روزهای پر رونق مسکن در زمستان

پنجره ایرانیان:شروع فصل زمستان در بازار مسکن همراه شده است با افزایش نسبی حجم متقاضیان خرید در بنگاه‌های املاک.
  • سه شنبه 16 دی 1393 ساعت 11:18

بررسی‌ها نشان می‌دهد در 10 روز نخست دی‌ماه مشاوران املاک. روزهای پررونق‌تری را نسبت به زمستان سال گذشته و همچنین نسبت به پاییز امسال تجربه کرده‌اند.

مشاوران املاک درباره گرم‌شدن تدریجی تنور معاملات مسکن به برداشت مشترک خریدار و فروشنده از فضای موجود اشاره می‌کنند و می‌گویند: تثبیت قیمت مسکن در دو ماه گذشته از یکسو و پیش‌بینی‌هایی که برای سال آینده مطرح است، معامله‌کنندگان را به صحنه کشانده و باعث پایان تاخیرهای عمدی در معاملات شده است. در ماه‌های آبان و آذر امسال متوسط قیمت مسکن در شهر تهران بین 5/0 درصد تا 6/0 درصد افزایش پیدا کرد و در حالی که ماه‌های نیمه اول امسال، رشد ماهانه قیمت مسکن در برخی ماه‌ها تا 5 درصد افزایشی و در برخی ماه‌ها نیز تا 7 درصد نزولی بود؛ اما در پاییز امسال، افت‌وخیزها کمتر از یک درصد بوده و عملا شرایط ثبات قیمت را تداعی می‌کند. در این فضا، هر نوع حرکت بعدی در منحنی قیمت مسکن در سال 94، به نفع یک طرف معامله و به ضرر طرف دیگر خواهد بود و هم‌اکنون دو طرف به خوبی، از فرصت کنونی مطلع شده‌اند و به بازار برگشته‌اند. یک فعال بازار مسکن در محله پیروزی می‌گوید: خریداران واقعی مسکن به دلیل نگرانی افزایش قیمت آپارتمان در سال جدید تلاش می‌کنند در ماه‌های باقیمانده، آپارتمان مورد نیاز خود را خریداری کنند. به همین دلیل مراجعه‌کننده به دفاتر مشاور املاک افزایش پیدا کرده است.

او ادامه می‌دهد: فروشندگان نیز به دلیل افزایش خریدار کمی بر قیمت‌های خود افزوده‌‌اند؛ اما به دلیل نبود نقدینگی همچنان مالکانی زودتر به مرحله قرارداد می‌رسند که با قیمت مناسب‌تری برای فروش پیشنهاد کرده باشند.

به گفته این مشاور املاک، پیش از این بیشتر املاکی برای فروش گذاشته شده بود که مشکلاتی مانند نبود پارکینگ، آسانسور، نقص نقشه و... داشتند و مالکان املاک مرغوب منتظر شفاف شدن وضعیت بازار بودند؛ اما با توجه به قابل پیش‌بینی شدن بازار مسکن تا تیرماه فروشندگان بیشتری نیز وارد بازار شده‌اند.  خسروی کارشناس حوزه مسکن نیز درباره وضعیت بازار اجاره در 10 روز نخست دی ماه می‌گوید: بازار اجاره آن‌چنان تفاوتی با پاییز نداشته است.  او ادامه می‌دهد: بازار اجاره بها تا پایان سال از تورم و وضعیت بازار تبعیت می‌کند و طی سال جاری شاهد افزایش تعداد خانوارهای اجاره نشین بودیم. خسروی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های اولویت‌دار وزیر راه و شهرسازی باید فعال کردن صنعت اجاره باشد، پیشنهاد می‌کند: دولت می‌تواند با سرمایه‌گذاری مشترک با شهرداری بین 500 تا 1000 واحد مسکونی را در محله‌های مختلف شهر خریداری کرده یا بسازد و به شکل اجاره با اجاره‌بهای یارانه‌ای به اجاره‌نشین‌های کم‌درآمد واگذار کند. در کشورهای پیشرفته 70 درصد مردم مستاجر هستند و در ایران 25 تا 27 درصد مستاجرند، اگر صنعت اجاره فعال شود، مسلما وضعیت این بخش هر روز بهتر می‌شود. او درباره آینده بازار مسکن می‌گوید: بازارمسکن در رکود تورمی به سر می‌برد و پیش‌بینی می‌شود تا تیر ماه سال آینده نیز مجددا با یک رکود تورمی کماکان مواجه باشد.

 


ثبت نظر

ارسال