سقوط بهمن قیمت ها در بازار پلیمر

پنجره ایرانیان:ما همه دارایی خود را هدر دادیم و در مقابل، عربستان سعودی ما را تنها با یک حرکت کیش و مات کرد. ما اکنون در شرایط مالی دشواری به سر می بریم و اگر بخواهیم جان سالم به در ببریم باید مخارج را کاهش دهیم
  • دوشنبه 29 دی 1393 ساعت 10:46

آن چه که مسلم است اگر کشور عربستان همچنان اصرار به تداوم سیاست کاهش مواد پتروشیمی مزید بر قیمت نفت داشته باشد؛ به اعتقاد کارشناسان باید منتظر سقوط بهمن قیمت ها در بازار پلیمر ها بود؛ بهمنی که هسته اولیه آن در حال چرخیدن و بزرگ شدن است و نتیجه آن را در بهمن ماه خواهیم دید.

به گزاش روابط عمومی انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران، «ما همه دارایی خود را هدر دادیم و در مقابل، عربستان سعودی ما را تنها با یک حرکت کیش و مات کرد. ما اکنون در شرایط مالی دشواری به سر می بریم و اگر بخواهیم جان سالم به در ببریم باید مخارج را کاهش دهیم». این سخن هیچ یک از سیاستمدارن و اقتصادانان کنونی ایران نیست؛ این بخشی از نامه  اسدالله علم وزیر دربار خطاب به شاه سابق ایران بود که در سال 1977 آن را نوشت. شاه هم قبل از این نامه گفته بود: «ما ورشکست شده ایم.» 

تاریخ دوباره تکرار می‌شود؛ عربستان بار دیگر شمشیر از نیام برکشیده و با افزایش سقف تولید خود آتش حوادث اقتصادی و سیاسی را در خاورمیانه شعله ور کرده است. تنها در چند ماه گذشته قیمت نفت در بازارهای جهانی حدود 50 درصد کاهش یافته است. « این راه، برای آن ها قابل ادامه دادن نیست، اگر از کاهش قیمت نفت، ایران ضرر می کند، بدانید کشورهای تولید کننده دیگر همچون عربستان و کویت بیش از ایران ضرر خواهند کرد.» روحانی این جملات را 38 سال بعد از سخن شاه و وزیر دربار، چند روز پیش در جمع مردم بوشهر عنوان کرد. دولت ایران بودجه سال 1394 را بر پایه نفت 72 دلار بسته است.

اما نفت شروع داستان است نه پایان آن، در زنجیره این ماجرا حالا زبانه های آتش به بخش های دیگر این زنجیره در حال سرایت است؛«جنگ پتروشیمی»! عربستان در تکمیل پازل نقشه خود با کاهش شدید قیمت‌های پیشنهادی برخی پلیمرها، آتش افروزی را به میدان پتروشیمی ها کشانده است.

آیا ایران استراتژی تعریف و تببین شده ای برای مقابله با این تهاجم در خصوص تنظیم بازارهای داخلی و خارجی دارد؟ احمد مهدوی دبیر انجمن صنفی صنعت پتروشیمی امروز دلیل افت سهام شرکت‌های پتروشیمی در بورس را مشکلات بازار نفت و کاهش قیمت نفت عنوان کرد که موجب شده است قیمت محصولات پتروشیمی کاهش یابد.

آن چه که مسلم است اگر کشور عربستان همچنان اصرار به تداوم سیاست کاهش مواد پتروشیمی مزید بر قیمت نفت داشته باشد؛ به اعتقاد کارشناسان باید منتظر سقوط  قیمت‌ها در بازار بود؛ سقوط بهمن قیمت ها در بازار پلیمر که آغاز شده و در حال تبدیل شدن به یک بهمن است.

فارغ از جنگ سردی که در سیاست های نفتی شروع شده و هیچ هم دور از انتظار نیست که با یک جرقه نابخردانه تنش ها به بحران برسد، اما موضوع قابل طرح دیگر، سردرگمی مصرف کنندگان مواد اولیه در صنایع تکمیلی است. «سید جواد موسوی» از کارشناسان بورس در گفت و گو با یک سایت خبری به فعالان پلاستیک توصیه کرده است که در حال حاضر مواد نخرند.

با مرور اظهار نظرهای مسئولان و کارشناسان، ابهام در باره آینده نه چندان دور بازار مواد اولیه و پتروشیمی ها بسیار پر رنگ است. در این میان پرسش های زیادی نیاز به پاسخ دارد؛ متولیان شرکت پتروشیمی چه استراتژی به عنوان یک پدافند در برابر سیاست های عربستان دارند؟ آیا تعیین قیمت مواد اولیه همچنان بر مدار سابق خواهد چرخید و آیا دفتر توسعه صنایع تکمیلی همچنان می تواند نقش یک «هوا شناسی» داشته باشد، چنان که محتشمی پور عنوان کرده بود. چه توجیهی برای ارزانتر بودن محصولات پتروشیمی در کشورهای همجوار همچون پاکستان وجود دارد؟ در حالی که ایران دارای مزایای بسیار بیشتری نسبت به آنها در این زمینه است. مصرف کنندگان و بازار در انتظار تحلیل ها و پاسخ های شفاف تری هستند تا نسبت به آینده کاری و سرمایه گذاری های جدید در این زمینه اطمینان یابند. 


ثبت نظر

ارسال