گزارش ویژه از نخستین همایش پنجره استاندارد:

پاسخ مثبت به ابتکار پنجره ایرانیان

پنجره ایرانیان: ابتکار پنجره ایرانیان در برگزاری نخستین همایش پنجره استاندارد با پاسخ مثبت فعالان صنعت در و پنجره یوپی.وی.سی ایران همراه شد و سالن شماره یک نمایشگاه بین‌المللی تهران با حضور بیش از 300 تولیدکننده و فعال صنعت در و پنجره روز به یاد‌ماندنی و استثنایی را تجربه کرد.
  • شنبه 16 اسفند 1393 ساعت 13:10

سوم بهمن‌ماه 1393 و در پایان روز نخست ششمین نمایشگاه بین‌المللی در و پنجره و صنایع وابسته آن، به ابتکار و برنامه‌ریزی پنجره ایرانیان و جمعی از چهره‌های شناخته‌شده صنعت در و پنجره، اولین همایش پنجره استاندارد برگزار شد. همایشی که البته نتیجه ماه‌ها تلاش و برنامه‌ریزی بود برای اینکه حاضران و مشارکت‌کنندگان در آن از تولیدکنندگان در و پنجره و در واقع سربازان خط مقدم صنعت دعوت شده بود، هرچند حضور نمایندگانی از شرکت‌های ترکیه‌ای و آلمانی خود گواهی بود بر اینکه آنها هم می‌خواهند بدانند چشم‌انداز پیش روی صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران چگونه خواهد بود. همایش چهارساعته پنجره استاندارد به واقع یک همایش آموزشی محض بدون تبلیغ هیچ برندی بود و سخنرانان در این همایش حاضر شدند با صرف هزینه و حتی حمایت مالی از این همایش بدون انجام هیچ‌گونه فعالیت تبلیغاتی تنها و تنها به یک نیاز جدی صنعت در و پنجره پاسخ شایسته دهند؛ آموزش تولید و نصب پنجره استاندارد. بر همین مبنا بود که انتخاب سخنرانان همایش هم با دقت و وسواس بسیار انجام گرفت و چهره‌هایی چون بهراد آزادی، فرخ ظفر فرخی، آرش تندرست و ژوبین ملک‌کیانی به ترتیب درباره استانداردهای ساخت در و پنجره، نقش ماشین‌آلات در ساخت در و پنجره‌های استاندارد، نحوه نصب استاندارد یراق‌آلات و تولید و استفاده از شیشه‌های دوجداره باکیفیت و استاندارد به ایراد سخن و ارائه مقاله به صورت پاورپوینت پرداختند. گزارش مقدماتی پنجره ایرانیان از این همایش چهار ساعته را بخوانید با این توضیح که نظر به فنی‌بودن و تخصصی بودن مطالب ارائه شده در نخستین همایش پنجره استاندارد ایران و ارائه آن به صورت فیلم و پاورپوینت تلاش خواهد شد تا در شماره‌های آینده پنجره ایرانیان، مطالب و مقالات ارائه شده منتشر شود.

برای مشاهده فایل پی‌دی‌ ‌اف اینجا کلیک کنید.

