کاهش مصرف انرژی یخچال ها با عایق نانو

پنجره ایرانیان:محققان دانشگاه آیوا در آمریکا با استفاده از سیلیکای نانوحفره ای، در حال طراحی و تولید عایقی هستند که می تواند مصرف انرژی را در یخچال و فریزرها کاهش دهد.
  • سه شنبه 30 دی 1393 ساعت 15:23

به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو، این طرح پژوهشی با هدف ارایه روشی برای کاهش مصرف انرژی آغاز شده است.موفیت آکینک از محققان این طرح می گوید: تلاش می شود برای عایق های یخچال ها و فریزرها مانند فوم ، فایبرگلاس و سیلیکای سنتز شده، ماده ای جایگزین با کارایی بالاتر تولید شود؛ در صورت ارایه این ترکیب، سالانه صدها میلیون دلار صرفه جویی از طریق کاهش مصرف انرژی صورت می گیرد.

محققان بیشتر از شن برای تولید نانوذرات سیلیکا و تولید عایق استفاده می کنند که پرهزینه است. اما در این طرح پژوهشی، آکینک و همکارانش از مواد نانوحفره ای استفاده کردند که تخلخل و مساحت سطحی بالایی دارد. این مواد جایگزین ارزان قیمتی برای فایبرگلاس و فوم ها است.

برای انجام این پروژه، آکینک و همکارانش حمایت مالی 76 هزار و 960 دلاری از مرکز انرژی آیوا دریافت کرده اند تا به مدت دو سال روی ساخت عایق جدید کار کنند. این حمایت مالی بخشی از بودجه ای است که مرکز انرژی آیوا برای تحقیقات در این حوزه درنظرگرفته است.


ثبت نظر

ارسال