجداره و سه جداره عایق در سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را در استان البرز و شهر کرج با خط تولید در و پنجره یو.پی.وی.سی آغاز کرد.
  • چهارشنبه 23 فروردین 1396 ساعت 19:55

 ضرورت تولید و استفاده از فناوری پیشرفته در زمینه مصرف صحیح انرژی و جلوگیری از اتلاف آن، کارآفرینی، ایجاد اشتغال و بومی‌سازی فناوری ازجمله عوامل موثر در تصمیم بنیان‌گذاران شرکت هورامکو در تاسیس و راه‌اندازی این مجموعه بوده است. مجموعه عواملی که باعث شد مدیران شرکت همواره درصدد ارتقاء سطح کیفی و پیشرفت مجموعه هورامکو باشند و در سال‌های بعد خط تولید آلومینیوم و شیشه دوجداره را نیز به مجموعه اضافه کنند. کارخانه این مجموعه هم‌اینک در شهر صنعتی کاوه (استان مرکزی) در صد کیلومتری تهران و در زمینی به وسعت 5000 مترمربع با 77 نفر پرسنل در سه بخش یو.پی.وی.سی، آلومینیوم و شیشه دوجداره مشغول فعالیت است. تمام تلاش مدیران جوان و خلاق شرکت هورام‌ سازه پارسیان در راستای کسب رضایت مشتری و انجام صادقانه تعهدات این شرکت بوده و جهت تحقق این امر استفاده از بهترین مواد و مصالح به لحاظ کیفیت چه در مورد محصولات و چه در مورد ماشین‌آلات در دستور کار مدیران شرکت قرارگرفته است. انجام پروژه‌های متعدد در مدت‌ زمان کوتاهی که از تاسیس شرکت می‌گذرد نشان‌دهنده مسیر صحیح اتخاذ شده از جانب مدیران این شرکت است. وجود نمایندگی‌های فعال در نقاط مختلف کشور و انجام پروژه‌های فراوان در استان‌های کشور نیز از دیگر افتخارات شرکت هورام‌ سازه پارسیان است. توجه جدی به امر آموزش و تقویت سطح فنی نیروی کار از دیگر عوامل موفقیت هورامکو بوده که در گفتگو با مدیرعامل این مجموعه بارها به اهمیت آن اشاره شد. برای آشنایی بیشتر با مهندس رضا کاظمی، مدیرعامل شرکت هورام سازه پارسیان و عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران، گفتگویی با او انجام دادیم که در ادامه توجه شما را به مشروح آن جلب می‌کنیم:

 برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

 

درباره پیشینه شرکت هورام سازه پارسیان توضیح دهید؟

شرکت هورام سازه پارسیان که با برند هورامکو در زمینه تولید در و پنجره و شیشه دوجداره فعالیت می‌کند، سال 1386 در اداره ثبت شرکت‌ها به‌صورت رسمی ثبت‌شده است. این شرکت از سال 1387 فعالیت خود را در استان البرز و شهر کرج شروع کرد و در سال 1389 ضمن دریافت پروانه بهره‌برداری، به استان مرکزی و شهر صنعتی کاوه در 100 کیلومتری تهران انتقال یافت. گسترش فعالیت شرکت و تهیه خطوط جدید تولید در و پنجره و خط صنعتی کامل شیشه دوجداره در همین زمان اتفاق افتاد. سال 1390 آغاز فعالیت گسترده و رشد شرکت هورامکو بود، چون ما عملا تا قبل از این زمان به تجهیز کارگاه، آموزش نیروی انسانی، تهیه ماشین‌آلات و تکمیل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مجموعه مشغول بودیم. در سال‌های 1390 و 1391 که دوران خوب و پررونق صنعت یو.پی.وی.سی بود، ما هم با افزایش تقاضا از سوی بازار مواجه شدیم و شرایط کاری خوبی رقم خورد که باعث تثبیت ما در این صنعت شد. در سال‌های اخیر نیز باوجود رکودی که در همه عرصه‌ها در کشور شاهد آن بودیم مجموعه ما توانسته است به رشد خود ادامه دهد به‌گونه‌ای که در ابتدای سال 95 موفق شدیم خط تولید آلومینیوم را در کارخانه راه‌اندازی کنیم. در حال حاضر شرکت هورامکو درزمینه تولید در سه مقوله یو.پی.وی.سی، آلومینیوم و شیشه فعالیت دارد.

