حذف یارانه انرژی پر‌مصرف‌ها

پنجره ایرانیان:عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه با بیان اینکه افراد پردرآمد معمولا بیشتر انرژی مصرف می‌کنند، گفت: امکان حذف یارانه پرمصرف‌ها وجود دارد و اراده دولت برای انجام این کار مورد نیاز است.
  • یکشنبه 5 بهمن 1393 ساعت 12:15

حسینعلی حاجی دلیگانی، در گفت‌وگو درباره شیوه فعلی توزیع یارانه ها گفت: افراد پردرآمد معمولا بیشتر انرژی مصرف می کنند و پیشنهادی که داشتیم این بود برای کسانی که بر اساس  الگو مصرف می‌کنند قیمت  فعلی لحاظ شود و برای مصرف کنندگان مازاد بر آن به قیمت تمام شده محاسبه گردد.وی با تاکید بر موافقت خود با اجرای طرح تعرفه گذاری پلکانی افزایشی حامل های انرژی یا همان IBT گفت: امکان حذف یارانه پرمصرف‌ها وجود دارد و اراده دولت برای انجام این کار مورد نیاز است.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس با تاکید بر اینکه نحوه میزان افزایش قیمت حامل های انرژی بخصوص بنزین برای سال آینده می‌تواند در همان قاعده قرار گیرد، اضافه کرد: ما می توانیم یک میزانی را در قالب الگوی مصرف برای خودرو ها قرار دهیم و و مازاد بر الگوی مصرف را با قیمت تمام شده در نظر بگیریم.حاجی دلیگانی افزایش بیشتر قیمت حامل های انرژی در کاهش بیشتر مصرف آنها تاثیرگذار دانست.

کمیسیون انرژی مجلس به تازگی در بررسی لایحه بودجه 94 کل کشور پیشنهادی را به تصویب رساند که بر اساس آن در راستای حذف یا کاهش یارانه آب و برق و بنزین پر‌مصرف‌ها، افزایش قیمت آب و برق خانگی صرفا برای پله‌های بالای الگوی مصرف اعمال خواهد شد. در عین حال اگر دولت قصد داشته باشد قیمت بنزین را افزایش دهد، افزایش قیمت بنزین نیز تنها برای بنزین آزاد غیر سهمیه‌ای اعمال خواهد شد و قیمت بنزین سهمیه‌ای تغییر نخواهد کرد.


ثبت نظر

ارسال