حضور هافمن در سومین همایش ملی ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی

پنجره‌ایرانیان؛ هافمن در سومین همایش ملی «ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی» حضور یافت. این همایش از 20 تا 21 آذرماه سال جاری در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار ‌شد.
  • یکشنبه 17 دی 1396 ساعت 12:43

سومین همایش ملی «ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی» دوشنبه 20 آذرماه با حضور مسئولان عالی‌رتبه وزارت راه و شهرسازی، وزارت نفت، وزارت نیرو و سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور در مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی افتتاح شد. در این همایش که به مدت دو روز در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی دایر بود کارشناسان، استادان دانشگاه و مدیران صنایع، مطالب علمی خود را در قالب چندین پنل آموزشی به مخاطبان عرضه کردند.

همچنین در این همایش نمایشگاه جانبی با حضور برترین شرکت‌هایی که دستاوردهای مثبتی درزمینه مصرف بهینه انرژی و ساختمان پایدار داشتند برپا شد. هافمن، ضمن حضور در سومین همایش ملی «ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی» با برپایی غرفه در نمایشگاه جانبی این همایش آخرین محصولات خود را در معرض دید عموم قرار داد.

 

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید

 

محورهای همایش

محورهای این همایش شامل استانداردهای مطرح‌شده در حوزه ساختمان سبز؛ چالش‌های پیش رو درزمینه مدل‌سازی انرژی در ساختمان؛ جایگاه بخش خصوصی در پیشبرد قوانین و راهکارهای بهینه‌سازی مصرف انرژی؛ مدل‌های اقتصادی و منابع مالی موردنیاز به‌منظور بهینه‌سازی مصرف انرژی؛ آیین‌نامه‌ها و استانداردهای رده‌بندی و تعیین معیارهای مصرف و برچسب‌های انرژی ساختمان‌های پایدار؛ مشکلات مطرح درخصوص قوانین و آیین‌نامه‌های اجرایی صرفه‌جویی مصرف انرژی در ساختمان‌های پایدار؛ آگاه‌سازی مهندسان با معرفی انواع مصالح و تجهیزات و سیستم‌های نوین ساختمانی با عنوان ابزار موردنیاز برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده درزمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور و اشاعه ساختمان‌های پایدار و سبز بود.

پنل‌های همایش

پنل‌های این همایش شامل راهکارهای عملی بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‏های در حال ساخت و موجود؛ ساختمان‌های با رتبه انرژی برتر- راهکارهای تجویزی و کارکردی مطرح؛ نقش مصالح و فناوری‌های نوین در ارتقای بهره‌وری انرژی؛ راهکارهای هماهنگی فعالیت‌ها و هم‌افزایی نهادها در جهت اجرای مقررات حوزه انرژی در ساختمان؛ نقش فناوری‌های نوین تأسیسات الکتریکی و مکانیکی در بهره‌وری انرژی در ساختمان؛ نقش مسائل اجتماعی و فرهنگی در بسترسازی و پذیرش جامعه در حوزه انرژی و ساختمان‌های پایدار و بالاخره پنل الگوهای موفق در اجرای مبحث 19 مقررات و الگوهای مطرح برای ساختمان‌های سبز بود.

کارگاه‌های آموزشی همایش

علاوه بر این، برگزاری چندین کارگاه آموزشی جزو برنامه‌های این همایش بود که ازجمله این کارگاه‌ها می‌توان به کارگاه آموزشی مدل انتخاب مصالح و فناوری‏ها با رویکرد ساخت‌وساز پایدار و تجارب موفق؛ کارگاه ارائه خانه شهر تهران به‌عنوان مدل مطرح برای ساختمان سبز و مدل انرژی مربوطه به‌عنوان یک نسخه کارکردی در اجرای پروژه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران (سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران) اشاره کرد.

همچنین برگزاری کارگاه کاربردهای IOT در نگهداشت هوشمند، میترینگ و تفکیک انرژی واحدها در تاسیسات HVAC پیشران انرژی، برون تاب، شوفاژکار؛ کارگاه مولفه‌های تجویزی ساخت ساختمان‌های با رتبه انرژی بالا در حوزه‌های تخصصی معماری، عمران، مکانیک، برق، آب با ارائه مدل تصمیم‌گیری مناسب ازجمله کارگاه‌های آموزشی سومین همایش ملی ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی بود.