 محورهای همایش چه بود؟
نشریه پنجره ایرانیان در راستای رسالت فرهنگی و رسانه‌ای خود با هدف گام‌نهادن و آسیب‌شناسی صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران از اواسط مهرماه سال 1393 ایده برگزاری همایش تخصصی راپیگیری می نمودودراین زمان بودکه بامجموعه هایی برخوردکه به صورت مستقل به دنبال برگزاری همایش بودندوپس مذاکرات اولیه، چهار دلسوزصنعت برای برگزاری همایشی تخصصی که تبلیغات درآن جایی نداشته باشداعلام آمادگی کردند و سرانجام با برگزاری دستکم دوازده جلسه همفکری، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری قرار شد تا در نخستین همایش پنجره استاندارد ایران، سخنرانانی در چهار بخش ویژه به آسیب‌ها و مشکلات موجود در فرآیند تولید و نصب در و پنجره بپردازند. از همین رو بود که در همایش تخصصی پنجره استاندارد، محورهایی چون ساخت پنجره استاندارد و ارزیابی کیفی آن بر مبنای آزمون‌هایی چون تست جوش، تست هوابندی، تست آب‌بندی، تست فشار باد، سرقت و ظرفیت ایمنی پنجره‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین در این همایش افزون بر بررسی آخرین روش‌های شناخت پنجره‌های استاندارد بر اساس آزمون‌های تایید شده جهانی، کارشناسان و سخنرانان همایش درباره تولید شیشه‌های دوجداره، چالش‌ها و فرصت‌ها، نقش ماشین‌آلات در افزایش بهره‌وری و کیفیت پنجره‌های استاندارد و همچنین روش‌های نصب صحیح و دقیق یراق‌آلات در و پنجره‌های استاندارد آخرین تحولات روز صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی را مورد ارزیابی قرار دادند.
 پنجره ایرانیان چه هدفی را دنبال می‌کند؟
شاید برای بسیاری قبل و حتی بعد از برگزاری همایش نخست پنجره استاندارد این سوال مطرح شود که چرا همایش و چرا پنجره ایرانیان؟ پاسخ رسمی پنجره ایرانیان که در ابتدای همایش قرائت شد، گویا و شفاف است: آنچه که ما را بر آن داشت تا چنین سمینار آموزشی را با همکاری چند دلسوز صنعت برگزار کنیم، نگرانی از بروز برخی مشکلات احتمالی است که ممکن است آینده صنعت و تک تک فعالان این صنعت را تحت تاثیر قرار دهد. بدیهی است در هر صنعت رو به رشدی آن هم با چنین سیر صعودی کم و کاستی‌هایی بروز می‌نماید که با آموزش یا تلنگری دیگر ممکن است روال خود را ادامه دهد و سیر صحیح خود را طی نماید.
در ادامه بیانیه پنجره ایرانیان ضمن تاکید بر تداوم داشتن این سمینارها و همایش‌ها، آمده است : این همایش نخستین است و البته بی نقص و ایراد هم نخواهد بود و در عین حال با توجه به گستره مطالب و عدم آگاهی از میزان اطلاعات و دانش عزیزان و شرکت‌کنندگان در طیف‌های مختلف، اساس این همایش بر اطلاعات پایه‌ای در مباحث تولید گذاشته شده و بیشتر به مفاهیم اصلی و حداقل‌های لازم برای تولید پنجره‌های دو جداره پرداخته می‌شود، به این امید که در همایش‌های آینده با مشارکت فعالانه همگان بتوانیم در مسیر پیشرفت صنعت گام برداریم و با ارائه مقالات تخصصی‌تر و تشکیل کمیته کارشناسی به نیازهای آموزشی و پژوهشی صنعت پاسخ شایسته دهیم و از همین رو، نشریه پنجره ایرانیان آمادگی خود را برای دریافت نظرات، نقدها و مقالات تخصصی و کاربردی اعلام می‌دارد و انتظار دارد، دومین همایش تخصصی پنجره استاندارد، دستکم یک گام به جلو باشد و مشارکت حداکثری همه کارشناسان و متخصصان را با خود همراه سازیم.
 استانداردهای حداقلی تولید و نصب
بهراد آزادی، سخنران اول این همایش با بیان اینکه وقتی سخن از رعایت استانداردها می‌شود، منظور رعایت حداقل الزامات فنی در تولید و نصب است و افزایش کیفیت در و پنجره‌های یو.پی.وی.سی یک فرایند مستمر محسوب می‌شود، تاکید کرد: از جمله مواردی که در خصوص در و پنجره‌های یو.پی.وی.سی باید مورد ارزیابی استاندارد قرار گیرد، شامل موارد زیر می‌شود.
1- تغییر رنگ احتمالی پروفیل
2- آزمون جوش
3- آزمون هوابندی
4- آزمون آب‌بندی
5- آزمون فشار باد
6- شیشه دو جداره
7- استاندارد یراق
8- ایمنی یراق
او تغییر رنگ پروفیل را ناشی از عدم همخوانی فرمولاسیون مواد اولیه با میزان uv موجود در منطقه جغرافیایی برشمرد و از دیگر موارد تاثیرگذار در تغییر رنگ پروفیل را ذرات معلق موجود در هوا و بارندگی و عدم مراقبت و تمیز نمودن پس از نصب اعلام کرد. وی در ادامه به ضرورت اهمیت‌دادن به مقوله آماده‌سازی پروفیل یو.پی.وی.سی قبل از اقدام به ساخت و تولید در و پنجره‌ها اشاره کرد و گفت: رعایت الزاماتی چون شرایط انبارداری پروفیل، تعدیل دما قبل از برش، آماده‌سازی سطوح پروفیل و توجه به میزان تغییر طول پروفیل از مواردی هستند که می‌تواند به تولیدکنندگان در و پنجره‌های یو.پی.وی.سی کمک کند تا تولیدی استاندارد داشته باشند. سپس به توضیح آزمون های مختلف پنجره و تاثیر تولید نا مناسب و یا استفاده از اجزا تشکیل دهنده کم یا فاقد کیفیت بر عملکرد پنجره پرداخت.
