رئیس سندیکای صنعت برق:

افزایش تعرفه انرژی‌های تجدید‌پذیر فایده چندانی نداشت

پنجره ایرانیان: به گفته رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق، مهمترین مساله فعلی در صنعت برق کشور وجود تضامین پرداخت است، چراکه این مساله تنها موجب جذب بخش خصوصی و ارتقا این صنعت می‌شود.
  • چهارشنبه 1 مهر 1394 ساعت 9:38

به گزارش ایسنا، علیرضا کلاهی با اشاره به ابلاغیه‌های افزایش نرخ خرید انرژی‌های تجدید‌پذیر اظهار کرد: مشکل اصلی در جذب بخش خصوصی چه در انرژی‌های نو و چه در انرژی‌های سنتی و حرارتی تضامین پرداخت است و می‌توان گفت که هیچ راه‌حلی جز این، نتیجه مطلوب را ندارد.

وی با بیان این‌که این ابلاغیه‌های جدید تنها موجب جذاب ‌شدن نرخ‌ها و جذب برخی از شرکت‌های خصوصی می‌شود، تاکید کرد: ممکن است برخی از شرکت‌ها تصمیم بگیرند که در این حوزه ریسک کنند، اما اگر ما بخواهیم این پروژه‌ را با استفاده از بخش خصوصی هدایت کنیم، دولت باید تدابیر اساسی در این زمینه بیندیشد.

رئیس سندیکای صنعت برق با ارائه راهکار خود در این راستا اظهار کرد: دولت باید برای جذب بخش خصوصی پروژه‌ها را گارانتی ثانویه کند و این در حالی است که در حال حاضر تنها قرار‌داد وزارت نیرو در این راستا وجود دارد و تضمینی در این راستا نیست.

کلاهی ادامه داد: برای این کار لازم است که ال‏سی جدیدی باز شود یا گارانتی دولت یا خزانه بانک مرکزی پشت قرار‌داد‌های بخش خصوصی قرار بگیرد، چرا که تنها در این صورت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های برقی صورت می‌گیرد.

وی با بیان این‌که با این کار بخش خصوصی تمایل بیشتری برای سرمایه‌گذاری حتی با نرخ پایین‌تر نیز پیدا می‌کند، گفت: دولت باید منابعی را در این راستا اخذ کند تا هر چه سریع‌تر بتوانیم از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده کنیم.

کلاهی با اشاره به این نکته که مساله‌ مهم و اصلی بخش خصوصی در تولید برق نبود تضامین پرداخت است، اظهار کرد: تا زمانی که تضمین ثانویه یعنی به جز پرداختی که از سوی وزارت نیرو انجام می‌شود، بانک مرکزی و وزارت نفت فاینانس پروژه را پشتیبانی نکنند، اجرایی‌شدن آن پروژه غیرممکن یا در مقیاس کوچک خواهد بود.

وی با بیان این‌که بارها به اهمیت تضامین پرداخت اشاره کرده‌ایم، گفت: نبود تضامین پرداخت مهم‌ترین مساله در جذب بخش خصوصی در تولید برق است که برغم پیشنهادهای متعدد برای اجرایی شدن این طرح هنوز نتیجه مطلوبی حاصل نشده است.


ثبت نظر

ارسال