گاز طبیعی مانع گرم شدن زمین نمی‌شود

پنجره ایرانیان:فناوریهای جدید حفاری صخره‌های شیل با تزریق پرفشار آب باعث توسعه استخراج گاز طبیعی و امید به توقف مصرف زغال‌سنگ و جلوگیری از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای که به گرم‌شدن زمین می‌انجامد، شده است.
  • یکشنبه 25 آبان 1393 ساعت 10:41

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این در حالی است که یک مطالعه نشان می‌دهد که عوامل بازار بسیاری از مزایای احتمالی این منبع انرژی رو به رشد را خنثی خواهد کرد.

در این مطالعه آمده است ارزان ‌شدن قیمت باعث مصرف بیشتر انرژی و انتشار گاز دی ‌اکسید کربن و انصراف از سرمایه‌گذاری در زمینه جایگزین‌های کمتر آلاینده نظیر انرژی هسته‌ای، باد و خورشید خواهد شد.هیوون مک جئون از آزمایشگاه ملی آمریکا، یک نهاد تحقیقاتی دولتی در بخش انرژی، گفت: نتیجه این است که عرضه فراوان گاز طبیعی به تنهایی ما را از تغییرات جوی نجات نخواهد داد.

پیشرفت در حفاری هیدرولیک(تزریق آب به صخره‌های شیل برای شکستن و استخراج گاز داخل آن) و حفاری افقی به استخراج مقادیر زیادی از ذخایر گاز طبیعی به ویژه در آمریکا شده است.مک جئون گفت: استقرار جهانی فناوریهای پیشرفته تولید گاز طبیعی می‌تواند تولید جهانی گاز طبیعی را تا سال 2025، دو یا سه برابر کند.این امر می‌تواند انتشار گاز دی‌اکسید کربن را تا اواسط قرن جاری(به جای کاهش) به میزان 10 درصد بیشتر کند.

نیکو بایر از موسسه تحقیق تاثیرات جوی در آلمان در بیانیه‌ای گفت: عرضه بیشتر گاز طبیعی استفاده از آن را افزایش می‌دهد، اما جایگزین شدن آن به جای زغال‌سنگ نسبتا محدود است و حتی ممکن است گاز طبیعی جایگزین انرژی‌های تجدید‌پذیر کمتر آلاینده و انرژی هسته‌ای شود.

وی گفت: امید زیاد مبنی بر اینکه گاز طبیعی به دلیل برتری فنی نسبت به زغال‌سنگ به کاهش گرم ‌شدن زمین بینجامد به نظر اشتباه است زیرا در این بخش عوامل بازار تاثیرگذار است.وی گفت: عامل اصلی دراینجا این است که عرضه کافی گاز طبیعی به کاهش قیمت و افزایش عرضه انرژیهای اصلی خواهد انجامید.

افزایش تولید گاز طبیعی همچنین به انتشار بیشتر گازهای گلخانه‌ای دیگری نظیر متان به دلیل نشت در بخش حفاری و خطوط لوله می‌انجامد.در این مطالعه یافته‌های پنج گروه تحقیقاتی در آلمان، آمریکا، استرالیا، ایتالیا و اتریش مورد بررسی قرار گرفته که از مدل‌های کامپیوتری مختلف برای پیش‌بینی تاثیرات توسعه‌ گاز طبیعی استفاده کرده اند.

تمام این پنج گروه به‌ طور مستقل متوجه شده‌اند که افزایش تولید گاز طبیعی تاثیر کمی روی تغییرات جوی خواهد گذاشت. این گروه‌ها از اطلاعات درباره‌ تولید و مصرف جهانی انرژی، روند اقتصادی و وضعیت آب و هوا استفاده کرده اند.آنها به این نتیجه رسیدند که عرضه فراوان گاز ارزان ‌قیمت باعث کاهش قیمت انرژی و افزایش مصرف و در نتیجه تقویت اقتصادی می‌شود اما بهبود تغییرات جوی را به دنبال نخواهد داشت.

مک جئوون گفت: گاز فراوان ممکن است مزایایی نظیر رشد اقتصادی، امنیت انرژی و غیره داشته باشد اما امید‌ به اینکه کاهش تغییرات جوی نیز یکی از این مزایا باشد، یک فرضیه اشتباه به نظر می‌رسد.کشور‌های عضو سازمان ملل در حال مذاکره در حال یک پیمان جهانی در خصوص کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و رساندن آن به هدفگذاری سازمان ملل یعنی محدود کردن گرم شدن زمین به سطح دو درجه سانتی‌گراد بیشتر از سطوح قبل از دوران انقلاب صنعتی است.


ثبت نظر

ارسال