صرفه‏ جویی 35 درصدی مصرف انرژی در بخش ساختمان امکانپذیر است

پنجره ایرانیان: مجری طرح ‏های بهینه ‏سازی مصرف انرژی سابا (سازمان بهره ‏وری انرژی ایران) گفت: اجرای راهکارهای کاهش مصرف انرژی گرمایشی ساختمان‏ های کشور می‏ تواند، مصرف انرژی را حدود 35 درصد کاهش دهد.
  • چهارشنبه 25 آذر 1394 ساعت 10:2

 به گزارش پایگاه اطلاع ‏رسانی وزارت نیرو (پاون)، احمدرضا توکلی اظهار داشت: انجام عایق کاری سامانه تاسیسات و لوله ها، عایق کاری ساختمان و نصب پنجره ‏های دوجداره استاندارد، علاوه بر ایجاد فضای مناسب برای زندگی ساکنان و افزایش سطح رفاه، می تواند مصرف انرژی در این بخش را حدود 35 درصد کاهش دهد. به گفته وی، پوسته بیرونی ساختمان در مصرف برق و انرژی فسیلی بسیار مؤثر است و بطور معمول، در طول فصل سرد حرارت از ساختمان خارج و در فصل گرم هوای بیرون به داخل ساختمان نفوذ می کند.

توکلی گفت: نصب پنجره های دوجداره با قاب های فلزی ترمال بریک (از انواع پنجره های عایق در برابر حرارت)، چوبی و یا پی وی سی استاندارد موجب به حداقل رساندن نفوذ هوا از بیرون به داخل ساختمان و جلوگیری از اتلاف انرژی می شود. توکلی افزود: عایق کاری نقش بسیار مهمی در گرم نگه داشتن ساختمان در فصل زمستان و خنک کردن آن در تابستان دارد؛ بطوری که با عایق کاری می تواند دمای داخلی یک ساختمان را در زمستان پنج درجه گرمتر و در تابستان 10 درجه خنک تر نگهدارد. مجری طرح های بهینه سازی مصرف انرژی سابا تصریح کرد: درزبندی درب و پنجره ها یکی دیگر از راهکارهای جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان است و عدم درزگیری مناسب پنجره ها و درب ورودی نیز از هدررفت انرژی مورد نیاز برای گرمایش و سرمایش ساختمان جلوگیری می کند. براساس این گزارش سیدحسین سجادی مدیرعامل سابا نیز گفت: بیشترین میزان مصرف انرژی در بخش ساختمان، مصارف بخش خانگی، عمومی و تجاری با سهم مصرفی حدود 47.1درصد است که عمده این مصارف در فصل گرم سال به تجهیزات سرمایشی مربوط است.

به گفته وی، وسایل و مصرف کننده‏ های انرژی در خانه به ترتیب درفصل گرم و عادی سال برای یخچال فریزرها با سهم حدود 26 و 38 درصدی، روشنایی با سهم حدود 28 و 39 درصدی و دستگاه های گرمایش و سرمایش با سهم حدود 30 و هفت درصدی از مصارف بخش خانگی، جزو مصرف کننده های عمده این بخش بوده و بیشترین مصرف انرژی برق را دارند. پیش از این عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفته بود، 35 درصد انرژی در بخش ساختمان مصرف می شود که با قوانین و مقررات جدید تلاش بر این است که این میزان مصرف انرژی کاهش یافته و تعدیل شود.

کارشناسان برآورد کرده ‏اند که گاز طبیعی 53 درصد، برق 9 درصد، فرآورده های نفتی 37 درصد و سوخت ‏های سنتی یک درصد مصرف انرژی در ساختمان های کشور را به خود اختصاص می دهند.


ثبت نظر

ارسال