مدیرعامل همارشتن در گفتگو با پلاست نیوز مطرح کرد:

سلام بازار ایران به پروفیل‌های بی‌کیفیت ترک

مدیرعامل شرکت همارشتن با تشریح تبعات توافق تعرفه ترجیحی بین ایران و ترکیه با اشاره به ورود گسترده پروفیل‌های بی کیفیت ترک به بازار ایران، اعلام کرد: ترک ها بازارهای صادراتی پروفیل ایرانی را هدف گرفته اند.
  • دوشنبه 20 بهمن 1393 ساعت 8:22

 مهندس محسن صفایی درباره تبعات توافق ایران و ترکیه به منظور اعمال تعرفه های ترجیحی، گفت: در حال حاضر تولید کنندگان ترکیه محصولات خود را با تعرفه 6 تا 15 درصد وارد ایران می کنند درحالی که آلمانی‌ها همین محصول را با 32 درصد باید وارد کنند!
این عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک، با تاکید بر اینکه این یک اشتباه محض است زیرا کالای کم کیفیت ترکیه ای با نصف تعرفه گمرکی وارد کشور می شود ولی کالای آلمانی اصلا نمی تواند وارد کشور شوند، تصریح کرد: از طرف دیگر تولید کننده داخلی برای رقابت با کالای وارداتی مجبور است کیفیت خود را کاهش دهد تا با ارزان سازی بتواند با پروفیل‌های ارزان قیمت ترکیه‌ای رقابت کند.
مدیرعامل شرکت همارشتن با بیان اینکه این شرایط تنها درباره محصول پروفیل وجود ندارد، بلکه تهدیدی است که تمام صنعت کشور را تهدید می‌کند، اظهار داشت: تولیدکننده‌های ترکیه‌ای در پی این تفاهم نامه که با ایران امضا کرده اند، تفاهم نامه های مشابه ای با کشورهای آسیای میانه هم امضا کرده اند و بازارهای ما را در صادرات نیز هدف  قرار داده اند.
این فعال صنایع تکمیلی پتروشیمی، افزود: البته خوشبختانه آن قدر محصولات شرکت همارشتن به لحاظ کیفیت، متمایز و شناخته شده است که به عنوان سهمی از بازار لوکس حضور داریم وگرنه اگر می خواستیم در تله شرکت های ترکیه ای یا حتی شرکت های کم کیفیت داخلی بیفتیم، الان اصلا در صحنه تولید حضور نداشتیم.

آغاز مذاکرات جدید تعرفه‌ای با وزارت صنعت

این مدیر نمونه هشتمین جشنواره صنعت پلاستیک در پاسخ به این سوال پلاست نیوز که آیا به منظور طرح و حل این مشکلات، موضوع را با وزارت صنعت در میان گذاشته اید؟ توضیح داد: بله ما مکاتبات و جلسات متعددی انجام داده و رایزنی کرده ایم ولی تفاهم نامه ای بین دولت های دو کشور انجام شده که تغییر دادن آن مشکل است و اگر بخواهیم روی این قضیه پافشاری کنیم، در صادرات به ترکیه با مشکلات دیگری رو به رو خواهیم شد.
 صفایی با بیان اینکه حمایت از تولید کننده وظیفه دولت است ولی ما نیز باید به سمتی پیش رویم که مشتری بهای کالای تولیدی ما را با تمایل کامل بدهد، تاکید کرد: با این وجود دولت باید اظهار نظرهای دست اندر کاران هر صنعت را دریافت کند و با آگاهی از نقاط قوت و ضعف هر بخش، اقدام به امضای چنین تفاهم نامه‌های تاثیر گذار کرده و لیست های مشخصی برای اقلام وارداتی و صادراتی تهیه کنند.
 کیفیت پروفیل ایرانی یک سر و گردن بالاتر از ترکیه است
 
مدیرعامل شرکت همارشتن درباره مهمترین بازارهای صادراتی این مجموعه هم گفت: محصولات شرکت همارشتن به چند کشور در شمال، جنوب، غرب و شرق کشورمان صادر می‌شود. در سال های گذشته ترکیه به دلیل حجم گسترده تولید پروفیل به نوعی مهد تولید پروفیل جهان محسوب می‌شود و در نتیجه همسایگی ما با تولید کنندگان این کشور که از یکسو از ارز ترجیحی استفاده کرده و مواد اولیه خود را نیم بها وارد می‌کنند و از سوی دیگر به صورت پیله‌وری محصولات آنها از مرزها وارد کشور می شود، به ما آسیب زده است.
 وی افزود: اما از آنجا که رقابت بین خودشان بالاست، در نتیجه به هر ترتیب قیمت‌ها را کاهش می‌دهند که بازار ما را بگیرند و در حالی که در کشور ما ظرفیت تولید حدود 100 هزار تن پروفیل ایجاد شده و کیفیت پروفیل‌های ایرانی بالاتر از پروفیل‌های ترک است ولی با این وجود سال گذشته شاهد واردات حدود 13 هزار تن پروفیل از کشور ترکیه بوده ایم که یک اشتباه فاحش تصمیم گیرندگان است.
 این عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که برای تولید 100 هزار تن پروفیل ماشین آلات مورد نیاز در سطح کشور خریداری و نصب شده است، باید از تولید کننده داخلی حمایت شود ولی متاسفانه درها را اینطور ناعادلانه باز گذاشته ایم! 


ثبت نظر

ارسال