تا 5 سال آینده محقق خواهد شد:

شارژ خودروهای الکتریکی در 5 دقیقه‏

پنجره ایرانیان: شرکت استوردات در حال ساخت یک باتری برای خودروهای الکتریکی است که در مدت 5 دقیقه شارژ شده و نیروی لازم برای حرکتی معادل 480 کیلومتر را برای خودرو فراهم می‏ آورد.
  • سه شنبه 10 شهریور 1394 ساعت 12:52

شرکت استوردات (StoreDot) که پیش‏تر خبر از اختراع روشی داده بود که قادر است باتری یک گوشی همراه را در 30 ثانیه شارژ کرده و می‏ خواهد این فناوری را تا سال 2016 وارد بازار کند، اخیرا اعلام کرده است تلاش می‏ کند این تکنولوژی را برای شارژ خودروهای الکتریکی به ‏کار برد. در صورت موفقیت این طرح، یک خودرو در کمتر از 5 دقیقه شارژ خواهد شد. این در حالی است که مدت زمان لازم برای شارژ باتری‏ های موجود 2 تا 8 ساعت است.

محصول جدید این شرکت که فلش باتری ای.وی (The EV FlashBattery )، نام دارد، از هزاران سلول ترکیب شده و در یک باتری قرار گرفته ‏اند. این باتری در صورت شارژ کامل، می ‏تواند نیروی لازم برای480 کیلومتر حرکت یک خودرو را فراهم کند. این در حالی است که شارژ کامل این باتری فقط 5 دقیقه به طول می‏ انجامد.

در این فناوری برای ساخت مواد ارگانیک جدید از نانوتکنولوژی استفاده شده است و بنا به نظر محققان نوع جدیدی از یون لیتیوم شیمیایی که در این باتری‏ها استفاده شده نسبت به موادی که در حال حاضر استفاده می ‏شود، از مقاومت کمتری برخوردار است؛ در نتیجه جریان الکتریسیته در این باتری‏ ها آسان‏تر صورت می ‏گیرد.

فلاش باتری علاوه بر لیتیوم، دارای ترکیبات غیرقابل اشتعال آلی است که با چند لایه پوشیده شده ‏اند. از این‏ رو این باتری از ساختار محافظتی ایمن‏ تری برخوردار شده است. این ساختار ایمن از شکل‏ گیری ولتاژ بالا و در نتیجه داغ شدن باتری جلوگیری می‏ کند. این محصول جدید افزون بر مدت زمان کمتر شارژ و میزان حرکت بالاتر خودرو، از قیمت پایین‏ تری نیز در مقایسه با موارد مشابه خود برخوردار است.

با این حال به گفته یکی از محققان این شرکت، بعید به نظر می‏ رسد این باتری‏ زودتر از 5 سال آینده وارد بازار شود.

(منبع سایت  Phys.org)


ثبت نظر

ارسال