مدیر عامل سازمان انرژی‌های نو مطرح کرد:

وجود نگاه تبعیض آمیز به انرژی‌های تجدید پذیر

پنجره ایرانیان: صادق زاده با بیان اینکه در ابلاغیه جدید وزارت نیرو مقرر شد تا هر کیلووات ساعت انرژی تولید شده از نیروگاه های زباله سوز به مبلغ 5 هزار و 870 ریال خریداری شود، افزود: این پرداخت به مدت 20 سال ادامه خواهد یافت و تغییری در آن داده نمی‏ شود.
  • پنجشنبه 5 شهریور 1394 ساعت 1:13

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدمحمد صادق زاده مدیر عامل سازمان انرژی‏ های نو در نشست خبری مشترک با حضور رئیس شورای عالی استان‏ ها، که در محل پژوهشگاه نیرو برگزار شد، با بیان اینکه محدودیت اقتصادی مهمترین عامل کم توجهی به انرژی‏ های تجدیدپذیر است، گفت: سیاست کلان کشور توجه به سوخت ‏های فسیلی است، در صورتی که اگر یارانه 90 درصدی مشابه سوخت‏ های فسیلی به انرژی‏ های تجدیدپذیر داده شود بخش خصوصی استقبال خوبی از سرمایه‏ گذاری در آن خواهد داشت.

مدیرعامل سانا تصریح کرد: البته این مهم نه با سرمایه ‏گذاری مستقیم وزارت نیرو بلکه از سوی بخش خصوصی انجام خواهد شد و اعتبارات مورد نیاز آن از طریق بانک ‏ها، صندوق توسعه ملی و فاینانس خارجی تامین خواهد شد و همه فناوری‏ های نو را پوشش خواهد داد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از سرمایه‏ گذاران خارجی به خصوص از کشورهای اروپایی  و آسیایی برای حضور در زمینه انرژی‏ های نو اعلام آمادگی کرده ‏اند و اولویت نخست وزارت نیرو نیز در این زمینه انتقال دانش و فناوری است.

صادق ‏زاده با بیان اینکه هدف‏ گذاری اولیه وزارت نیرو با توجه به اعتبارات مشخص شده برای خرید تضمینی برق اعتباری 5 هزار مگاوات در یک برنامه پنج ساله خواهد بود، افزود: هم اینک مبلغ خرید تضمینی اعتباری برق زباله سوزها 5 هزار و 870 ریال، بی‏ هوازی‏ ها سه هزار و 150 ریال، نیروگاه‏ های خورشیدی تا 10 مگاوات 6 هزار و 750 ریال، زمین گرمایی 5 هزار و 770 ریال، بازیافت تلفات 3 هزار و 50 ریال و نیروگاه‏ های آبی کوچک 3 هزار و 700 ریال در هر کیلووات ساعت مشخص شده که اگر از تجهیزات ساخت داخلی استفاده کنند 15 درصد به این ارقام اضافه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: هم ‏اینک در کشور آلمان بیش از 40 هزار مگاوات انرژی خورشیدی تولید می‏ شود که 90 درصد آن از نوع پشت‏بامی و در محل مصرف است و با توجه ویژه وزارت نیرو انرژی تولید شده از نیروگاه‏ های خورشیدی مشترکان برق تا 5 کیلووات ساعت به ارزش 9 هزار و 770 ریال در هر کیلووات ساعت خریداری می‏ شود که تصویب این مصوبه برای نخستین بار در کشور اتفاق افتاده و سازمان انرژی‏ های نو ایران به دنبال تهیه پیش نویس مربوطه است.

وی با بیان اینکه نیروگاه ‏های زیست ‏توده با بادی و خورشیدی متفاوت است گفت: نیروگاه‏ های زباله‏ سوز با توجه به تغییر محتوای زباله‏ ها ساختاری متفاوت و حساس دارد، زیرا اگر تفکیک زباله به‏ درستی انجام نشود ارزش حرارتی را دگرگون و نیروگاه را از حالت اقتصادی بودن خارج می ‏کند و معضلات دیگری را پدیدار می‏ کند.

وی با بیان اینکه تاکنون تنها 4 نیروگاه زباله ‏سوز در کشور احداث کرده ‏ایم تصریح کرد: با توجه به محدودیت‏ هایی که زباله‏ سوزها به لحاظ زیست محیطی دارند تمایلی به افزایش تعداد آنها نداریم.

