ششمین همایش مقررات ملی ساختمان در شیراز

پنجره ایرانیان:با مشارکت و همراهی بیش از 20 ارگان ، دستگاه و نهاد اداری و اجرایی و پشتیبانی علمی بیش از 10 دانشگاه و موسسه علمی پژوهشی ششمین همایش مقررات ملی ساختمان ششم اسفند 93 در شیراز کلید می خورد ، همایشی که انتظار می رود مصداق نشستند و گفتند و برخاستند نباشد و بتواند راهبرد های اساسی برای حل معضلات مسکن در جامعه ما ارائه کند.
  • سه شنبه 28 بهمن 1393 ساعت 12:35

به گزارش ایرنا ، موضوع مسکن ، انبوه سازی ، شهرسازی و اجرای پروژه های مسکونی و نابسامانی های دست به گریبان آن موضوعی است که در دهه های اخیر در جامعه ما برشدت آن افزوده شده طوریکه نام بردن از پروانه ساخت ، مهندس ناظر ، مهندس پروژه ، تفکیک و تغییرکاربری و هر مفهوم مرتبط با ساختمان نوعی هراس و دلهره در دل برخی شهروندان می اندازد اما همین واژه ها برای افراد به اصطلاح کاربلد بارقه امید و فصلی نو قلمداد می شود.

برای آنکه دو روی متفاوت این سکه را دریابید کافی است سری به شهرداری های نواحی شیراز یا سایر کلان شهرهای کشور بزنید تا از بوروکراسی حاکم بر صدور یا تمدید یک پروانه ساختمانی آگاهی یابید ، عبارت های مانند هفت خوان رستم ، کفش آهنی ، عمر نوح، صبر ایوب و دیگر عبارت هایی که کنایه از بوروکراسی حاکم بر نظام شهرداری ها می زند و توصیف گر وضع نا بسامان فرایند کار در این ارگان های اجرایی است ، چندان عبارت هایی گزاف و بیهوده نیست.

ششمین همایش مقررات ملی ساختمان در روزهای گذشته با تبلیغات رسانه ای نسبتا گسترده ای قراراست سهم بسزایی از فضای رسانه ای استان فارس و کشور را به خود اختصاص دهد اما لازم است بیش از آنکه از جریان سازی های رسانه ای بهره گیرد از محتوای علمی و پشتیبانی و ضمانت اجرایی تصمیات پربهره گردد تا بتواند التیامی بر زخم هایی باشد که جامعه ما از آن دردمند و مجروح است .

محورهایی که برای ششمین همایش مقررات ملی ساختمان تنظیم و تدوین شده هر چند برخی بلند پروازانه و آرمان گرایانه است اما دور از دسترس نیست ولی موضوع مهمتر از جنبه فنی و علمی در برگزاری این همایش ها این است که این ایده ها و طرح ها در حد حرف باقی نماند و فقط زینت بخش مقالات علمی و سخنرانی ها نگردد بلکه به عنوان راهکاری برای حل چالش های حوزه مسکن کاربردی شود.

این همایش در بیش از بیست مبحث شامل حفاظت ساختمان ها در مقابل حریق ، الزامات عمومی ساختمان ، مصالح و فرآورده های ساختمانی ، بارهای وارد بر ساختمان ، پی و پی سازی ، طرح و اجرای ساختمان های با مصالح بنایی ، طرح و اجرای ساختمان های بتن آرمه ، طرح و اجرای ساختمان های فولادی ، طرح و اجرای صنعتی ساختمان ها ، ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا ، طرح و اجرای تاسیسات برقی ساختمان ها ، تاسیسات مکانیکی ، آسانسورها و پلکان برقی ، تاسیسات بهداشتی ، لوله کشی گاز طبیعی ، عایق بندی و تنظیم صدا ، صرفه جویی در مصرف انرژی،علایم و تابلوها و پدافند غیرعامل مطلب ارائه می کند و به بحث می پردازد .

