دستیابی محققان کشور به فناوری ساخت پیشرفته‌ترین نسل رئومترهای بتن

پنجره ایرانیان: پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت ایران پیشرفته‌ترین نسل دستگاه‌های رئومتر بتن که از مهم‌ترین و گرانترین دستگاه‌ها جهت تعیین رئولوژی بتن‌های نسل جدید است را با هزینه‌ای معادل یک چهارم نمونه خارجی ساختند.
  • شنبه 5 دی 1394 ساعت 10:26

به گزارش ایسنا، رئومتر، دستگاهی است که می‌تواند با دقت بالایی میزان ویسکوزیته (گرانروی) و تنش جاری شدن بتن را در لحظات اولیه ساخت آن اندازه بگیرد. در حالی‌که فناوری ساخت این دستگاه که در گسترش استفاده از بتن‌های نسل جدید نقش کلیدی دارد، تا کنون در اختیار معدودی از کشورها بوده است، پژوهشگران آزمایشگاه تحقیقاتی تکنولوژی بتن دانشگاه علم و صنعت ایران طی تلاشی یک سال و نیمه، موفق شدند به فناوری ساخت این دستگاه برای اولین بار در خاورمیانه دست یابند.

مهندسان عمران با اندازه‌گیری خواص بتن در هنگامی که تازه ساخته شده و هنوز حالت خمیری دارد، می‌توانند تشخیص دهند که کیفیت بتن پس از خشک شدن چگونه است. در این میان پارامترهای مربوط به رئولوژی بتن شامل ویسکوزیته (گرانروی) و تنش جاری شدن از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. به همین دلیل تا کنون روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری این دو عامل ابداع و در صنعت ساختمان به کار گرفته شده است. اما طی سال‌های اخیر بتن‌هایی از آزمایشگاه‌ها به بازار آمده‌اند که روش‌های قدیمی را نمی‌توان برای اندازه‌گیری خواص آنها به کار برد.

دکتر پرویز قدوسی، دانشیار دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت ایران و سرپرست پروژه ساخت رئومتر بتن، در این باره می‌گوید: پیش از این با بعضی آزمایش‌های ساده و ارزان می‌شد تا حدی میزان کارایی بتن را در حالت خمیری اندازه‌گیری کرد، اما بتن‌های نسل جدید مانند بتن خود تراکم که بسیار روانتر از سایر بتن‌هاست، بسیار حساس بوده و آزمایش‌های قدیمی مربوط به کارایی این بتن برای تشخیص کیفیت بتن کافی نیستند. چرا که در این بتن‌ها اگر ویسکوزیته (گرانروی) خیلی کم باشد، خمیر سیمان از سنگدانه جدا می‌شود و اگر زیاد باشد، بتن به سختی حرکت کرده و کارآیی خود را از دست می‌دهد.

 گفتنی است، رئومترها در صنایع دیگر از جمله صنعت نفت سابقه‌ای قدیمی دارند، اما رئومترهای بتن کاملا از فناوری متفاوت و پیشرفته‌ای بهره می‌گیرند که قیمت آنها را به چندین هزار دلار می‌رساند. به گفته دکتر علی‌ اکبر شیرزادی جاوید، همکار پروژه ساخت رئومتر در دانشگاه علم و صنعت ایران، در حالی‌که چند فناوری مختلف در این حوزه وجود دارد، پژوهشگران ایرانی ساخت پیشرفته‌ترین نوع آن را که تنها در اختیار یک موسسه تحقیقاتی در آمریکاست، در دستور کار خود قرار دادند.

 

وی درباره نحوه عملکرد این رئومتر می‌گوید: این رئومتر از یک پروانه تشکیل شده که درون بتن طی یک الگوی مشخص در سرعت های مختلفی چرخیده و گشتاور وارده بر آن اندازه‌گیری می‌شود. سپس از اطلاعات به دست آمده با استفاده از مدل‌های ریاضی موجود میزان ویسکوزیته (گرانروی) و تنش جاری شدن بتن استخراج می‌شود.

دکتر شیرزادی جاوید با اشاره به آزمایش‌های انجام شده بر روی این دستگاه، کیفیت آن را کاملا مشابه با نمونه خارجی دانست و اعلام کرد: این دستگاه مورد استقبال صنایع داخلی قرار گرفته و تا کنون چند دستگاه از آن برای استفاده در پروژه‌های عمرانی کشور ساخته شده است، به همین دلیل مسؤولین پروژه به دنبال تجاری کردن این محصول با تاسیس یک شرکت دانش‌بنیان هستند.

بر اساس این گزارش، گام بلند دانشگاه علم و صنعت ایران در دستیابی به فناوری‌های زیربنایی مورد نیاز برای استفاده از بتن‌های نسل جدید در شرایطی برداشته شده که اجرای پروژه‌های عمرانی بزرگی از جمله پل صدر، تونل نیایش و تونل توحید حاکی از گسترش بسیار سریع دامنه استفاده از این بتن‌ها در پروژه‌های عمرانی کشور است و دستیابی به فناوری‌های مرتبط با این امر می‌تواند تاثیر بسزایی در اقتصاد کشور داشته باشد.


ثبت نظر

ارسال