نخستین گردهمایی ویژه آساش برای مجموعه هورامکو برگزار شد

پنجره ایرانیان: نخستین گردهمایی ویژه آساش برای همکاران مجموعه هورامکو سه‌شنبه 29 تیرماه 95 در مجموعه ورزشی تفریحی ونک برگزار شد.
  • چهارشنبه 7 مهر 1395 ساعت 14:23

به گزارش خبرنگار پنجره ایرانیان، در ابتدای این جلسه که با حضور دو تن از مدیران شرکت آساش و جمع زیادی از همکاران شرکت هورامکو تشکیل شده بود، مهندس فرخ ظفر فرخی رئیس هیات مدیره مجموعه گروتمان در کارگاهی آموزشی با عنوان (چرا آلومینیوم؟ چرا آساش؟) مطالب مفیدی پیرامون این موضوع به حاضران ارائه داد.ظفرفرخی در ابتدای صحبت‏ های خود ضمن عرض خیرمقدم به حضار، به مهمانانی که از طرف شرکت آساش ترکیه به ایران آمده بودند به زبان ترکی خوشامد گفت. آلومینیوم و خواص ویژه آن و دلایلی که آلومینیوم را به یکی از پرمصرف ‏ترین فلزات در صنایع مختلف تبدیل کرده است، مبحثی بود که مهندس فرخی در ادامه به صورت نسبتا مفصل به آن پرداخت. استحکام، تنوع رنگی، قابلیت شکل دهی و چکش‏ خواری و رسانایی حرارتی، مهمترین مواردی بود که به آنها اشاره شد.

فرخی در بخشی از سخنان خود با اشاره به شیوه‌های مختلف تولید پروفیل و تاثیر آن بر میزان استحکام آلومینیوم، گفت: «در این مرحله رعایت چندین نکته بسیار تعیین کننده است که می‏توان به تهیه آلیاژ مناسب، فرایند اکستروژن، استرچ و ایجینگ و تهیه قالب مناسب اشاره کرد که مجموعه آساش همه این موارد را در بالاترین سطح ممکن تولید می ‏کند.»

وی در ادامه با اشاره به تنوع رنگی آلومینیوم توضیح داد: «سه روش برای رنگ کردن آلومینیوم وجود دارد که شامل آنادایز؛ پودری یا کوره ‏ای (الکترواستاتیک)؛ و دکورال یا دکوراتیو می ‏باشد. این روش‌ها باعث می‌شود تنوع رنگ و دامنه عمل وسیعی برای رنگ‏ کاری آلومینیوم در اختیار داشته باشیم.» همچنین در این زمینه به گارانتی‌های بلندمدتی که آساش را از دیگر مجموعه ‏ها متمایز می سازد، نیز اشاره شد.

ضریب انتقال حرارتی بالای آلومینیوم مبحث بعدی بود که مهندس فرخی به آن پرداخت، و گفت: «ضریب انتقال حرارتی آلومینیوم عدد 203 وات برمتر مربع درجه کلوین است و این عدد به نسبت آهن و یو.پی.وی.سی عدد بسیار بالایی است. در ساخت پنجره که نیاز به عایق بودن بیشتر مورد توجه است، هنگام استفاده از پروفیل آلومینیوم، باید از پلی‌آمیدها استفاده کرد. پلیمر پلی‌آمید با ضریب انتقال حرارتی 3دهم، علاوه بر عایق کردن پروفیل آلومینیوم، در اتصال دو قالب، تحمل وزن، کشش و ضریب افزایش طول پروفیل نیز نقش فراوانی دارد.»

مبحث بعدی مقایسه پی.وی.سی و پلی‌آمید به عنوان پل حرارتی بود و به خطرات استفاده و نحوه تشخیص این دو از هم پرداخته شد و نهایتا در ادامه با نمایش یک فیلم کوتاه آموزشی، میزان مقاومت کششی یک پروفیل با پلی‏ آمید در مقابل فشار وارده توسط جک هیدرولیکی به نمایش گذاشته شد.

نقش گسگت‌ها در ساخت پنجره‌های آلومینیومی مبحث بعدی بود که فرخی به اهمیت بالای آن اشاره کرد و اظهار داشت: «چون آلومینیوم ضریب انتقال حراتی بالایی دارد، گسگت‌ها در آلومینیوم بسته به محل استفاده دو نقش مجزا دارند. گسگت ‏ها علاوه بر آب‏بندی، در مواردی نقش پل حرارتی برای کاهش انتقال حرارت را ایفا می ‏کنند که از اهمیت بسیاری برخوردار است. سه نوع گسگت در بازار موجود است که شامل: ای.پی.دی.ام، تی.پی.ای و سیلیکون و پی‌وی‌سی می‌باشد. ولی گسگت مورد تایید برای سیستم‏ های آلومینیومی صرفا به ای‌پی‌دی‌ام و سیلیکون محدود می‌شوند که با توجه به شرایط مختلف آب و هوایی نقش آنها مشخص می ‏شود.»

نحوه اتصال پروفیل موضوع بعدی بود که مهندس فرخی سه نوع پرکاربرد آن را توضیح داد. اشاره به سایر مواردی که در تهیه یک محصول مناسب آلومینیومی مورد نیاز است، پایان بخش صحبت‏ های وی در بخش نخست یعنی (چرا آلومینیوم؟) بود.

