اعلام آمادگی نظام‌مهندسی ساختمان برای اجرای قانون مجری ذی‌صلاح

پنجره‌ایرانیان؛ رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه مهندسان نباید در خصوص ارائه خدمات مهندسی ارزان‌فروشی کنند، درعین‌حال از اعلام آمادگی سازمان متبوعش برای اجرای قانون مجری ذی‌صلاح در کلیه ساخت‌وسازهای پایتخت خبر داد.
  • یکشنبه 26 بهمن 1399 ساعت 11:41

به گزارش ایسنا، هم‌زمان با برگزاری نشست نقش سازنده ذی‌صلاح و صدور شناسنامه فنی ساختمان که با حضور حبیب زاده و سالاری دو عضو شورای شهر تهران، شهردار منطقه یک، رئیس سازمان نظام‌مهندسی استان تهران، تعدادی از اعضای هیئت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی استان تهران، انجمن‌های سازندگان شهر و استان تهران برگزار شد، موضوع مجری ذی‌صلاح و ضرورت به‌کارگیری آن در ساختمان‌ها موردبررسی قرار گرفت.

در این زمینه علیرضا میرجعفری ـ رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران ـ با بیان اینکه به دنبال آن هستیم که موضوع مجری ذی‌صلاح و شناسنامه فنی ساختمان را در این دوره از فعالیت سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران اجرایی کنیم خاطرنشان ساخت: بر این باوریم که باید مجری ذی‌صلاح به معنای واقعی کلمه در ساخت‌وسازها اجرایی شود و باید از به‌کارگیری مجریان غیرواقعی در ساخت‌وسازها که صرفا برای دل‌خوش کردن مدیران است ممانعت به عمل بیاوریم.

وی گفت: برای تحقق این هدف بی‌شک به کمک مهندسان ناظر و همچنین شهرداری تهران به‌عنوان یکی از ارکان اصلی ساخت‌وساز نیاز داریم و امیدواریم که با همکاری تمامی ارگان‌های ذی‌ربط، شاهد به‌کارگیری مجری صلاح و سازنده ذی‌صلاح در ساخت‌وسازها باشیم.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران همچنین تاکید کرد: لازم است که درزمان انعقاد تفاهم‌نامه‌های مربوط به الزام به‌کارگیری مجریان ذی‌صلاح که طرفین آن شامل نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران، وزارت راه و شهرداری تهران است، حتما از پتانسیل انجمن‌های صنفی سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران ونیز انجمن گودبرداری و ایمنی بهره گرفته شود و از نمایندگان این صنوف درزمان انعقاد تفاهم‌نامه دعوت به عمل آید.

 

تفاهم‌نامه‌ها باید با حضور انجمن‌های ذی‌ربط منعقد شود

وی با یادآوری این موضوع که پیگیری درباره فرجام تفاهم‌نامه‌های مربوط به الزام به‌کارگیری مجری ذی‌صلاح امری ضروری است خاطرنشان ساخت: بی‌شک تفاهم‌نامه‌هایی که بدون حضور نمایندگان انجمن‌های مذکور منعقد می‌شود فاقد کارایی است و امکان عملیاتی شدن آن بعید است.

میرجعفری افزود: مهندسان باید ارزش کار حرفه‌ای و تخصصی خود را بدانند و هرچند فاصله زیادی بین ارزش تعرفه خدمات مهندسی فعلی با تعرفه‌های ایده‌آل است، اما درعین‌حال مهندسان نابید ارزان‌فروشی کنند و ارزش خدمات خود را پایین بیاورند.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی استان تهران تاکید کرد: سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران مدعی است که ظرفیت کافی برای اجرای قانون مجری ذی‌صلاح را در تمام سطح کلان‌شهر تهران دارد و امیدواریم که با همکاری نهادهای ذی‌ربط اجرای این قانون هرچه سریع‌تر صورت گیرد.

 

طبق قانون همه ساخت‌وسازها باید توسط مجری ذی‌صلاح ساخته شود

همچنین شهاب سعادت نژاد ـ رئیس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران ـ گفت: مطابق قانون و مقررات ملی ساختمان کلیه ساخت‌وسازها باید توسط افراد و شرکت‌های دارای صلاحیت انجام شود و مطابق آیین‌نامه اجرایی ماده ۳۳ کلیه ساختمان‌ها نیاز به شناسنامه فنی برای نقل و انتقالات دارند و قبل از ارائه پایان‌کار شهرداری‌ها موظف به دریافت این شناسنامه فنی و ملکی که توسط سازندگان ذیصلاح در طول اجرا پروژه تهیه می‌شود هستند.

وی تاکید کرد: از مزایای شناسنامه فنی ساختمان، بیمه تضمین کیفیت ۱۰ ساله، ارائه نقشه‌های اجرایی ساختمان در تمامی رشته‌ها و ارائه استانداردهای مصالح، مشخص بودن عوامل ساخت ساختمان‌ها و همچنین مشخصات مصالح و نوع ساخت هر ساختمان است که این موارد در طول مدت اجرا توسط سازنده دارای صلاحیت که پروانه اشتغال خود را از وزارت راه و شهرسازی دریافت کرده باید تهیه و تکمیل شود.

