تاثیرکرونا بر سرنوشت کارخانه های آلومینیوم غیرسودده

پنجره ایرانیان؛ بیماری همه‌گیر COVID19 سرنوشت ظرفیت ذوب آلومینیوم را تحت تاثیر قرار داده به نحوی که ممکن است فعالیت کارخانه‌های ذوب آلومینیوم غیرسودده را خاتمه دهد.
  • شنبه 13 اردیبهشت 1399 ساعت 16:49

قیمت نقدی آلومینیوم در بورس لندن به قیمت 1500 دلار در هر تن رسیده است که آخرین بار در سال ۲۰۱۵ به چشم خورده و حتی در طول بحران مالی 2009 - ۲۰۰۸ نیز کم‌تر دیده شده است.

برآوردها نشان می‌دهند که تقریبا نیمی از کارخانه های اسملتر جهان در حال حاضر باید یا کاهش تولید داشته باشند و یا بستن کامل کارخانه اجتناب‌ناپذیر است. باور عمومی بر این است که تولید کنندگانی که هزینه کمتری از نظر انرژی و مواد خام اولیه دارند عملکرد بهتری خواهند داشت اما این همیشه صادق نیست. برای مثال ایسلند را در نظر بگیرید. بنا بر گزارش سالانه کارخانه اسملتر آلومینیوم ریوتینتو در جنوب غربی ایسلند یک زیان ۱۰۴ میلیون‌دلاری را در سال گذشته تجربه کرده‌است که بیش از دو برابر ضرر ۴۴ میلیون‌دلاری در سال گذشته و پنجمین سال متوالی زیان دهی این کارخانه است. ایسلند ۹۹ درصد انرژی خود را از منابع انرژی تجدیدپذیر و منابع گرمایی زمین تولید می‌کند؛ Landsvirkjun نیروگاه ۷۵درصد انرژی خود را از انرژی های برق آبی، گرمایی زمین و باد تولید می‌کند و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انرژی تجدیدپذیر در اروپا است.

با یک منبع انرژی مثل این، چگونه این کارخانه ذوب زیان ده است؟ در ماه فوریه، شرکت گفت انتظار می‌رود که در میان مدت تا کوتاه‌مدت همچنان زیان ده باقی بماند و با اشاره به شرایط صنعت آلومینیوم، هزینه‌های انرژی و قیمت پایین فلز بقای این شرکت را به چالش خواهد کشاند. آخرین قرارداد انرژی که ریو تینتو و نیروگاه Landsvirkjun امضا کردند در سال ۲۰۱۴ امضا شد. این قرارداد به ریو تینتو اجازه می‌دهد تا بخشی از انرژی بلا استفاده را در بازار برق ایسلند توزیع کند و همچنین بخشی از انرژی استفاده نشده خود را به Landsvirkjun بازگرداند. با این حال، به نظر می‌رسد که موضوع اصلی ریو تینتو این است که قرارداد انرژی این اسملتر با شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) مرتبط است برخلاف اسملترهای دیگر که قراردادهای انرژی آن‌ها با قیمت آلومینیوم LME مرتبط است.

در مقابل، قیمت نقدی آلومینیوم LME به میزان بیش از یک سوم ابتدای دوره کاهش یافته است. ریو تینتو، Landsvirkjun  و دولت ایسلند در حال انجام مذاکراتی برای یافتن راهی برای سودآوری این کارخانه هستند: هدف این است که کارخانه ذوب همچنان به فعالیت خود ادامه دهد، اما همه گزینه‌ها شامل مقطع بندی و بسته شدن نیز روی میز هستند. صنعت آلومینیوم بیش از ۲۰% از کل درآمد صادرات ایسلند را تشکیل می‌دهد. کارخانه ذوب آلومینیوم ریو تینتو سال گذشته ۴۰۸ نفر را استخدام کرده است، بزرگ‌ترین مشتری انرژی Landsvirkjun بوده و هزینه ای حدود ۱۰۰ میلیون دلار را در سال پرداخت کرده است و ۲۴ درصد از برق کشور را مصرف می کند.

ظرفیت در صنعت آلومینیوم آمریکا، در طول این سال‌ها بسته به قیمت فلزات، هزینه‌های برق و تعرفه‌ها بشدت در نوسان بوده است. در این میان شرکت آلکوا در ایالات‌متحده، حدود ۱.۵ میلیون تن ظرفیت دارد، با توجه به این که اکثر تحلیلگران یک مازاد فزاینده را بدلیل شیوع جهانی پیش‌بینی می‌کنند، قیمت آلومینیوم به احتمال زیاد بیشتر کاهش خواهد یافت و این کاهش قیمت احتمالا به تسریع در تصمیمات توقف تولید و بستن کامل منجر خواهد شد.


ثبت نظر

ارسال