همکاری‏ های نفتی تهران ـ توکیو شتاب می‏ گیرد:

سفر مقامات ژاپنی به ایران

پنجره ایرانیان: مقامات ژاپنی که پیش از این تمایل خود برای افزایش خرید نفت از ایران اعلام کرده بودند، قصد دارند با سفر به تهران در هفته جاری درباره جزئیات و میزان خرید نفت در پساتحریم مذاکره کنند.
  • سه شنبه 21 مهر 1394 ساعت 9:19

به گزارش ایرنا، هرچند تحریم های نفتی به‏ طور رسمی لغو نشده، اما مقامات ژاپنی قصد دارند با انجام مذاکرات و دستیابی به تفاهمات اولیه، از هم‏ اکنون چشم ‏انداز همکاری ‏های نفتی با ایران در پساتحریم را ترسیم کنند.

سیدمحسن قمصری مدیر امور بین ‏الملل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به جزئیات سفر هیات ژاپنی می‏ گوید: مقام‏ های ارشد پالایشگر بزرگ ژاپن در طی سفر به تهران درباره تعیین میزان خرید نفت از ایران پس از رفع تحریم‏ ها مذاکره می‏ کنند. وی با اشاره به سفر مقام‏ های شرکت شواشل به همراه وزیر امور خارجه ژاپن به ایران در هفته جاری، گفت: شرکت یادشده از مشتریان قدیمی نفت ایران است و صحبت برای میزان فروش نفت خام به این پالایشگر بزرگ آسیایی یکی از محورهای این دور از مذاکرات است.

وی افزود: مقام ‏های ارشد پالایشگر بزرگ ژاپن به همراه فومیو کیشیدا وزیر امور خارجه این کشور در این سفر درباره تعیین میزان خرید نفت از ایران پس از رفع تحریم ها مذاکره می کنند. وی با اشاره به اینکه سطح مقام‏ هایی که این هفته از شرکت شواشل به ایران می‏ آیند از دور قبلی بالاتر است، گفت: هیات همراه وزیر امور خارجه ژاپن از شرکت شواشل از مقامات بلندپایه این شرکت هستند و حتما با برنامه ‏هایی برای همکاری با ایران به کشورمان سفر می ‏کنند.

شرکت شواشل یکی از بزرگترین پالایشگران ژاپن و همچنین خریدار نفت ایران است که ٣٥ درصد از سهام آن در اختیار شرکت هلندی ـ بریتانیایی رویال داچ شل و ١٥ درصد در اختیار شرکت عربستانی آرامکو است. ژاپن در کنار چین، هند، ترکیه و کره در دوران تحریم، مجاز بودند که مجموعا تا یک میلیون بشکه در روز، نفت خام از ایران خریداری کنند. همچنین در روزهای اخیر، رسانه ‏های ژاپنی از تفاهم اولیه ایران و ژاپن برای همکاری ‏های نفتی خبر داده بودند.

براساس گزارش منابع ژاپنی، ایران و ژاپن به زودی بر سر موضوع سرمایه گذاری مشترک و ورود ژاپن به میادین نفتی کشور توافق خواهند کرد.

بنابه گفته این منابع، انتظار می رود این توافق در دیدار وزرای امور خارجه دو کشور، محمد جواد ظریف و فومیو کیشیدا، در روز دوشنبه و پس از یک دوره مذاکرات کوتاه به امضا برسد.

این منابع آگاه اعلام کرده اند که مذاکرات ایران و ژاپن به طور نامعمولی کوتاه و تنها در طول یک ماه گذشته انجام شده است.

علیرغم اینکه تا لغو کامل تحریم های غرب علیه ایران همچنان زمان باقی است، اما مقامات ژاپنی اعلام کرده اند که با هدف کمک به شرکت های ژاپنی برای توسعه فعالیت های خود در ایران در رقابت با شرکت های اروپایی و چینی وارد مذاکره با ایران شده اند.

توافق سرمایه گذاری های مشترک و دو جانبه با هدف تسهیل در توسعه فعالیت شرکت ها و کاهش محدودیت های و ریسک برای این شرکت ها از طریق ایجاد دارایی و حقوق حفاظت شده، انجام شده است.

البته هنوز مقامات وزارت نفت درباره این ادعای رسانه های ژاپنی واکنشی نشان نداده اند.


ثبت نظر

ارسال