مساحت کارخانه و تعداد کارکنان مجموعه در حال حاضر چقدر است؟

فضای فعلی کارخانه در زمینی به مساحت 5 هزار مترمربع و زیربنای 2200 مترمربع واقع شده است که در نظر داریم هزار مترمربع در سال آینده به آن اضافه کنیم. تعداد پرسنل ما در حال حاضر طبق لیست بیمه تامین اجتماعی 70 نفر است که در سال‌های رکود سعی کردیم تعداد نیروی کاری مجموعه را کم نکنیم.

درباره محصولات یو.پی.وی.سی هورامکو کمی توضیح دهید؟

فعالیت ما در بخش یو.پی.وی.سی از سال 1387 آغاز شد و درواقع یو.پی.وی.سی اولین بخشی است که هورامکو در آن فعالیت کرده است. سیاست ما در بخش یو.پی.وی.سی تولید در تعداد بالا بود و در سال‌های اخیر که به دلیل رکود، بسیاری از همکاران مجبور به تعدیل نیرو شدند ما نه‌تنها این کار را نکردیم بلکه ضمن حفظ نیروی کار که سرمایه واقعی هر صنعتی هستند، تلاش کردیم شرایط را برای افزایش و رشد ظرفیت نیز فراهم کنیم. بر همین اساس در سال‌های اخیر علاوه بر دو خط دوسر که در مجموعه فعال بود یک خط تک سر، یک خط چهارسر و یک دستگاه خم پروفیل شش متری نیز اضافه کردیم. هم‌اینک مجموعه ازنظر ماشین‌آلات در شرایط خوبی است و توانایی اجرای بالایی به وجود آمده است. پروفیل‌های مورداستفاده در مجموعه هم از برندهای معتبر داخلی و هم پروفیل‌های خوب خارجی است و بسته به نوع پروژه، استفاده از یک نوع پروفیل را به کارفرما پیشنهاد می‌دهیم. ضمن این‌که کنترل کیفی روند تولید در مورد همه پروفیل‌ها اجرا می‌شود و همه پروفیل‌ها با شرایطی یکسان و استاندارد تولید می‌شوند.

علاوه بر این، در سال‌های اخیر فعالیت ما در زمینه برندینگ نیز گسترده‌تر شد و تلاش کردیم با معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مجموعه‌مان به مشتریان در انتخاب درست کمک کنیم. باعث افتخار ماست که با مشتریانی کارکنیم که به دلیل آگاهی و شناختی که از مجموعه ما پیداکرده‌اند ما را انتخاب می‌کنند.

توجه به بحث آموزش و ارتقاء سطح علمی و فنی نیروی انسانی نیز از دیگر مباحثی است که در مجموعه با جدیت پیگیری می‌شود و تلاش می‌کنیم دوره‌های آموزشی به‌صورت مستمر برای پرسنل داشته باشیم.

در مورد شرایط تولید شیشه دوجداره در هورامکو توضیح دهید؟

متاسفانه در صنعت در و پنجره توجه چندانی به شیشه نشده و بیشتر به نوع پروفیل و یراق‌آلات پرداخته شده است درصورتی‌که نزدیک به 90 درصد مساحت یک پنجره را شیشه تشکیل می‌دهد و وجود شیشه استاندارد تاثیر زیادی بر بهبود عملکرد یک پنجره استاندارد دارد. نقش شیشه استاندارد در بحث عایق صوتی و حرارتی و حفظ انرژی در یک پنجره بسیار زیاد است و بخش عمده‌ای از این مباحث به نوع شیشه و نحوه به‌کارگیری آن مربوط است. به دلیل اهمیت این موضوع یکی از دوره‌های آموزشی که انجمن در و پنجره یو.پی.وی.سی در نمایشگاه تهران در نظر گرفته است مربوط به شناخت انواع شیشه، نحوه عملکرد و تاثیر آن در ساخت پنجره استاندارد است. مجموعه هورامکو به دلیل اهمیت بحث شیشه در تولید پنجره استاندارد، از سال 94 درصدد اخذ گواهینامه استاندارد خط تولید شیشه دوجداره بود که موفق شدیم خردادماه سال 95 این استاندارد را به دست آوریم. در حال حاضر خط تولید شیشه دوجداره ما با ظرفیت تولید ماهیانه 5 هزار مترمربع علاوه بر تامین نیاز کارخانه، اقدام به ارائه شیشه دوجداره به دیگر همکاران می‌کند. موضوع دیگری که دراین‌بین وجود دارد عدم شناخت و آگاهی مردم نسبت به انواع شیشه و عملکردهای متنوع آن است.