 جوش را دستکم نگیرید
وی در ادامه به گلایه تولیدکنندگان از شکست پروفیل هنگام تولید در و پنجره در فصل زمستان اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین مواردی که باید مورد دقت قرار گیرد، اهمیت دادن به تنظیمات اصلی و ویژه ماشین‌آلات در و پنجره است. ظفر فرخی افزود: اصلیترین عامل جوش نامناسب بیشتر تحت تاثیر عدم تنظیم صحیح دستگاه برش است که ممکن است به دلیل عدم تنظیم زاویه برش یا قرار گرفتن نامناسب پروفیل بر روی دستگاه باشد. تنظیمات فشار باد، دمایجوش‌، زمان جوش‌، زمان خنک شدن‌، زاویه جوش‌، نصب قالب مناسب از جمله تنظیمات اصلی دستگاه‌های جوش پروفیل به شمار می‌رود و افزون بر آن تنظیمات سیستم زائدبردار و تنظیم پرس پروفیل لاستیکدار هم باید مورد دقت نظر قرار گیرد و متناسب با نوع پروفیل مصرفی از ماشین‌آلات خاص آن برای تولید در و پنجره استفاده کرد. اوعوامل موثر بر کاهش کیفیت تولید در و پنجره‌های را به دودستهعوامل مستقیم و غیر مستقیم دسته‌بندی کرد، عوامل مستقیم به مشخصات مواد اولیه، انبارداری پروفیل ( شامل شرایط، دمای انبار و ...) بستگی دارد و عوامل غیر مستقیم به مهارت نیروی انسانی، تنظیمات دستگاه و کمپرسور، حمل و ... بستگی دارد. وی اظهار داشت: آموزش،فرآیندی دائمی است و عدم برنامهریزی منظم برای سرویس نگهداری و تعمیرات به موقع ماشین‌آلات باعث افت تدریجی کیفیت محصول و استهلاک ماشین‌آلات و افزایش هزینه‌تمام شده خواهد شد.
ظفر فرخی  همچنین در ادامه بحث با ارائه نمونهای از تنظیمات اشتباه ماشینآلات اظهار کرد: عمده ترین عواملی که تحت تاثیر عدم تنظیم درست ماشین الات باعث بروز خطا می شوند به برخی به شرح اشاره نمود که عبارتند از  تنظیم اشتباه تیغه‌های برش،جا گذاری نامناسب قالب‌های جوش و برش زهوار، عدم نشستن صحیح پروفیل بر روی قالب، عدم فشار مناسب جک ها، افت فشار کمپرسور و ...  از جمله مواردی که می‌تواند خطای تولید را افزایش دهد.
 چالش شیشه‌های استاندارد
در ادامه این همایش ژوبین ملک کیانی با انتقاد از تولید شیشه‌های دوجداره به صورت دستی و استفاده از آن در پنجره‌های یو.پی.وی.سی تاکید کرد: شیشه دوجداره بیشترین سطح پنجره را تشکیل می دهد ولی مورد بی مهری و توجه تولید کننده ها و مصرف کننده ها قرار گرفته وی اشاره نمود افزون بر مواد اولیه باکیفیتیچون نوع چسب‌های مصرفی، اسپیسرها و مواد رطوبت‌گیر و ... از جمله موارد اثرگذار بر کارایی شیشه‌های دوجداره در جلوگیری از انتقال حرارت و ورود آلاینده‌های صوتی به درون ساختمان‌هاست فرایند تولید نیز به همان میزان از اهمیت برخوردار است . وی تاکید کرد: استفاده از شیشه فلوت به جای شیشه شیت و نیز استفاده از شیشه دارایابعاد یکسان و موازی از جمله مواردی است که باید در تولید شیشه‌های دوجداره جدی گرفته شود. وی به اهمیت استفاده از پلی سولفاید، استفاده از اسپیسری که بوتیل داغ بر ان تزریق شده باشد و همچنین انواع نم گیر و مشخصات نم گیر استاندارد اشاره نمود. وی به خطرات عدم رعایت این موارد نیز اشاره نمود و مشکلاتی که در اینده ممکن است بروز نماید اشارات مبسوطی داشت. در نهایت به اهمیت تزریق گاز ارگون، کریپتون یا sfx  و شرایط استفاده از هریک و همچنین روش تست صحیح ان اشاره نمود. ملکیانی با اشاره به نقش و اهمیت شیشه‌های دوجداره در برتری در و پنجره‌های یو.پی.وی.سی و افزایش کارایی آن در ساختمان‌ها تاکید کرد: امروزه توجه کمتری به اهمیت شیشه‌های مصرفی در پنجره‌ها می‌شود، حال آنکه استفاده از شیشه‌های فاقد استاندارد یک تهدید و چالش جدی پیش روی صنعت در و پنجره به شمار می‌رود.
 یراق‌آلات؛ حلقه پنهان کیفیت
محورهای سخنرانی آقای آرش تندرست حول اهمیت استفاده از یراق‌آلات مناسب، استفاده از لولاهای قابل رگلاژ، نحوه تولید و مونتاژ یراق‌آلات امنیتی بود. وی در ادامه اظهارداشت: باتوجه به اهمیت زبانه‌های مقابل پین‌ها که هم در آکس 9 میلیمتر و هم درآکس 13میلیمتر بکار می روند؛ باید اززبانه‌های مخصوص همان پروفیل نیز استفاده شود. از دیگر موضوعات قابل توجه در مطالب ایشان نیزاهمیت استفاده از پروفیل گالوانیزه سرتاسری حتی در محل قرارگیری دستگیره و قفل در و پنجره بود که طبق آخرین استاندارد روز جهان، بسیار با اهمیت تلقی می‌شود، برای نمایش این اهمیت نیز ٣ فیلم کوتاه از نحوه باز کردن چنین بازشوهایی با وجود تجهیز به یراق‌آلات امنیتی و گران قیمت بود.

پنجره ایرانیان/ سال هشتم اسفند و فروردین شماره 90 -89


ثبت نظر

ارسال