همه‌چیز درباره نمای شیشه‌ای کرتین‌وال (بخش پنجم)

مهندس شهرام علیزاده / مدیرعامل شرکت آلوکد
  • یکشنبه 4 اردیبهشت 1401 ساعت 11:15

 

محاسبات استاتیکی نمای شیشه‌ای کرتین‌وال

محاسبه بارهای وارده:

محاسبه بار باد، محاسبه نیروی زلزله

در نماهای شیشه‌ای پروفیل‌های آلومینیومی نقش انتقال بارهای وارده را برعهده دارند، حد باربری پروفیل‌ها بر اساس بزرگی پروفیل، ضخامت و درنهایت ممان اینرسی پروفیل تامین می‌شود.

پروفیل‌های مذکور توسط قالب‌های ویژه و با طی مراحل تولید در دستگاه اکسترودر تولید می‌شوند. قابل‌ذکر است این قالب‌ها هزینه‌های قابل‌توجهی نیز دارند اما با هر تولید 5 تا 10 تنی، هزینه قالب مستهلک می‌شود.

در نماهای شیشه‌ای بخش اصلی سازه کرتین‌وال شامل پروفیل‌های عمودی و افقی آلومینیومی است، علاوه بر این، واشرها، قطعات، اتصالات و شیشه‌ها نیز اجزاء تکمیل‌کننده این نوع سازه‌ها هستند.

شرکت‌های طراح و تولیدی پروفیل از قالب‌های ویژه‌ای جهت ساخت پروفیل‌های خود استفاده می‌کنند. شکل، فرم و ممان اینرسی پروفیل‌ها برای این شرکت‌ها اختصاصی هستند.

قسمت داخلی پروفیل آلومینیومی که از داخل بنا رؤیت می‌شود و عمدتا به شکل قوطی است نقش باربری سازه را بر عهده دارد.

بناها همیشه در برابر بار حاصل از نیروی باد قرار دارند. این بار، گاه به‌صورت مکش و گاه به‌صورت کشش عمل می‌کند که این خود باعث تشدید نیروی حاصله از بار باد خواهد بود و این فشار و نیروی حاصله از آن، بار بسیار زیادی را به اتصالات سازه نما وارد می‌کند.

هم‌چنین در مناطقی که خطر وقوع زلزله بالاست می‌بایست تمهیدات ویژه‌ای به کار برد و با انجام محاسبات مربوط به نیروی زلزله و استفاده از پروفیل‌های افقی و عمودی مناسب، نیروی حاصله از تکان‌های زلزله توسط پروفیل‌های افقی به پروفیل‌های عمودی که نقش باربری سازه را بر عهده دارند انتقال داده شود.

در خطرات زلزله علاوه بر تکان‌های شدید که باعث بریدگی و یا گسیختگی از نقاط اتصال پروفیل‌های افقی به عمودی می‌شود فشار وارده بر شیشه‌ها نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به‌طوری‌که در صورت شکستن شیشه‌ها می‌تواند خطرات مالی و جانی ایجاد کند.

برای دیدن فایل کامل پی دی اف کلیک کنید

نشریه پنجره ایرانیان-سال پانزدهم-شماره 176/خرداد1401


ثبت نظر

ارسال