در مورد انواع شیشه‌ها یک مقدار بیشتر توضیح دهید.

انواع شیشه‌های نشکن، هوشمند، لمینیت، سکوریت، خودتمیزشونده، لویی و... وجود دارد که هرکدام با عملکردهای متفاوتی که دارند می‌توانند درجاهای مختلف بکار گرفته شود. به‌عنوان‌مثال در شیشه لویی (کم گسیل کننده یا کنترل‌کننده انرژی) که با استفاده از فناوری نانو تولید می‌شود، میزان حفظ انرژی و عایق حرارتی بودن چندین برابر بیشتر از سایر شیشه‌هاست یا شیشه‌های خودتمیزشونده که این شیشه نیز با کمک فناوری نانو به شکلی طراحی و تولید شده است که در اثر باد، باران و آفتاب سطح آن خودبه ‏خود تمیز می‏شود و در برج‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه مورداستفاده قرار می‌گیرد. شناخت و آگاهی مردم از عملکرد انواع شیشه به ما کمک می‌کند تا با آسودگی بیشتری از این شیشه‌ها در پروژه‌ها استفاده کنیم و به مشتریان بر اساس نیازشان پیشنهاد مناسب را ارائه دهیم.

یک مشتری چگونه باید نسبت به استاندارد بودن و رعایت موارد فنی تولید شیشه دوجداره اطمینان پیدا کند؟

متاسفانه راه مشخصی برای آزمودن موارد استاندارد شیشه برای مشتریان وجود ندارد. در واقع موارد فنی مثل نوع شیشه، میزان گاز آرگون استفاده‌شده برای ایجاد خلاء، پرس مناسب شیشه، درزبندی و عایق‌بندی مناسب شیشه و سایر موارد توسط مشتری قابل آزمودن نیست و مشتری باید بنا بر شناختی که از تولیدکننده دارد به او اعتماد کند. مشتری باید با جستجو در فضاهایی که وجود دارد تولیدکننده مناسبی که کیفیت کار و توانمندی‌اش را تائید می‌کند بیابد و سپس اقدام به خرید کند.

درباره فعالیت مجموعه در زمینه آلومینیوم و شرایط کلی این بخش نیز توضیح دهید.

البته شخصا قائل به چنین تفکیک و تقسیم‌بندی نیستم و مباحثی مثل مقایسه پنجره آلومینیوم، یو.پی.وی.سی، چوب، آلووود و... را نمی‌پسندم و معتقد به پنجره استاندارد هستم؛ یعنی در همه این زمینه‌ها باید به دنبال تولید پنجره باکیفیت و استاندارد باشیم و جنس مواد اولیه، ابتدابه‌ساکن چندان مطرح نیست. همه این مواد و متریال برتری و مزایا و همین‌طور نقطه‌ضعف و ایرادهای خاص خود را دارند که بسته به نوع پروژه، عملکرد مورد نیاز و بودجه کارفرما می‌توان از هرکدام از این مواد استفاده کرد.

مجموعه هورامکو بر اساس نیاز بازار و جامعه و تحقیقاتی که در سال 1394 انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که بخش آلومینیوم را راه‌اندازی کنیم. در انتهای این سال اقدام به خرید ماشین‌آلات ایتالیایی کردیم و در خردادماه 1395 با دو پروفیل خوب داخلی و خارجی شروع به تولید کردیم. البته به دلیل پیشینه‌ای که در بازار داشتیم توانستیم ظرف این شش ماهی که از آغاز کار بخش آلومینیوم می‌گذرد چندین پروژه خوب در تهران، کربلا، خرمشهر و شهرهای دیگر اجرا کنیم.

