بعد از ۲۰ سال یک درصد برق از تجدیدپذیرها تامین می‌شود

پنجره‌ایرانیان؛ اورعی استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: حدود ۹۰ درصد شرکت‌هایی که ساتبا با آن‌ها برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر قرارداد امضا کرده شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی بوده و تنها ۱۰ درصد آن‌ها بخش خصوصی واقعی است.
  • دوشنبه 12 تیر 1402 ساعت 15:3

به گزارش بازار، ناترازی برق دو سالی است که بحران شدیدی را در اقتصاد کشور ایجاد کرده است. بسیاری از کارشناسان راه‌حل مقابله با این بحران را توسعه تجدیدپذیرها می‌دانند. هاشم اورعی رئیس انجمن انرژی‌های بادی در گفتگو با بازار دراین‌باره می‌گوید: بر اساس هدف‌گذاری وزیر نیرو باید ۱۰ هزار مگاوات به ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در دولت سیزدهم اضافه شود. در این در حالی است که باوجود گذشت حدود دو سال از عمر این دولت ظرفیت انرژی‌های نو در ایران همچنان حدود هزار مگاوات است. متاسفانه باوجود گذشت حدود ۲۰ سال از شروع احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و تاکید دولت‌های مختلف بر تولید برق پاک، همچنان این نیروگاه‌ها سهمی حدود یک‌درصدی از تولید برق کشور دارند.

حدود ۹۰ درصد شرکت‌هایی که ساتبا با آن‌ها برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر قرارداد امضا کرده شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی بوده و تنها ۱۰ درصد آن‌ها بخش خصوصی واقعی است

این کارشناس حوزه انرژی که مدل‌های مالی سرمایه‌گذاری در صنعت تجدیدپذیرها را غیراقتصادی و غیرجذاب برای بخش خصوصی می‌داند، اضافه کرد: در ابتدایی که ساتبا فراخوان برای جذب سرمایه‌گذاری در حوزه احداث نیروگاه‌های خورشیدی را منتشر کرد، حدود ۱۲ هزار مگاوات متقاضی برای ۴ هزار مگاوات آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در این حوزه اعلام کردند؛ اما بعد از اعلام شرایط تنها هزار مگاوات حاضر به شرکت در مناقصه‌ها شدند.

او با بیان اینکه وزارت نیرو همچنان دوست دارد حالت اربابی خود در صنعت برق را حفظ کرده و همه‌چیز در اختیار خود او باشد، افزود: به‌عنوان‌مثال حدود ۹۰ درصد شرکت‌هایی که قرارداد احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر با آن‌ها امضا شده شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی بوده و تنها ۱۰ درصد آن‌ها بخش خصوصی واقعی است.

رئیس انجمن انرژی‌های بادی افزود: همچنین روند انجام پروژه‌ها به‌قدری کند که حدود یک ماه پیش‌قراردادهای متقاضیان سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های خورشیدی امضا شده است.

اورعی با اشاره به محقق نشدن اهداف در برنامه‌های توسعه‌ای گذشته، گفت: در برنامه پنجم و ششم توسعه وزارت نیرو موظف شده بود که سهم انرژی‌های تجدیدپذیر از تامین برق کشور به حدود ۵ درصد برسد؛ اما متاسفانه به دلیل غیرواقعی بودن اهداف تعیین‌شده نه‌تنها این هدف‌گذاری محقق نشده بلکه حتی به این اهداف نزدیک هم نشده‌ایم.

در برنامه‌های توسعه‌ای بیشتر از اینکه بر اساس واقعیت‌های اقتصادی هدف‌گذاری کنیم به خیال‌پردازی مشغول بودیم. به همین دلیل بر اساس آمار اعلامی تنها ۲۵ درصد از اهداف تعیین‌شده در برنامه ششم محقق شده است

به گفته اورعی، ما در برنامه‌های توسعه‌ای بیشتر از اینکه بر اساس واقعیت‌های اقتصادی هدف‌گذاری کنیم به خیال‌پردازی مشغول بودیم. به همین دلیل بر اساس آمار اعلامی تنها ۲۵ درصد از اهداف تعیین‌شده در برنامه ششم محقق شده است.

این کارشناس انرژی با بیان اینکه وزارت نیرو اعتقادی به توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر نداشته و همچنان به دنبال تولید برق از انرژی‌های فسیلی و آب است، ادامه داد: این رویکرد در وزارت نیرو در حالی همچنان ادامه دارد که کشور با بحران شدید انرژی و البته آب مواجه است. بدون شک در سال‌های آینده درصد زیادی از ظرفیت‌هایی که در حوزه نیروگاه‌های (فسیلی، حرارتی و آبی) ایجادشده به دلیل ناترازی‌های موجود دیگر قابل‌استفاده نخواهند بود.

رئیس انجمن انرژی‌های بادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که GDP ما در ۱۰ سال گذشته رشدی نداشته است، افزود: بر اساس هدف‌گذاری صورت گرفته در برنامه هفتم توسعه رشد اقتصادی کشور باید به ۸ درصد برسد؛ اما سوال اینجاست که با توجه به شرایط کشور چه مقدار از این هدف‌گذاری قابل‌دسترس است.

اورعی ادامه داد: برآوردهای صورت گرفته حاکی از این است که حدود ۵۱ درصد GDP کشور مربوط به بخش خدمات است؛ اما برای اینکه ایجاد رشد در این بخش باید به دنیا و بازارهای جهانی وصل باشیم. با توجه به شرایطی که در کشور حاکم است خیلی نمی‌توان روی رشد حاصل از بخش خدمات حساب باز کرد.

او با اشاره به کاهش نرخ سرمایه‌گذاری در ایران و خروج سرمایه‌های داخلی گفت: متاسفانه همه برنامه‌ریزی‌ها و قوانین در کشور برای یک بازه زمانی کوتاه تدوین می‌شود و خبری از ثبات نیست. در کشوری که امکان برنامه‌ریزی برای بلندمدت و حتی میان‌مدت وجود ندارد، نمی‌توان انتظار صنعتی شدن و رشد و توسعه را داشت.

 


ثبت نظر

ارسال