از دیگر کارگاه‌های آموزشی که در این همایش دوروزه برگزار شد می‌توان به کارگاه روش‏های کاهش مصرف انرژی در ساختمان با اجرای نماهای خشک آجری؛ کارگاه مدل‌سازی انرژی ساختمان (ارزیابی و کنترل مصارف انرژی ساختمان‏ها در مرحله طراحی)؛ کارگاه الگوی محاسبه صرفه‌جویی انرژی در طرح افزایش کارایی موتورخانه‌ها منطبق بر پروتکل بین‌المللی Ipmvp؛ کارگاه آموزشی کنترل مصرف انرژی در پمپ‌های تاسیساتی ساختمان؛ و کارگاه آموزشی راهکار بهینه تامین آب گرم بهداشتی و‌ گرمایش به روش نوین اشاره کرد.

در روز اول همایش تعدادی از مسئولان و مدیران بخش ساختمان و حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی به‌عنوان سخنران حضور داشتند و مطالب مختلفی را مطرح کردند. فرج اله رجبی، رئیس سازمان نظام‌مهندسی و نماینده مجلس، دکتر محمد شکرچی زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، حامد مانی‌فر، مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان، علی وکیلی، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و مهدی جمالی‌نژاد، شهردار یزد ازجمله سخنرانان همایش بودند که در ادامه گزیده‌ای از سخنانشان آورده شده است.

حاکمیت مثل ماشین چمن‌زنی قد بخش خصوصی را کوتاه می‌کند

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه پیش‌شرط تحقق اقتصاد سبز در دنیا مطرح شده و دنیا به این رسیده که اقتصاد را با محیط‌زیست تلفیق و اقتصاد سبز را در دنیا مطرح کند، اما در کشور ما هنوز اجرای چنین موضوعی ممکن نیست.

فرج‌اله رجبی در سومین همایش ملی ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی با بیان این مطلب افزود: وقتی به اقتصادی سبز می‌رسیم، به مصرف بهینه انرژی و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر دست پیدا می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ما در کشور برای اجرایی کردن این موضوع قوانین کمی نداریم، گفت: ضوابط و قوانین بسیاری به موضوع بهینه‌سازی مصرف آب و انرژی، حفظ محیط‌زیست و... وجود دارد، اما بااین‌همه مایه تاسف است که مصرف انرژی ما 6 برابر مصرف جهانی است و این در حالی است که همه ‌بخش‌ها بر بهینه‌سازی مصرف انرژی تاکید دارد و وزارت نفت هم تاکید دارد که بخشی از درآمد خود را در این حوزه صرف کند.

رجبی با انتقاد از اینکه در همه زمینه‌ها از یک شخص بومی صحبت می‌شود که مسئول مشکلات و اتفاقاتی است که در جامعه می‌افتد، گفت: گویا هیچ‌یک از بازوهای اجرایی و حاکمیتی مسئول این مسائل نیستند و یک وجود موهوم و ناشناخته مسئول تمامی این مسائل است.

وی با بیان اینکه در همه حوزه‌های حاکمیتی و مدیریتی از مسئولان گرفته تا مصرف‌کننده و تولیدکننده، از مصرف بالای سوخت و انرژی در کشور و بی‌کیفیتی ساختمان‌ها انتقاد دارند، ادامه داد: اما مشخص نیست که مسئول کیست و ایراد از کجاست.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشور با اشاره به زلزله اخیر کرمانشاه گفت: در زلزله کرمانشاه بسیاری از ساختمان‌های نوسازی که با نظارت همکاران ما ساخته شد و مثل آکاردئون روی هم ریخت، جزو ساختمان‌هایی بودند که یک طبقه بیشتر از حد مجاز ساخته شده بودند.

عضو کمیسیون عمران مجلس درعین‌حال با تاکید بر اینکه اگر در ساختمان انرژی بیشتر از حد مجاز مصرف شود، ساکنان آن مجبور به پرداخت قیمت تمام‌شده انرژی شوند، گفت: امروز منابع ملی ما در حال اتمام است و کسی جوابگوی این موضوع نیست.

این نماینده مجلس همچنین با بیان اینکه اساسا بخش خصوصی در کشور به رسمیت شناخته نمی‌شود، گفت: مسئله سوم این است که ما بخش خصوصی و نیروی غیردولتی را قبول نداریم و هرگاه تشکیلات غیردولتی و خصوصی بخواهد رشد کند مجموعه حاکمیت و قوای سه‌گانه مثل ماشین چمن‌زنی قد آن‌ها را کوتاه می‌کنند.