یک مشتری برای انتخاب یک مجموعه برای انجام کار باید به چه مواردی توجه کند؟

اولین موضوعی که در این کار لازم است مورد توجه قرار گیرد توان اجرایی و مدیریتی و در مرحله بعد سابقه اجرایی آن مجموعه است. ما برای شروع کار بخش آلومینیوم ابتدا نیروی کار متخصص را پیدا کردیم. در مرحله بعد دستگاه ‏ها و ماشین‌آلات مناسب را خریداری کردیم و در مرحله آخر اقدام به تهیه مواد اولیه استاندارد کردیم. درنهایت کنار هم قرار گرفتن همه این موارد به راه‌اندازی یک خط تولید خوب و تولید یک محصول استاندارد منجر شد. می‌بینید که برای پیشبرد این کارها نیاز به یک مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق است تا هرکدام از این مراحل به‌درستی انجام شود و نتیجه نهایی کار مثبت باشد. مشتری نیز برای انتخاب یک مجموعه باید به این آیتم‌ها توجه کند تا انتخاب درستی انجام دهد.

ظرفیت تولید در هرکدام از این بخش‌ها چقدر است؟

در بخش یو.پی.وی.سی ظرفیت تولید ما روزانه 300 مترمربع که تقریبا معادل 100 تا 120 پنجره است. در بخش شیشه ظرفیت تولید ماهانه 7 هزار مترمربع است ولی تولید فعلی کارخانه 5 هزار مترمربع است. در بخش آلومینیوم هم به دلیل متفاوت بودن شرایط پروژه‌ها هنوز به عدد دقیقی ازنظر جامعیت آماری نرسیدیم.

ظاهرا در بخش بازرگانی نیز فعال هستید، در این زمینه چه فعالیت‌هایی دارید؟

به نظر من یک تولیدکننده خوب باید بازرگان خوبی هم باشد تا بتواند شرایط موثری برای فعالیت خود فراهم کند. مجموعه ما از سال 1392 با توجه به شناختی که از بازار، مشتریان و شرایط کار داشتیم و طبق صحبت‌هایی که با مدیران مجموعه ویستابست انجام دادیم فروش پروفیل این شرکت را به مجموعه‌هایی که ساختار کاری، مدیریتی و مالی روشن و مشخصی داشتند آغاز کردیم. در قدم اول مجموعه ما به‌عنوان نماینده فروش پروفیل ویستابست در استان‌های مرکزی و قم شروع به کارکرد که توانستیم مشتریان خوبی را برای این مجموعه جذب کنیم. البته نگاه ما به این کار فقط به‌عنوان فروشنده کالا نبود بلکه به‌عنوان مشاور در کنار این عزیزان بودیم و در حال حاضر نیز به این مشتریان خدمات آموزشی و مشاوره‌ای مختلفی ارائه می‌دهیم. در طول این سال‌ها این رابطه دوطرفه از رابطه خریدار ـ فروشنده بسیار فراتر رفته و ما توانستیم درزمینه‌های مختلفی باهم کارکنیم. در حال حاضر نیز علاوه بر پروفیل، درزمینه یراق‌آلات، ماشین‌آلات، خدمات مشاوره‌ای و... با شرکت‌های مختلف همکاری داریم.

اخیرا نرخ تعرفه‌های گمرکی پروفیل افزایش زیادی پیداکرده است، این افزایش چه تاثیری بر بازار و شرایط کار شما دارد؟

می‌توان به این قضیه به دو صورت نگاه کرد، چون از طرفی افزایش تعرفه باعث می‌شود از واردات پروفیل‌های بی‌کیفیت کاسته شود که نتیجه مثبتی به شمار می ‏رود. از طرف دیگر افزایش قیمت پروفیل‌های خوب خارجی می‌تواند باعث کاهش تقاضا و متعاقب آن کاهش واردات این محصولات شود. وجود این محصولات باکیفیت به دلیل ایجاد رقابت برای ارتقاء سطح کیفی محصولات داخلی لازم است و در نبود این محصولات رقابت نیز از بین می‌رود که این نکته برای پیشرفت صنعت ما نکته منفی به‌حساب می‌آید.