مهندس ظفرفرخی در قسمت دوم موضوع مورد بحث (چرا آساش؟)، ضمن پخش یک فیلم که خط تولید اکستروژن آساش را نمایش می داد، توضیحات بیشتری درباره این شرکت و ویژگی ‏های آن ارائه داد.

در ادامه، یاشار جاندمیر (Yaşar Candemir) مدیر ارشد فروش  شرکت آساش، توضیحات مختصری درباره شرکت آساش، امکانات و توانایی‌های آن، شرکا و همکاران خارجی و برنامه‌های حال و آینده این شرکت برای حضور در بازارهای جهانی ارائه داد و به پرسش‌های برخی از حضار پاسخ گفت.

یاشار جاندمیر با اشاره به گستردگی فعالیت آساش گفت: «آساش یکی از بزرگترین کارخانجات ترکیه و جزو معدود کارخانجاتی است که به پنج قاره دنیا محصولاتش را صادر می‌کند. هم‏اکنون نیز آماده شروع یک حرکت ویژه با همکاری شرکت گروتمان در بازار ایران هستیم. آساش از سال 1992 شروع به فعالیت کرده و در این سال‌ها تولید اکستروژن آلومینیوم، پنجره یو.پی.وی.سی، کامپوزیت پنل و ورق‌های آلومینیومی را در دستور کار داشته است.»

مدیر ارشد فروش آساش با اشاره به میزان فروش یا حجم قراردادهای این شرکت در حال حاضر، افزود: «حجم قراردادهای سالانه آساش برای سال 2015، رقمی بالغ بر 350 میلیون دلار بود که این مبلغ برای سال 2016 رقم 500 میلیون دلار پیش‏ بینی شده است و برای سال 2020 که سال هدف‌گذاری شده مهمی در اقتصاد ترکیه است باید به عدد یک میلیارد دلار برسد.» وی ابراز امیدواری کرد که چهار سال دیگر برای جشن گرفتن میزان سهم بالای ایران از این رقم، در این کشور حاضر شود.

جاندمیر در پایان ضمن اعلام برخی آمارهای تولید و فروش آساش به معرفی چندین شرکت معتبر جهانی مثل بوش، فورد، شوکو، ساپا، فیستو، ترسان و گزه که مشتری این شرکت هستند، پرداخت.

مهندس امیر تهرانی تفسیری، مدیریت دپارتمان آلومینیوم هوارمکو، دیگر سخنران برنامه بود که سخنان کوتاهی درباره بازار آلومینیوم ایراد کرد.

وی با اشاره به پیشینه استفاده از آلومینیوم، گفت: «از سال‌ها پیش آلومینیوم به شکل سنتی در بازار مورد استفاده قرار می‌گرفت تا این که در سال ‏های گذشته بحث مصرف بهینه سوخت و صرفه‏ جویی در مصرف انرژی مطرح شد و چند سالی استفاده از پنجره‌های یو.پی.وی.سی رواج یافت و جای آلومینیوم را گرفت. اما در سال‌های اخیر به خاطر یک سری مزیت‌هایی که سیستم‌های مدرن آلومینیوم دارد، دوباره مصرف آلومینیوم بیشتر شده و به جایگاه قابل قبولی دست یافته است.»

تهرانی ضمن تائید صحبت‌های مهندس فرخی، مزیت‌های آلومینیوم را نام برد و افزود: «نداشتن محدودیت‌های یو.پی.وی.سی، تنوع رنگی بالا، قابلیت‌های بیشتر در نماسازی و استحکام بیشتر، از جمله مواردی است که باعث کشش بازار به سمت محصولات آلومینیومی شده است.»

وی با اشاره به گسترده بودن موارد استفاده از آلومینیوم، توضیح داد: «امروزه آلومینیوم در قسمت‌های مختلف ساختمان شامل در و پنجره، سیستم‌های نما، نمای خشک سرامیک و سنگ، اسکای‌لایت، نرده، درهای پارکینگ، پارتیشن، کامپوزیت، بالکن، پرده و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد که بسیار گسترده و قابل توجه است. در تحقیقی که صورت گرفته سهم آلومینیوم در بازار ساختمان و معماری برای چهار سال آینده به رقم 30% خواهد رسید که سهم نسبتا زیاد و مناسبی خواهد بود.»

تهرانی در پایان با اشاره به برنامه‌های شرکت هورامکو، گفت: «اهداف عمده و اصلی هورامکو در آینده، تولید و فروش در و پنجره آلومینیوم، تولید و فروش نمای آلومینیومی و فروش پروفیل آلومینیوم است. علاوه بر این برنامه‌هایی هم برای ورود به بازار پارتیشن داریم. ضمن این که آماده همکاری با تمامی شرکت‌های مربوطه برای اجرای پروژه‏ های بزرگ از جمله اجرای نما هستیم.»

گفتنی است، در پایان از مهمانان برنامه به صرف شام پذیرایی شد.

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

نشریه پنجره ایرانیان ـ سال نهم ـ شماره 107 ـ شهریور 95

 


ثبت نظر

ارسال