سرمایه گذاران انرژی نو حمایت مالی می شوند

پنجره ایرانیان:معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: این وزارتخانه از سرمایه گذاران بخش خصوصی در ساخت و راه اندازی نیروگاه های تولید برق از باد و انرژی های خورشیدی حمایت مالی می کند.
  • دوشنبه 20 بهمن 1393 ساعت 14:28

هوشنگ فلاحتیان درحاشیه بازدید از روند فعالیت نیروگاه گازی خرمشهر تنوع سبد تولید انرژی برق کشور را از راهبردهای اصولی وزارت نیرو اعلام کرد.وی ادامه داد: توجه به منابع تجدید پذیر نظیر ساخت نیروگاه های بادی و نیروگاه های فتوولتائیک (سلول های خورشیدی) در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته و از سرمایه گذاران در این بخش نیز حمایت می شود. وی اظهارکرد: تاکنون قرارداد تولید یک هزار مگاوات برق از نیروگاه بادی با بخش خصوصی مبادله شده، و تقاضاهای زیادی از سوی سرمایه گذاران بخش خصوصی برای تولید برق در مناطقی که ظرفیت باد وجود دارد، دریافت شده است.

فلاحتیان ادامه داد: اعتباراتی از صندوق ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی منابع ارزی برای حمایت از سرمایه گذران احداث نیروگاه های تجدید پذیر بادی و خورشیدی تخصیص یافته است. وی گفت:پیش بینی می شود، با سیاست جدید وزارت نیرو در پنج سال آینده، ظرفیت سازی تولید برق کشور با استفاده از نرژی باد و خورشید رشد قابل ملاحظه ای داشته باشد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود:بر اساس مطالعات صورت گرفته، خوزستان ظرفیت بادی خوبی برای تولید برق دارد ضمن اینکه ظرفیت تولید برق از انرژی خورشیدی در این استان نیز قابل توجه است.فلاحتیان گفت:بر این اساس، صدور پروانه احداث نیروگاه های بادی و خورشیدی در خوزستان در کوتاه ترین زمان ممکن صادر می شود. بر اساس نظر کارشناسان، ایران با داشتن حدود 300 روز آفتابی در سال می تواند از بهترین کشورهای دنیا در زمینه تولید انرژی خورشیدی باشد.

استفاده از انرژی خورشیدی از بهترین راه های برقرسانی و تولید انرژی در مقایسه با دیگر مدل های انتقال انرژی به روستاها و نقاط دور افتاده در کشور از نظر هزینه، حمل و نقل، نگهداری و عوامل مشابه است.با توجه به استاندارد بین المللی اگر میانگین انرژی تابشی خورشید در روز بالاتر از 3٫5 کیلووات ساعت در مترمربع (3500 وات ساعت) باشد استفاده از مدل های انرژی خورشیدی نظیر کلکتورهای خورشیدی یا سامانه های فتوولتائیک اقتصادی و مقرون به صرفه است.


ثبت نظر

ارسال