ارزیابی کلی‌تان از صنعت و بازار فعلی در و پنجره چیست؟

طبق آمارهایی که وجود دارد در دو سه سال اخیر میزان ساخت‌وساز بسیار کاهش پیداکرده و پروانه‌های زیادی در این خصوص صادر نشده است. بسیاری از کسانی که در بخش ساختمان و مسکن فعال بودند نیز به دلیل رکودی که به وجود آمده از این بخش خارج شدند. در مجموع در سال‌های اخیر وضعیت بازار و صنعت مسکن شرایط چندان خوبی نداشت و بسیاری از شرکت‌ها و فعالان این صنعت سال‌های بدی را سپری کردند. البته با توجه به تحولاتی که درزمینه سود بانکی به وجود آمده انتظار می‌رود که بسیاری از کسانی که سرمایه خود را در بخش بانکی قرار داده بودند به سمت ساخت‌وساز متمایل شوند و رکودی که معمولا در دوره‌های زمانی 4 ساله اتفاق می‌افتد در حال تمام شدن باشد. بسیاری از صنایع این بازه‌های زمانی 4 ساله رشد سریع و افول ناگهانی را تجربه کرده‌اند و بخش مسکن نیز در سال 1390 و 1391 با یک رشد زیاد مواجه شد. مسکن مهر که بسیاری از مشکلات امروز ما متاثر از سیاست‌های اشتباه آن است نیز باعث تشدید وخامت آن شرایط شد و بسیاری از شرکت‌ها و اشخاص به امید سود زیاد، بدون برنامه‌ریزی و آینده‌نگری در آن مقطع وارد صنعت در و پنجره شدند و اکنون دچار مشکل شده‌اند.

نقش انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی در این شرایط چیست؟

انجمن‌ها ضمانت اجرایی ندارند چون بودجه و ابزار کافی برای این کار در اختیار ندارند. انجمن یک جامعه کوچک است که می‌تواند فرهنگ‌سازی کند و به آن جامعه برای پیشبرد اهدافش کمک کند. این کمک از طریق آموزش می‌تواند صورت گیرد. انجمن تولیدکنندگان در و پنجره یو.پی.وی.سی با این‌که یک تشکل نوپا است اما در حال برنامه‌ریزی بلندمدت برای آموزش اعضاء است. البته محدودیت‌های سخت‌افزاری و کمبودهایی که انجمن دارد دست ما را برای انجام بسیاری از کارها بسته است بااین‌حال اعضاء هیات رئیسه تمام تلاش خود را می‌کنند تا برنامه‌های مفیدی تدارک ببینند که به رشد و اعتلای صنف کمک کند. وظیفه اصلی انجمن آگاه‌سازی و کمک به رشد آموزشی اعضاء است و بسیاری از کارهایی که برخی اعضاء از انجمن انتظار دارند نه‌تنها از توان انجمن خارج است بلکه جزء وظایف انجمن نیست.

به‌عنوان یکی از اعضاء هیات مدیره انجمن در و پنجره یو.پی.وی.سی، نظرتان پیرامون فعالیت سایر تشکل‌های مشابه چیست؟

البته طبیعی است که نظر من با سایر اعضاء هیات مدیره انجمن متفاوت باشد ولی نظر شخصی بنده در این زمینه این است که تا زمانی که موازی کاری نباشد از هر تشکلی که در راستای کمک به فعالیت صنفی صنعت در و پنجره اعلام حضور کند حمایت می‌کنم و وجود این تشکل‌ها را برای رشد و توسعه صنف لازم می‌دانم. از هر انجمنی که طبق قانون و در چارچوب‌های مشخص و با رعایت اخلاق تشکیل شود استقبال می‌کنیم و وجود انجمن‌های متعدد را نه‌تنها نافی اهداف آموزشی نمی‌دانیم بلکه بسیار هم لازم می‌دانیم چون یک تشکل به‌تنهایی نمی‌تواند به همه نیازهای یک صنف گسترده جواب دهد. باید همه تشکل‌ها و انجمن‌ها باهم افزایی و هم فکری برای کمک به پیشبرد اهداف صنف قدم برداریم.

نشریه پنجره ایرانیان-سال دهم-شماره 112-بهمن95


ثبت نظر

ارسال