با نگاهی به آنچه به عنوان معضلات و مصایب زندگی آپارتمانی و شهری با آن دست به گریبان هستیم در می یابیم که تقریبا در همه این مباحث اکنون دچار مشکلات فراوان هستیم و در هیچکدام از این مباحث هیچ چیز سر جای خودش نیست ، آیا این امید وجود دارد که با برگزاری ششمین همایش مقررات ملی ساختمان با هزینه های میلیاردی حداقل در یکی دو مبحث از این مباحث به نتیجه دلخواه برسیم و همایش رافع تنگناها و مشکلات موجود باشد؟

اهدافی که برای همایش مقررات ملی ساختمان تدوین و پیش بینی شده نیز بسیار اهدافی شیک و شسته رفته است که در مباحث مختلف دسته بندی شده اما شیک بودن و مرتب بودن این اهداف زمانی به کار می آید که قابل تحقق باشد و در اجرا و در عمل بتواند گامی در جهت رفع مشکلات مسکن بشمار آید .

افزایش عمر مفید و ارتقای کیفیت بهره دهی ساختمان ها ، کمک به تغییر رویکرد طراحان و سازندگان ساختمان به موضوع مراقبت و نگهداری از ساختمان ، جلب مشارکت مراکز علمی و تجربی، متخصصان مرتبط با صنعت ساختمان و تشکل های مهندسی به منظور انجام پروژه های پژوهشی و تحقیقاتی در زمینه توسعه و به کارگیری سیستم های کنترلی خاص در مراقبت و نگهداری از ساختمان ، ایجاد ارتباط گسترده تر بین پژوهشگران و دست اندرکاران صنعت ساخت و ساز، آسیب شناسی موانع اجرایی جهت تحقق مراقبت و نگهداری بهینه از ساختمان ها از جمله اهداف اصلی این همایش ملی است .

محورهای همایش نیز در سر فصل های نگهداری و صنعت ساختمان ، نگهداری و فرهنگ بهره برداری ، نگهداری و رویکرد های بهینه سازی ساختمان ، نگهداری و مراقبت از ساختمان از منظر حقوقی و برخی محورهای دیگر تدوین شده است .

این پرسش مطرح است که آیا با برگزاری همایش های مقررات ملی ساختمان که اکنون در پله ششم است و با طرح ایده های نو و ارائه مقالات و سخنرانی و صرف هزینه های گزاف می توان امید داشت که حداقل یک محور از این محورها در پایان همایش مصوب و اجرایی شود و آیا با اجرای این محورها به واقع تغییری در بافت مسکونی شهری به وجود می آید ؟

آیا نقش فن آوری های نوین ساختمانی در کاهش نیازمندی های تعمیر و نگهداری ساختمان ها در پایاین این همایش جدی گرفته می شود و تجربه های دیگر کشورها در امر تعمیر و نگهداری ساختمان ها به کار بسته می شود ؟ آیا سیستم های کنترلی و هوشمند در بالا بردن سطح کیفی مراقبت و نگهداری از ساختمان بکار گرفته می شود ؟ و روش های ارزیابی وضعیت سلامت ساختمان و نقش مردم در ترویج موضوع مراقبت و نگهداری از ساختمان دخالت داده می شود؟

آیا موضوع بهینه سازی مصرف انرژی و منابع در ساختمان ها که اکنون حتی ساختمان های نوساز و با کلاس ساخت بالا هم در آن مشکلات جدی دارند دچار تحول و بازبینی می شود ؟

 

آیا برای بهسازی و نوسازی ساختمان های موجود قدمی برداشته می شود و ششمین همایش مقررات ملی ساختمان برای تأثیر سیستم های تأسیساتی بر عمر مفید ساختمان و ملزومات نگهداری و مراقبت از ساختمان راهکار عملی و اجرایی ارائه می دهد ؟

آیا مشکلات مرمت و نگهداری ساختمان ها در بافت های تاریخی- فرهنگی رفع می شود و آیا مقاوم سازی ساختمان های موجود دراین بافت ها به صورت علمی بررسی و برای آن راهکار عملی ارائه می گردد؟

آیا این همایش تغییر و تحولی در نقش صنعت بیمه در مراقبت و نگهداری از ساختمان ارائه می کند و الگویی برای طراحی معماری و شهرسازی بر مبنای فرهنگ ایرانی ارائه می گردد؟

آیا با برگزاری این همایش ملی می توان امید داشت که کاهشی در خسارت های مادی و معنوی در حوادث و بلایای طبیعی بر ساختمان ها به وچود آید و راهکاری اجرایی برای تعمیر اصولی ساختمان ها در آسیب های موجود ارائه می گردد؟

و دست آخر اینکه آیا پاسخی برای دغدغه هایی که بارها و بارها توسط مسوولان نظارتی و اجرایی در باره فرایند شهر سازی و تامین مسکن ارائه شده است دراین همایش عرضه می شود ؟

دغدغه هایی مانند آنچه رییس منطقه سه سازمان بازرسی کشور و بازرس کل استان فارس چندی پیش در یکی از نشست های خبری بیان داشت که : متاسفانه برخی شهرداری ها برای تامین منابع درآمدی چشم بر بسیاری از تخلفات می بندند و قبل از وقوع تخلفات ساختمان از آن روی برمی گردانند تا تخلف انجام شود و با اخذ جریمه از متخلف منابع درآمدی برای شهرداری کسب کنند.

