آزمایش‌های رایج در عملکرد استاندارد و مورد قبول نماهای شیشه‌ای (کرتین‌وال)

مهندس شهرام علیزاده/ مدیرعامل آلوکد
  • جمعه 1 آذر 1398 ساعت 14:1

با توجه به اینکه سازه‌های کرتین‌وال در برابر زلزله از مقاومت قابل قبولی به دلیل استفاده از سیستم پین و پیچ برخوردار هستند و به دلیل عدم استفاده از جوش در سیستم اتصالات آلومینیومی، عملکرد بهتری در زمان زلزله دارند و به‌صورت سلبی حرکت نمی‌کنند. البته در مباحث گذشته به محاسبات و بایدها و نبایدهای این نوع سازه و نحوه طراحی آنها اشاره کرده‌ایم. حال در این فرصت با توجه به اینکه در سال‌های اخیر در نماهای شیشه‌ای افزایش تقاضای چشم‌گیری مشاهده می‌گردد نگاهی به آزمایش‌های رایج در عملکرد استاندارد و مورد قبول در نماهای شیشه‌ای (کرتین‌وال) می‌اندازیم.

هم‌زمان در این زمینه گردش اطلاعات فنی میان مشاوران، معماران و کارفرمایان با مجریان نیز دقیق‌تر و فنی‌تر شده است. این اطلاعات فنی و مهندسی در خصوص نماها به‌صورت بین‌المللی در حال استفاده و اجرا هستند. این سیستم‌ها در آزمایشگاه‌های مخصوص این نوع سازه‌ها، هم‌اکنون در حال تست هستند.

در یک ساختمان که قرار است نمای شیشه‌ای در آن استفاده شود، ابتدا سیستم مورد نظر انتخاب و طراحی می‌گردد. سپس این سیستم بر اساس استانداردهای رایج مورد آزمایش قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه این تست‌ها قبل از اجرای کلی نمای شیشه‌ای انجام می‌پذیرد، براساس نتایج خروجی حاصل از آزمایش‌ها می‌توان تغییراتی در طراحی سازه نمای شیشه‌ای انجام داد.

تست‌هایی که در محیط آزمایشگاهی انجام می‌گیرد. براساس درخواست کارفرما و یا شرایط اقلیمی و محیطی و محل قرارگیری پروژه متفاوت است. اما به‌طورکلی این تست‌ها به سه صورت انجام می‌پذیرد:

برای دیدن فایل کامل پی دی اف کلیک کنید

نشریه پنجره ایرانیان-سال سیزدهم-شماره 146 - آذر 98

 

 


ثبت نظر

ارسال