وی در ادامه با بیان اینکه قانون اصلاح الگوی مصرف 5 سال است که ابلاغ شده و موارد این قانون به صراحت مشخص شده ادامه داد: شورای عالی انرژی تاکنون حتی یک جلسه هم تشکیل نداده و از این بابت کشور دچار خسارت شده است. از این‏رو از دبیرخانه تقاضا داریم که به‏صورت اضطراری نسبت به تشکیل جلسه اقدام کند.

صادق‌زاده با بیان اینکه در بسیاری از کشورها انرژی‏ های تجدیدپذیر سهم 20 تا 30 درصدی داشته و تا 80 درصد در سبد انرژی خود هدف‏ گذاری کرده‏ اند خاطر نشان کرد: کشور ما در منطقه مرکزی و صحرایی، مساحت 100 در100 کیلومتر را امکان استفاده از توان انرژی خورشید دارد اما تاکنون از آن بهره‏ برداری نشده است.

وی با اشاره به اینکه اگر نیروگاه ‏های آبی بزرگ را مستثنا کنیم، کمتر از یک درصد سهم انرژهای تجدیدپذیر از آن انرژی خورشیدی است، اظهار داشت: در حال حاضر نرخ‏ های خوب برای خرید تضمینی،‌ صدور پروانه، عقد قرارداد وشرایط تسهیلات فراهم شده اما باید منتظر سیاست گذاری‏ های کلان در این زمینه باشیم و تا زمانی که تجدیدپذیرها به اندازه سوخت فسیلی نگاه غیر تبعیض‌آمیز نداشته باشند، تغییری در این نوع انرژی به وجود نخواهد آمد.

وی با بیان اینکه ما درخواست داشته ایم که پرداختی های انرژی های خورشیدی متناسب با ظرفیت های احداث شده باشد تصریح کرد: مهمترین مانع بر سر راه استفاده و بهره برداری از انرژی های خورشیدی نرخ برق بوده اما در شرایط کنونی منابع لازم برای حصول اطمینان از پرداخت بانک ها فراهم شده ضمن اینکه فاینانس های خارجی نیز در راهند وبه این ترتیب با مصوبه مجلس و در لایحه بودجه سنواتی تضمین ایجاد شده وموانع برطرف خواهد شد.

صادق زاده ادامه داد: با دریافت سه هزار میلیارد ریال از محل عوارض برق تجدیدپذیر از مشترکان که تنها منبع موجود برای توسعه در این عرصه است، ظرفیت تولید انرژی تا 400 مگاوات افزایش می یابد که تا 18 ماه آینده به مرور وارد مدار می شود.

وی اضافه کرد: دانش فنی خوبی در این زمینه در کشور وجود دارد و سرمایه گذاران علاقه زیادی برای سرمایه گذاری در این عرصه نشان داده اند، اما مانع اصلی تامین منابع مالی لازم برای حصول اطمینان از پرداخت بهای برق تولیدی تجدیدپذیرها است.

مدیرعامل سانا اضافه کرد: با وجود اینکه بیش از 5 سال از ابلاغ قانون اصلاح الگوی مصرف می گذرد و در آن شورای عالی انرژی مسوول تعیین سهم انواع انرژی هاست اما تاکنون یک جلسه از سوی این شورا تشکیل نشده و کشور از این بلاتکلیفی به شدت متضرر شده است.

مدیرعامل سازمان انرژی های نو خاطر نشان کرد: ما به طور متوسط 500 تومان در کیلووات ساعت تجدید پذیر ها را تضمین کرده ایم که البته ممکن است به رقم 400 تومان نیز کاهش یابد.

وی  با بیان اینکه در ابلاغیه جدید وزارت نیرو مقرر شد تا هر کیلووات ساعت انرژی تولید شده از نیروگاه های زباله سوز به مبلغ 5 هزار و 870 ریال خریداری شود، افزود: این پرداخت به مدت 20 سال ادامه خواهد یافت و تغییری در آن داده نمی شود. اما در صورتی که تعداد مشترکین استفاده از این انرژی ها افزایش یاید قیمت ها کاهش خواهد یافت.

صادق‌زاده حجم منابع مورد نیاز توسعه انرژی های تجدیدپذیر را هزار میلیارد تومان برای 5هزار مگاوات در سال عنوان کرد. 


ثبت نظر

ارسال