صنایع تا ۳ سال آینده از برق شبکه سراسری بی‌نیاز می‌شوند

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: صنایع بزرگ تا سه سال آینده با احداث ۱۴ هزار مگاوات نیروگاه اختصاصی، از برق شبکه سراسری بی‌نیاز خواهند شد.
  • یکشنبه 20 شهریور 1401 ساعت 16:39

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی شرکت مدیریت شبکه برق ایران، مصطفی رجبی مشهدی اظهار کرد: هزار مگاوات نیروگاه تا پایان امسال به ظرفیت تولید برق صنایع اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: نخستین واحد نیروگاهی صنایع در مردادماه امسال در مدار قرار گرفت. تا پایان سال هزار مگاوات نیروگاه با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته به بخش صنعت اضافه می‌شود و تا چهار سال آینده هم با تأمین ۱۰ هزار مگاوات دیگر برق موردنیاز صنعت را تأمین خواهد کرد.

سخنگوی صنعت برق گفت: امسال تابستان ما در صنایع جابه‌جایی بار داشتیم، در مدیریت مصرف مفهومی به نام انعطاف‌پذیری داریم که به این معناست که مصرف‌کننده بزرگ می‌تواند با موکول کردن ساعت مصرف برق خود به زمان‌های غیر از ساعات اوج مصرف یا جابه‌جایی بار برق خود را تأمین کند.

رجبی مشهدی افزود: امسال توانستیم در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته انرژی تحویلی به صنایع را ۱۵ درصد افزایش دهیم به‌طوری‌که ۱۷ درصد در بخش فولاد، بیش از ۱۰ درصد در حوزه سیمان، بیش از ۱۸ درصد در حوزه آلومینیوم و سایر بخش‌ها انرژی بیشتری تحویل مشترکان صنعتی دادیم که البته آن‌ها هم همکاری خوبی با ما داشتند.

وی ادامه داد: همکاری صنایع در این بخش مناسب بوده و شاهد کاهش مصرف انرژی آن‌ها در ساعات اوج بار بوده‌ایم طوری که آن‌ها با جابه‌جایی زمان تعمیرات و تعطیلات به ساعت‌های غیر از اوج مصرف توانستند هم به ما کمک کنند و هم در شیفت‌های بعدی انرژی بیشتری مصرف کنند.

سخنگوی صنعت برق گفت: یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های ما در این حوزه آن بود که نگذاریم به چرخه‌ای تأمین صنایع خللی وارد شود. این اقدام درنهایت منجر به رشد ۱۵ درصدی مصرف برق صنایع شد.

رجبی مشهدی ادامه داد: وزارت نیرو با یک برنامه دقیق و مشخص توانسته برای تابستان امسال تأمین برق مناسبی برای همه مشترکان داشته باشد و این برنامه شامل ۱۰۰ اقدام می‌شود که ما توانسته‌ایم از این طریق برق موردنیاز بخش‌های مختلف را تأمین کنیم و در این برنامه صنایع کشور آخرین حلقه محدودیت ما در بخش برق بوده است.

وی خاطرنشان کرد: امسال از ابتدای اجرای طرح مدیریت مصرف، بخش خانگی و سایر بخش‌ها کاهش مصرف انرژی قابل‌توجهی داشتند و این به معنای قطعی برق نبود؛ بلکه به معنای مدیریت مصرف در ساعات اوج بار بوده است.

 

۱۶.۷ میلیون قبض برق مشمول پاداش

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: از ۴۰ میلیون قبض برق صادرشده از خردادماه، ۱۶.۷ میلیون قبض مشمول پاداش صرفه‌جویی شدند که مبلغ این صرفه‌جویی حدود ۸۵۰ میلیارد تومان می‌شود و این طرح مدیریت مصرف تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت.

رجبی مشهدی با بیان اینکه از این ۱۶.۷ میلیون نفر، ۵.۱۴ میلیون نفر در قبض خود بستانکار شدند گفت: سالانه با افزایش یک‌میلیون مشترک جدید خانگی حدود ۴.۵ تا پنج درصد رشد مصرف خانگی داریم؛ ولی از ابتدای سال رشد مصرف برق خانگی منفی ۱.۹ درصد بوده که می‌توان ادعا کرد که پنج درصد کاهش مصرف برق در بخش خانگی داشتیم که حدود ۱۵۰۰ مگاوات کاهش مصرف برق را به دنبال داشته است.

وی خاطرنشان کرد: مصوبه کاهش مصرف بخش اداری، امسال به‌خوبی اجراشده و پایش خوبی در این بخش صورت گرفت به‌طوری‌که در بخش اداری و با پایش دقیق ۶۰۰ مگاوات کاهش مصرف برق داشتیم

سخنگوی صنعت برق گفت: در زمستان سال گذشته هیچ مشکلی در تأمین برق نداشتیم و با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته در زمستان امسال هم برق بخش‌های مختلف تأمین برق خواهد شد و همکاری بسیار خوبی با وزارت نفت داشته‌ایم به‌طوری‌که نسبت به سال گذشته مخازن ما دو درصد بیشتر تکمیل شده است

رجبی مشهدی افزود: در صنایع کوچک درصورتی‌که امکان آن ایجاد شود از مولدهای مقیاس کوچک استفاده خواهد شد و در این بخش وزارت نیرو پشتیبانی لازم را خواهد کرد.


ثبت نظر

ارسال