سبقت تقاضای انرژی از عرضه تا 20 سال آینده

پنجره ایرانیان:روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرد: آژانس بین المللی انرژی در گزارش سالانه خود از افزایش شدید تقاضا برای انرژی در ٢٠ سال آینده و پیشی گرفتن آن از عرضه جهانی خبر داد.
  • شنبه 24 آبان 1393 ساعت 15:35

 آژانس بین المللی انرژی در گزارش سالانه خود ، پیش بینی کرده که ناآرامی های مناطق کلیدی تولیدکننده اینترنتی جهان وهمچنین مشکلات سیاستهای انرژی سبب می شود تا در٢٠ سال آینده انرژی کافی برای پاسخگویی به تقاضای جهانی انرژی تولید نشود.
این گزارش پیش بینی کرده است که تقاضای جهانی انرژی تا سال ٢٠٤٠ میلادی ٣٧ درصد افزایش یابد اما با وجود آنکه منابع انرژی جهان برای پاسخگویی به رشد مصرف کافی هستند اما برای اطمینان از عرضه کافی به انجام سرمایه گذاری های قابل توجه و انجام اقدامهای سیاسی نیاز است.
این گزارش همچنین عرضه بیش از تقاضای انرژی در سال جاری میلادی را که ناشی از افزایش تولید نفت شیل آمریکاست را کوتاه مدت دانسته و تاکید کرد: تصویر کوتاه مدت یک بازار نفت که عرضه کافی در آن وجود دارد نباید چالشهای موجود بر سر رشد شماری از تولیدکنندگان نفت را پنهان کند.
طبق پیش بینی آژانس بین المللی انرژی، تولید نفت میادین شیل آمریکا تا اوایل دهه ٢٠٢٠ میلادی افزایش یافته و پس از آن روند کاهشی خواهد داشت. این در حالی است که جایگزینی نفت شیل آمریکا از منابع شیل سایر خارج آمریکای شمالی نیز بسیار دشوار، پرهزینه و دارای مشکلات سیاسی خواهد بود.
گزارش این آژانس حاکی از آن است که برای تامین تقاضای جهانی به نفت در دهه ٢٠٣٠ میلادی به سرمایه گذاری سالانه ٩٠٠ میلیارد دلار برای توسعه پروژه های بالادستی نفت و گاز نیاز است.
این گزارش همچنین به افزایش تقاضا برای گاز اشاره کرده و می نویسد: انتظار می رود تا سال ٢٠٤٠ تقاضای جهانی برای گاز طبیعی بیش از ٥٠ درصد افزایش یابد و این سوال وجود دارد که آیا پروژه های هزینه بر می توانند گاز را با قیمت مناسب به مشتریان ارائه کنند و برای تولیدکنندگان سودآور هم باشند.
در همین حال، تولید زغال سنگ نیز به دلیل مقررات مقابله با آلودگی محیط زیست با دشواری مواجه خواهد شد و اگرچه ظرفیت تولید انرژی هسته ای تا ٦٠ درصد افزایش می یابد اما این رشد تنها قادر به افزایش یک درصدی تولید برق جهان است.


ثبت نظر

ارسال