شروع کاهش تقاضا، بعد از ثبات قیمت شمش آلومینیوم

پنجره ایرانیان؛ معاون بازرگانی شرکت آلومینیوم ایران با اشاره به کاهش میزان معامله شمش آلومینیومی در بازار بورس کالا، گفت: سال گذشته، به دلیل تفاوت قیمتی که میان بازار بورس کالا و بازار آزاد وجود داشت، انگیزه برای خرید شمش آلومینیومی بیشتر بود؛ این میزان تقاضا سال گذشته به‌اندازه‌ای بود که اشخاصی که فعالیت تولیدی نیز نداشتند، تمایل زیادی برای خرید شمش از بازار بورس کالا داشتند و دلالان از عدم ثبات بازار سود قابل‌ملاحظه‌ای به جیب می‌زدند؛ به همین خاطر، بازار خریدوفروش شمش آلومینیومی در گذشته رونق زیادی داشت اما در حال حاضر که قیمت شمش آلومینیومی در کشور ثابت شده و سود حاصل از دلالی به حداقل رسیده، میزان تقاضا نیز کاهش یافته که این موضوع یکی از دلایل عمده کاهش میزان خرید شمش در بورس است.
  • سه شنبه 15 مرداد 1398 ساعت 11:19

سید علی بهشتی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین، با اشاره به فروش در تالار مچینگ، اظهار داشت: در ماه‌های اخیر میزان عرضه و تقاضای شمش آلومینیوم ایرالکو با میزان تقاضای بازار هماهنگی نداشته و پس از عرضه شدن شمش در تالار بورس کالا و نداشتن تقاضا، این محصول کارخانه آلومینیوم ایران به بازار مچینگ رفته است.

وی در ادامه بیان کرد: فروش نرفتن شمش و بیلت یکی از اتفاقات نادری است که کمتر در بازار آلومینیوم ایران شاهد آن بوده‌ایم، البته باید در نظر داشت که در حال حاضر انتظار بازار، یک انتظار کاهشی است و مصرف‌کنندگان شمش آلومینیوم به دلیل کاهش نرخ ارز تصور می‌کنند که قیمت شمش در روزها و ماه‌های آتی کاهش می‌یابد و به همین خاطر میزان خرید خود را کاهش داده‌‌اند.

معاون بازرگانی شرکت آلومینیوم ایران در خصوص عرضه شمش خالص ایرالکو در بازار بورس کالا، اظهار کرد: عرضه شمش خالص برای شرکت به‌صرفه نیست اما در حال حاضر برای تامین مواد اولیه موردنیاز کارخانه به منابع مالی نیاز داریم و تنها راه تامین سرمایه در گردش کافی، عرضه شمش در بورس است.

بهشتی در ادامه توضیح داد: پس از سه بار عرضه شمش در بازار بورس می‌توانیم شمش تولیدشده را صادر کنیم و بااینکه نرخ قیمت‌گذاری شده در بازارهای جهانی کمتر است اما درمجموع برای تامین مواد اولیه چون تهاتر می‌کنیم، ضرر به وجود آمده تا حدودی جبران می‌شود.

وی در خصوص تنوع پریمیوم قیمتی در کشور، بیان کرد: نمی‌توان نرخ ثابتی برای پریمیوم تعیین کرد، برای مثال اگر بخواهیم شمش آلومینیوم را از آذربایجان، هند، ترکیه و ... خریداری کنید پریمیوم قیمت با توجه به هزینه انبارداری، جابه‌جایی، هزینه‌های گمرک و هزینه‌های جانبی دیگر مشخص می‌شود و به همین دلیل این مبالغ بسته به فواصل کشورهای مبدا متغیر هستند.

معاون بازرگانی شرکت آلومینیوم ایران در ادامه توضیح داد: تمام این نرخ‌ها توسط وزارت صمت مشخص شده است مثلا اگر بخواهید از LME لندن بر اساس نوتردام به‌صورت عمده، خرید کنید شما باید 100 دلار پریمیوم بپردازید و کسانی که خرید جزئی دارند باید 140 دلار پریمیوم پرداخت کنند. پریمیوم در تمام دنیا در هنگام خرید شمش آلومینیومی وجود دارد و در ایران قیمت‌گذاری از طریق ضرب قیمت شمش در LME در 1/1 است.

 


ثبت نظر

ارسال