اختصاص ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه صادرات

پنجره‌ایرانیان؛ وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات با سود ۱۴.۵ درصدی برای صادرکنندگان اختصاص داده شده است که تولیدکنندگان می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.
  • شنبه 19 بهمن 1398 ساعت 10:30

رضا رحمانی ۱۶ بهمن‌ماه در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی چهارمحال‌وبختیاری، اظهار کرد: امروز در جنگ اقتصادی هستیم و ملت با تلاش همه تولیدکننده‌ها، فعالان اقتصادی، اصناف، کشاورزان و همه تلاشگران در این عرصه سربلند و پیروز هستند و در ۱۰ ماه اول سال تولید در همه رشته‌ها افزایش یافته است.

وی ادامه داد: بسیاری انتظار تعطیلی این تولیدات را داشتند اما به لطف خداوند، تلاش مسئولان، دست‌اندرکاران و روحیه جهادگری آن‌ها سبب رشد تولیدات شد که از همه افراد تشکر می‌کنیم.

وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه در سفرهای استانی از تشریفات اجتناب می‌کنیم، اظهار کرد: در هر مراسم بسته به شرایط منطقه جلساتی تشکیل و همه مشکلات بررسی می‌شود، همچنین مطالب بیان‌شده در جلسات و برنامه‌ها جمع‌بندی و درنهایت گزارش جلسات به‌صورت مکتوب به بنده ارسال می‌شود تا مطلبی از قلم نیفتد.

رحمانی با بیان اینکه اعتبارات را باید با توجه به تسهیلات و منابع موجود در استان اختصاص دهیم، ادامه داد: از میان کل استان‌های کشور برای ۱۲ استان ازجمله چهارمحال و بختیاری در فاز یک برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌ایم که به پیشرفت استان‌ کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه باید مرکز اصلی کار معادن در خود استان باشد، تصریح کرد: حساب مالی شرکت‌ها به خود استان منتقل شود و در استان گردش داشته باشد که با این فعالیت صدها خیر نصیب مردم می‌شود، البته برخی جاها مقاومت می‌کنند که این مقاومت هم ظلم به مردم است و هم اینکه برخلاف سیاست‌های دولت عمل کرده‌اند.

رحمانی افزود: در پروژه‌های جذب نیرو اولویت با استان است، در تأمین و تدارکات اولویت با استان و حتی روستایی است که معدن در آن قرار دارد همچنین حمل‌ونقل و انتقال نیز توسط مردم استان انجام شود که اگر این نکات در استان رعایت شوند مردم بیشتر از آن استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه باید باور کنیم که خود را تغییر دهیم، گفت: امروز در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم و به دنبال قانون هستیم که اولین قانون، قانون مقام معظم رهبری است که دستور حفظ تولید را داده‌اند و در سال گذشته در مجلس تصویب شده است که تصمیمات ستاد تسهیل نافذ و اجرایی است.

وزیر صمت افزود: حفظ تولید موجود و ایجاد اشتغال تکلیف قانونی و شرعی هستند و هرکس هرگونه که می‌تواند باید در این حوزه کار کند، لذا راهکار مقابله با تحریم‌ها اعتماد به مردم، تفویض اختیار و تسهیل در امور است که در غیر این صورت اداره کشور غیرممکن است.

وی ادامه داد: هر مدیری که این روحیه را ندارد و نمی‌تواند کار کند بهتر است استراحت کند زیرا که در این وضعیت مدیری لازم است که جرات داشته باشد، امروزه رونق موجود در کشور به برکت رزمندگان و مدیرانی است که نمی‌ترسند و کار می‌کنند.

وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به اینکه در اساس مشکل نداریم و مشکلات معمولاً در تولید است، اظهار کرد: حفظ تولید و راه‌اندازی مراکز تعطیل‌شده وظیفه ستاد تسهیل است.

وی در رابطه با تعرفه‌ها بیان کرد: در چند استان دیگر نیز بیان شده است که کشور عراق در این حوزه میان ایران و دیگر کشورها تفاوت قائل شده است که البته این امر تاکنون ثابت نشده است و اگر کسی مدارکی برای اثبات این جریان دارد اطلاع دهد با وزرای مربوط در عراق پیگیری خواهیم کرد، اما دولت عراق خود سالانه‌ میان چند کالا محدودیت ایجاد می‌کند.

رحمانی ادامه داد: ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات با سود ۱۴.۵ درصدی برای صادرکنندگان اختصاص داده شده است که تولیدکنندگان می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

وی ادامه داد: صادرات برای ما مهم است رونق تولید امروز با صادرات انجام می‌شود که باید موانع در راه صادرکنندگان از بین برود.

وی در رابطه با واردات کشور بیان کرد: هرکسی که در کشور ادعای تولید کالایی را دارد و آن را به مقدار و کیفیت مناسب تولید می‌کند فعالیت‌های خود را به ما اطلاع دهد که در این صورت حتما جلوی واردات آن کالا گرفته می‌شود و اگر مشاهده شود که مقدار تولیدشده کالا به‌اندازه مصرف ما نیست حمایت تعرفه‌ای از آن تولیدکننده می‌شود تا از تولیدکننده داخلی در مقابل واردات حمایت شود.

رحمانی با بیان اینکه حمایت از تولیدکننده سیاست سال جاری است که برای اجرایی شدن آن چند راهکار در نظر گرفته‌شده، اظهار کرد: نهضت ساخت داخلی‌ و مدیریت داخلی موردتوجه قرار گرفته است و درصورتی‌که اطلاعات لازم از کالا مورد تأیید معاونان صنایع قرار گیرد که از آن کالا به‌اندازه کافی تولید می‌شود کالای موردنظر دارای تعرفه می‌شود.


ثبت نظر

ارسال