شرکت‌های اروپایی و آمریکایی مشتری پتروشیمی ایران شدند

پنجره ایرانیان: حجم صادرات میعانات گازی ایران از فازهای پارس جنوبی شهریورماه در حالی از مرز ۹۰۰ هزار تن عبور کرد که چند شرکت اروپایی و آمریکای شمالی به لیست مشتریان محصولات پتروشیمی ایران اضافه شده‏ اند.
  • دوشنبه 6 مهر 1394 ساعت 11:7

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس آخرین گزارش رسمی وزارت نفت، حجم صادرات مجموع نفت خام و میعانات گازی ایران از ابتدای سال جاری تاکنون به یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته افزایشی حدود ۲۰۰ هزار بشکه‏ ای یافته است.

بر این اساس، پس از راه ‏اندازی و آغاز تولید گاز در فازهای جدید پارس جنوبی، ظرفیت تولید میعانات گازی کشور هم با افزایش رو به ‏رو شده است. در این بین انتشار گزارش جدیدی توسط سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از افزایش حدود ۲۶ درصدی صادرات میعانات گازی ایران در شهریور ماه سال جاری حکایت دارد.

از این رو در آخرین ماه فصل تابستان، بیش از ۹۱۳ هزار تن میعانات گازی به ارزش ۴۰۵ میلیون و ۴۷۱ هزار دلار از پایانه های گازی عسلویه به بازارهای جهانی صادر شده است. حجم صادرات میعانات گازی از فازهای پارس جنوبی در شهریور ماه سال جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته از نظر وزن ۲۶ درصد رشد داشته ضمن آنکه سهم میعانات گازی از کل کالاهای صادراتی از نظر وزن ۴۶ درصد و از نظر ارزش ۳۸ درصد بوده است.

از سوی دیگر، شهریور ماه در مجموع بیش از یک میلیون و ۹۶۶ هزار تن محصول پتروشیمیایی و فرآورده‌های پلیمری شامل هوی‌اند، پلی اتیلن سبک و سنگین، دی اتیلن گلایکول، مونو و تری اتیلن گلایکول، کود اوره، بوتان، پروپان، میعانات گازی، پارازایلین و متانول به ارزش یک میلیارد و ۷۶ میلیون و ۲۳۹ هزار و ۵۳۰ دلار از عسلویه به خارج کشور صادر شده است.

این حجم از صادرات، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۵۵ درصد و از نظر ارزش ۵ درصد رشد داشته است.

بخش عمده این محصولات به کشورهای چین، ژاپن، امارات، هند، ترکیه، عراق، تایوان، تایلند، مالزی، ویتنام، افغانستان، پاکستان، ارمنستان، روسیه، موزامبیک، مصر، سوریه، ترکمنستان، تاجیکستان، اوکراین، قطر، تانزانیا، فیلیپین، غنا، کنیا، جمهوری آذربایجان، گرجستان، کره جنوبی و مکزیک صادر شده است.


ثبت نظر

ارسال