رجبی درعین‌حال حذف یارانه‌ها را یک اقدام ضروری برشمرد و گفت: ما نمایندگان مجلس بار سیاسی حذف یارانه را می‌پذیریم و باید برای کسانی که بیش‌ازحد مجاز انرژی مصرف می‌کنند جریمه تعیین شود و ملزم به پرداخت هزینه تمام‌شده انرژی باشند.

وی با بیان اینکه برای دستیابی به اقتصاد سبز و فرهنگ سبز باید از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی استفاده شود، گفت: حمایت از سرمایه‌گذاران در این مسیر الزامی است تا بعد از انعقاد قرارداد، موظف به سرمایه‌گذاری باشند.

رجبی چرخه تولید ساختمان را یک چرخه معیوب خواند و افزود: در ساختمان‌سازی بحث کیفیت، بهینه‌سازی مصرف انرژی، عایق‌بندی و سایر الزامات مغفول است و در چنین شرایطی امکان نظارت دقیق وجود ندارد.

رجبی در پایان تاکید کرد: در هر همایش و انجمنی شخص سوم را مقصر و مسئول معضلات جامعه دانستیم و امروز این همایش باید اعمال حاکمیت دقیق و خوب ر ا از حاکمیت مطالبه‌گری کند.

مدیریت انرژی از شاخص‌های کارآمدی دولت‌ها در جهان است

محمد شکرچی‌زاده، رئیس مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه امروز کنفرانس و نشست مهم و با اهمیتی را آغاز می‌کنیم گفت: امیدواریم مباحث مطرح‌شده در سومین همایش ملی «ساختمان پایدار، مصرف بهینه‌ انرژی» در حوزه انرژی در ساختمان موثر و کارگشا باشد.

محمد شکرچی‌زاده در مراسم افتتاح سومین همایش ملی «ساختمان پایدار، مصرف بهینه‌ انرژی» با بیان مطلب فوق افزود: در حال حاضر چالش انرژی در جهان به یک مبحث مهم مبدل شده است. به‌هرحال یکی از شاخص‌های کارآمدی دولت در جهان مدیریت انرژی است.

وی با بیان اینکه انرژی فسیلی قیمت بالایی دارد خاطرنشان کرد: به‌جز گرانی، آلودگی و تغییر اقلیم مسئله بسیار مهم برای محدود کردن مصرف انرژی فسیلی است. به‌هرحال با افزایش هر درجه 16 درصد مصرف انرژی افزایش می‌یابد. علیرغم عدم پیشرفت در شاخص‌های توسعه، مصرف انرژی کشور رو به افزایش است که این مورد نیازمند بازنگری در مصرف و اجرای قوانین و مقررات ملی است.

وی با بیان اینکه کشور ما در سه بخش صنعت، حمل‌ونقل و تولیدات داخلی دچار پلشتی مصرف انرژی شده است گفت: در سه حوزه ذکرشده ما با شتاب مصرف انرژی روبرو هستم. در حال حاضر ساختمان‌های عمومی کشور 3 تا 4 برابر نسبت به جهان با مصرف بی‌رویه روبرو هستند و بدون تردید در چند سال آینده واردکننده انرژی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه سه مورد جزو آسیب‌شناسی مصرف انرژی است خاطرنشان کرد: یارانه غیر هدفمند، عدم اجبار برای اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان و همچنین عدم آگاهی‌سازی عمومی برای کاهش مصرف سوخت 3 وجه آسیب‌شناسی مصرف انرژی ا ست.

شکرچی‌زاده گفت: در حال حاضر 10 میلیارد دلار یارانه برای انرژی مصرف ساختمان شامل 49 درصد گاز طبیعی و 47 درصد برق پرداخت می‌شود که این مورد باید اصلاح شود.

وی در خصوص رعایت مبحث 19 مقررات ملی ساختمان گفت: علیرغم اهمیت این موضوع هنوز این مبحث در ساخت‌وسازهای ما با اکراه انجام می‌گیرد که این مورد در استان‌ها ناقص اجرا می‌شود.

رئیس سومین همایش ساختمان پایدار و مصرف بهینه انرژی گفت: به‌جز ویرایش مبحث 19 این مرکز اقدام به اعطای گواهینامه اقلام ساختمانی کرده است. موضوع دیگر فعالیت این مرکز ارائه خدمات مشاوره در پروژه‌های ملی و نظارت عالیه بر حذف بهینه‌سازی است.

