دومین ساختمان خورشیدی پایتخت مورد بهره‌برداری قرار گرفت

پنجره ایرانیان: با حضورجمعی از اعضای کانون فارغ التحصیلان معماری دانشگاه تهران و دست اندرکاران صنعت ساختمان کشور دومین نمونه مجتمع آپارتمانی خورشیدی در غرب تهران رونمایی شد.
  • یکشنبه 12 مهر 1394 ساعت 10:30

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محسن چراغی معمار و مجری طرح این پروژه در این رابطه اظهار کرد: برغم استقبال سرد جامعه مهندسی وتصمیم گیران صنعت ساختمان از نخستین  نمونه ساختمان خورشیدی غرب تهران که دو سال گذشته به مرحله بهره برداری رسید، امروز دومین مجتمع آپارتمانی خورشیدی غرب تهران با 2000 مترمربع زیربنای خالص افتتاح شد.

وی با اشاره به جزئیات موارد فنی این ساختمان گفت: برخلاف نخستین نمونه ساختمان خورشیدی که در ساخت آن از موتورخانه مرکزی بهره گرفته شده و پنل‌های خورشیدی به ‏صورت متمرکز به مدار گرمایشی متصل شده بود در این مجموعه پنل‌ها به‌صورت منفرد عمل کرده و هر واحدی دارای یک پکیج مجزاست.

عضو کانون فارغ التحصیلان دانشگاه تهران با اشاره به توسعه فناوری و به‌کارگیری سیستم پنل خوشیدی در دومین نمونه مجتمع خورشیدی غرب تهران گفت: مجموعه مهندسان متبوع ما در منطقه غرب تهران یک مجتمع 18 واحدی در بنای 2850 مترمربع با استفاده از مکانیزم پنل خورشیدی ساخته‏ اند که درشیوه جدید به جای سیستم مرکزی از سیستم منفرد متصل به پنل خورشیدی بهره گرفته شده است.

چراغی به ‏کارگیری پنل‏ های خورشیدی در ساختمان‌ها را سبب صرفه جویی انرژی در ساختمان‌ها دانست و گفت: با توجه به اینکه به‏ کارگیری این فناوری درساخت و سازها سبب صرفه‏ جویی حداقل40 درصدی در مصرف گاز و همچنین همانند نخستین نمونه ساختمان خورشیدی باعث صرفه جویی 25 درصدی در مصرف برق می‏ شود، انتظار می‏ رود که مسوولان با انجام مطالعات کارشناسی درباره چگونگی استفاده از انرژی خورشیدی در ساخت ‏و ‏سازها برای استفاده از این روش در ساختمان سازی‏ ها زمینه مساعدی فراهم کنند.

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به ضرورت‏ های به ‏کارگیری پنل‌های خورشیدی در تولید واحدهای مسکونی گفت: باتوجه به شمار قابل توجه روزهای آفتابی در شهر تهران، (میانگین 260 - 250 روز در سال)  به‏ کارگیری پنل های خورشیدی این امکان را فراهم می ‏سازد تا از انرژی خورشیدی برای تامین آب گرم مصرفی ساختمان بهره گرفته شود.

چراغی افزود: علاوه بر این، استفاده از انرژی خورشیدی و بهینه ‏سازی انرژی در ساختمان باعث می‏ شود  که به طور میانگین سالانه 50 و 25 درصد به ترتیب در مصرف گاز و برق، صرفه ‏جویی شود و در عین حال با توجه به کوچک شدن اندازه تاسیسات و تجهیزات موتورخانه، ازاین رو عملا شاهد کوچک شدن فضای تاسیسات ساختمان خواهیم شد .

وی تاکید کرد: براساس آمارهای موجود حدود 30 درصد از آلایندگی هوای پایتخت از مشکلات تاسیسات واحدهای مسکونی نشات می‏ گیرد؛ چرا که استفاده از سوخت ‏های فسیلی با آلودگی‏ های زیست محیطی همراه است. در این میان صرفه‏ جویی در مصرف انرژی نه تنها از لحاظ کاهش هزینه‏ ها قابل بررسی است، بلکه می ‏توان با عایق ‏بندی و استفاده بهینه ازانرژی‏ های خورشیدی وبه ‏کارگیری فناوری‏ های روز دنیا زمینه‏ ساز جلوگیری از آلودگی هوا شویم.


ثبت نظر

ارسال