وی گفت: مطابق تفاهم‌نامه‌ای که دریکم شهریورماه سال جاری، مابین شهرداری تهران، شورای شهر و نظام‌مهندسی منعقد و مصوبه آن در کمیته ۵ نفره استان تهران تصویب شده است، کلیه ساختمان‌های گروه ج و د در تهران که شامل ساختمان‌های بالای ۶ طبقه می‌شود و همچنین تمامی ساختمان‌های منطقه ۲ در مرحله اول باید در زمان شروع به کار سازنده ذیصلاح خود را در نظام‌مهندسی ثبت کنند تا شهرداری به آن‌ها اجازه شروع به کار دهد و در انتهای کار نیز باید شناسنامه فنی و ملکی این ساختمان‌ها توسط سازنده دارای صلاحیت تهیه شود.

سعادت نژاد ادامه داد: به همین ترتیب ساختمان‌ها در مناطق بیشتری در کلیه متراژها ملزم به ارائه شناسنامه فنی هستند که این امر مهم می‌تواند باعث بالا رفتن کیفیت ساخت‌وساز و عمر مفید ساختمان‌ها و مشخص بودن کیفیت ساخت هر ساختمان شود.

وی با تاکید بر اینکه طبق اظهارات اعضا شورای شهر و شهرداری تهران این تفاهم‌نامه از ابتدای اسفند به‌صورت کامل اجرایی می‌شود اذعان داشت: متاسفانه در اجرای این قانون بسیار مهم، مدتی کوتاهی شده و این امر باعث بروز اتفاقات ناگوار و تخریب‌های زیادی در ساختمان‌ها بخصوص در زلزله‌ها شده است و از این رهگذر جان و مال بسیاری از مردم از بین رفته است که امیدواریم با اجرای صحیح قانون استفاده از سازنده دارای صلاحیت و صدور شناسنامه فنی بتوانیم شاهد ساخت ساختمان‌های ایمن، باکیفیت و با طول عمر مفید باشم.

 

هدف هیئت‌مدیره هشتم، اجرای قانون مجری ذی‌صلاح است

در ادامه این همایش، مجتبی صابر، عضو هیئت‌مدیره و خزانه‌دار سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران گفت: یکی از محورهای اساسی واصلی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران در دوره هیئت‌مدیره هشتم، اجرایی کردن قانون مجری ذی‌صلاح بوده است.

وی تصریح کرد: با این رویکرد از ابتدای فعالیت هیئت‌مدیره هشتم سازمان نظام‌مهندسی، از اواخر سال ۹۷ مذاکراتی با شهرداری تهران آغاز کردیم که این رایزنی‌های درنهایت منجر به انعقاد تفاهم‌نامه به‌کارگیری مجری ذیصلاح در ساختمان‌ها در شهریورماه سال جاری شد که به‌موجب آن مقرر شد که نام سازنده ذیصلاح از ابتدای شروع فعالیت ساختمانی در فرم مربوطه قید شود.

صابر تاکید کرد: محور اصلی دیگر این تفاهم‌نامه این است که شهرداری تهران متعهد شده است که در هنگام صدور پایان کار ساختمانی باید شناسنامه فنی ساختمان توسط مجری ذی‌صلاح پروژه تهیه و توسط سازمان نظام‌مهندسی ساختمان صادر شده باشد.

 

به‌کارگیری سازنده ذی‌صلاح باید الزام قانونی شود

همچنین مهدی محرمی، بازرس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران نیز در این نشست تاکید کرد: در حال حاضر طرح اصلاح قانون نظام‌مهندسی ساختمان در راستای ارتقای کیفیت طراحی و نظارت و ارتقای کیفیت، در نوبت طرح در صحن علنی مجلس است و جای تعجب است که چرا هیچ اراده‌ای برای گنجاندن الزام به‌کارگیری مجری ذی‌صلاح در ساختمان‌ها در این قانون وجود ندارد؟

وی تاکید کرد: بدون شک الزام به‌کارگیری مجری ذی‌صلاح در قانون نظام‌مهندسی دارای پیامدهای بسیار مثبتی خواهد بود که ازجمله آن می‌توان به تاثیر مثبت آن در رای‌های صادره از سوی دیوان عدالت درزمان بروز مشکلات ساختمانی اشاره کرد.

محرمی گفت: اگر ما بتوانیم هم‌زمان با تاکید بر به‌کارگیری طراح و ناظر در پروژه‌های ساختمانی که در ۴۲ ماده قانون نظام‌مهندسی و ۲۱ تبصره آن، به‌کارگیری آن الزام‌آور شده است، کلمه مجری ذیصلاح را هم بگنجانیم دیگر هیچ مشکلی درباره دیوان و شکایات مربوطه نخواهیم داشت و شهرداری هم درنهایت ملزم خواهد شد که به این فرآیند قانونی تمکین کند.


ثبت نظر

ارسال