شکرچی‌زاده در ادامه به مبحث نرم‌افزار کمک طراحی با ویرایش جدید اشاره داشت و در این خصوص گفت: این مبحث می‌تواند رویکرد جدیدی برای مهندسان تلقی شود.

رئیس سومین همایش ملی ساختمان پایدار و مصرف انرژی در خصوص اهداف این همایش گفت: در این همایش سعی شده اطلاعات مهمی در خصوص اولویت و اهمیت قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی در راستای تحقق اقتصاد ملی، بررسی قوانین و آیین‌نامه‌های موجود در حوزه مدیریت انرژی در صنعت ساختمان، بررسی راهکارهای مهندسی به‌منظور مدیریت مصرف انرژی در صنعت ساختمان، ایجاد هم‌افزایش میان ارگان‌های ذی‌ربط جهت اجرای قوانین بهینه‌سازی مصرف انرژی، ترویج فرهنگ بهینه‌سازی مصرف انرژی در میان بهره‌برداران بر اهمیت انرژی و محیط‌زیست ارائه شود.

شکرچی‌زاده گفت: در نامه‌ای که عباس آخوندی وزیر راه شهرسازی و وزیر نفت ارسال کردند مقرر شد ساختمان‌های دولتی ارزیابی ممیزی برای بهبود مصرف و نهایی کردن کاهش مصرف سوخت داشته باشند.

وی با بیان اینکه ازآنجایی‌که ردیف مستقل دولتی برای اجرای آن وجود ندارد گفت: این مورد از ذی‌حساب در بودجه 97 مجلس تحقق پیدا خواهد کرد.

وی در پایان گفت: بر همگان واجب است تا در خصوص کاهش مصرف انرژی همت گماشته و در این خصوص کم‌کاری و اغماضی صورت ندهند.

اکثر شهرهای ما بدون پروانه ساخت شکل می‌گیرند

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان با بیان اینکه شهرها نقش مهمی در مصرف انرژی دارند، گفت: متاسفانه در مقوله مصرف انرژی در تمام شهرهای کشور با چالش روبرو هستیم و در حال حاضر 40 درصد مصرف انرژی کشور از شهرها نشات می‌گیرد.

حامد مانی‌فر در سومین همایش ملی ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر مصرف سوخت فسیلی و مصرف انرژی در شهرهای ما بیش از 3 برابر متوسط جهانی است که با ساخت اصولی و کاهش مصرف سوخت می‌توان این راندمان را کاهش داد.

مانی‌فر گفت: با وجود پیشینه تاریخی در بخش طراحی و معماری ما در خصوص مصرف انرژی یکی از بدترین کشورهای جهان هستیم.

وی با بیان اینکه شهرهای تاریخی ما زمانی طلایه‌دار بهینه‌سازی مصرف سوخت بودند، گفت: این شهرها با ابتکارات معماری توانسته بودند بهترین سیستم‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت را داشته باشند.

مانی‌فر گفت: اما در حال حاضر بخش بزرگی از شهرهای تاریخی ما دچار بحران ساخت‌وساز شده و 80 درصد ساخت‌وسازها در این شهرها بدون پروانه ساخته می‌شود.

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان با بیان اینکه زمانی در شهرهای تاریخی ما مصرف انرژی مفهوم داشت، گفت: این مقوله در تاروپود شهرها عجین شده بود به طور مثال در شهر یزد بادگیرها و قنات‌ها بدون آسیب به محیط‌زیست نیازمندی‌های شهروندان را برطرف می‌کرد اما در حال حاضر در این شهرها ازجمله یزد دچار بی‌هویتی در ساخت‌وساز شده و 80 درصد ساخت‌وسازها بدون اخذ پروانه ساخت اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه مسئله بزرگ در مصرف انرژی ناشی از این است که ما بحران مصرف انرژی را هنوز باور نداریم، خاطرنشان کرد: گذشتگان ما بهینه‌سازی مصرف انرژی را با تمام وجود لمس کرده و در این خصوص به باور قلبی رسیده‌اند.

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان با بیان اینکه دستاوردهای بشری در مقوله طراحی و مهندسی باعث ایجاد هم‌افزایی‌های مطلوبی در ساخت‌وساز شده است، گفت: در این خصوص ما باید از فنّاوری‌های پیشرفته استفاده کنیم تا بتوانیم در بهینه‌سازی سوخت روند کاهشی داشته باشیم.

نشریه پنجره ایرانیان-سال یازدهم-شماره 123-دی96


ثبت نظر

ارسال