افزایش چهار درصدی تولید محصولات پتروشیمی

پنجره ایرانیان: به گفته مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی، تولید محصولات پتروشیمی در ٤ ماه نخست سال ١٣٩٤ رشدی ٤ درصدی را تجربه کرد.
  • یکشنبه 1 شهریور 1394 ساعت 9:7

به گزارش خبرنگار شانا، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی  در نشست خبری مورخ ٢٧ مردادماه اظهار کرد: شرکت‏ های پتروشیمی با ظرفیت مناسبی در حال تولید هستند و در این مسیر روند تولید در مجتمع‏ های پتروشیمی در حال افزایش است؛ به‏ طوری که تا پایان تیرماه ١٨ میلیون تن محصول تولید و روانه بازار شده است.

علی‏ محمد بساق ‏زاده افزود: مجتمع‏ های تولیدی در پارس جنوبی رشد ٧ درصدی، در ماهشهر رشد یک درصدی و در دیگر مناطق رشدی ٣ درصدی داشتند که به‏ طور میانگین ٤ درصد رشد تولید از خود نشان داده ‏اند. وی ادامه داد: مجتمع‏ های پتروشیمی مهر، لاله، شیراز، خراسان، پردیس، شازند، کرمانشاه، خارک و پلیمر کرمانشاه در چهارماه نخست سال با بالای ٩٠درصد ظرفیت خود تولید داشتند و مجتمع‏ های نوری، آریا ساسول، تبریز، اصفهان، غدیر، ایلام، کارون، فارابی، رازی و ارومیه نیز حدود ١٠ درصد بیشتر نسبت به مدت مشابه پارسال محصول تولید کردند.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: امسال با افزایش حجم خوراک دریافتی از  فازهای جدید پارس جنوبی درپی افزایش تولید هستیم. وی ادامه داد: مجتمع‏ هایی که نتوانستند برنامه‏ های تولیدی خود را محقق کنند دلایلی مختلف داشتند که ٤٤ درصد به دلیل کمبود خوراک، ٢٨ درصد به دلیل کارهای عملیاتی و ١٦,٥درصد نیز به دلیل مشکلات فرایندی بوده است.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: فاز ٢ پتروشیمی فجر، سولفورزدایی پتروشیمی نوری، مجتمع تخت جمشید ماهشهر  و نیز واحدهای بوتن یک و پلی اتیلن لرستان، اسید سولفوریک پتروشیمی ارومیه و نیز فاز ٢ کاویان و نیروگاه فاز یک دماوند به‏ زودی مورد بهره ‏برداری قرار خواهند گرفت و طرح ‏های توسعه ‏ای واحد اوره و آمونیاک پتروشیمی شیراز،  فاز دوم خط لوله اتیلن غرب و  واحد ام.ای.‏جی پتروشیمی مروارید نیز آخرین مراحل پیش راه ‏اندازی را سپری می ‏کنند.

 وی افزود: تامین نیاز داخل اولویت نخست صنعت پتروشیمی است و مجتمع ‏ها پس از رفع نیارهای داخلی می‏ توانند اقدام به صادرات کنند و نظارت‏ های لازم در این زمینه اعمال می ‏شود. بساق‏ زاده تصریح کرد: فروش داخلی در ٤ ماه نخست امسال، ٤ میلیون ٤٠٠ هزار تن به ارزش بیش از ٨٦ هزار میلیارد ریال بوده است و در این مدت ٦.٥ میلیون تن صادرات و به ارزش ٣.٦ میلیارد دلار محقق شده است. وی ادامه داد: در ٤ ماه نخست امسال صادرات نسبت به مدت مشابه پارسال ١٠ درصد رشد داشته است.

بساق زاده با بیان این که پتروشیمی نوری١٧ درصد ، زاگرس ١٤ درصد و  بندر امام ١١.٢ سهم صادرات را در اختیار داشتند گفت: در زمینه تامین نیاز داخل نیز پتروشیمی پارس ١٣.٣ نوری ١١.٥ و مارون ٩ درصد از سهم را به خود اختصاص دادند.  وی افزود: با هماهنگی‏های انجام شده، فازهای٤ و ٥ و نیز ٩ و ١٠ پارس جنوبی همکاری و تعامل خوبی با شرکت ‏های پتروشیمی داشته ‏اند و قرار است حجم خوراک ارسالی از این فازها همزمان با فازهای ١٢،١٥و١٦ و نیز ١٧ و ١٨ رشد را تجربه کند.


ثبت نظر

ارسال