حجت الاسلام سید رسول محمود آبادی دراین گفت و گو اظهار داشت : این رویکرد ویژه یک شهرداری خاص نیست و ما در اغلب بازرسی هایی که از شهرداری ها انجام داده ایم در اغلب شهرداری ها مشاهده شده است و رویکرد پسندیده ای نیست .

بازرس کل استان فارس با بیان اینکه شهرداری ها در ردیف نخست ارگان و دستگاه پر شکایت در استان فارس هستند گفت : هر چند بیشترین مراجعات مردم به شهرداری ها است اما شهرداری ها در ردیف اول نارضایتی مردم و در ردیف اول دستگاههایی است که مردم بیشترین شکایت را از آن دارند.

رییس منطقه سه سازمان بازرسی کشور برخی از مواردی که باعث بروز تخلف در شهرداری ها می شود را برشمرد و گفت : به روز نبودن قانون شهرداری ها و اینکه برخی از قوانین مربوط به 60 سال قبل است ، عدم اشراف برخی از کارکنان شهرداری ها نسبت به قوانین ، نبود سیستم یکپارچه مدیریت شهری و نبود منابع درآمدی ثابت برای شهرداری ها از جمله مواردی است که مردم را در شهرداری ها به زحمت می اندازد و موجب عدم رضایت آنها می شود .

براستی آیا برگزاری این همایش دراین سطح و با این هزینه های میلیاردی و پشتوانه اجرایی و علمی و رسانه ای حداقل می تواند نوید بخش همین موضوع باشد که هر شهروند می تواند دارای یک سرپناه ایمن و امن حتی با حداقل امکانات و متناسب با نیاز ها و شرایط جسمی و روحی متقاضی و متناسب با امکانات و شرایط جامعه ما باشد؟

استاندار فارس ، برخی نمایندگان شیراز در مجلس شوای اسلامی و مدیران و کارشناسان مرتبط با امور تخصصی مسکن به این همایش نگاهی خوشبینانه داشته اند و همگی در گفت و گو هایی که انجام داده اند برگزاری آن دراستان فارس و شیراز را نقطه مثبتی برای ایجاد تحول در مقررات ساختمان عنوان کرده اند .

سید محمد احمدی استاندار فارس دراین زمینه گفته است : خوشبختانه با توجه به نگاه محوری به مقوله مراقبت و نگهداری در ششمین همایش مقررات ملی ساختمان شاهد حضور پرشور صاحب نظران در این حوزه خواهیم بود و نتایج چنین همایش هایی از برگزار آنها بسیار مهمتر است.

احمدی ضرورت همراهی تمام دستگاه ها و اطلاع رسانی مطلوب در خصوص برگزاری همایش مقررات ملی ساختمان در شیراز و تاثیرات و نتایج این همایش را یادآور شد و مورد تاکید قرار داده است.وی همچنین یادآور شد: در اینگونه همایش ها باید به دنبال تدوین قوانین و چهارچوب های مناسبی برای ارتقا کیفی و کمی صنعت ساختمان سازی کشور باشیم.

ششمین همایش مقررات ملی ساختمان روزهای ششم و هفتم اسفند ماه به میزبانی شیراز و با حضور وزیر راه و شهرسازی در این شهر برگزار خواهد شد.

امید آنکه پرداخت حداقل نیم میلیون تومان برای هر شرکت کننده ساکن در هتل همای شیراز و صرف میلیاردها ریال دیگر هزینه هایی که برای برگزاری این همایش کلان در نظر گرفته شده است مثمر ثمر و رافع چالش های موجود باشد و همانطور که اشاره شد برگزاری همایش مصداق نشستند و گفتند و برخاستند نباشد.


ثبت نظر

ارسال