راه‌اندازی نیروگاه‌های کوچک خورشیدی در روستاها

پنجره ایرانیان:یک مقام مسئول در وزارت نیرو از آغاز نصب و راه اندازی نیروگاه‌های مقیاس کوچک برق خورشیدی در روستاها خبر داد و گفت: این برق پاک انرژی انواع لوازم خانگی و روشنایی خانوارها را به طور رایگان تامین می‌کند.
  • شنبه 13 دی 1393 ساعت 13:33

ولی الدین مصلحتی شربیانی در تشریح برنامه های در دست اجرا به منظور توسعه شبکه برق خورشیدی در سطح روستاهای کشور، گفت: بر اساس تصمیات جدید در وزارت نیرو مسئولیت برق رسانی به روستاها کاملاً به دفتر برق روستایی منتقل شد و در فراخوانی، بخش خصوصی را برای فعالیت در این عرصه تشویق کردیم و با حمایت‌هایی که از این صنعت به عمل آمد، نزدیک به 60 شرکت پیمانکار و مشاور شکل گرفت.

مجری طرح برق روستایی کشور در وزارت نیرو با اعلام اینکه هم اکنون اقداماتی برای افزایش سطح کمی و کیفی خدمات فنی و مهندسی پیمانکاران و تولید تجهیزات برق رسانی به روستاها انجام گرفته است، تصریح کرد: از این رو تا پایان سال جاری برق رسانی به بیش از 80 روستای جدید با استفاده از انرژی های نو در دستور کار قرار گرفته است.

این مقام مسئول با اشاره به آغاز احداث و راه اندازی نیروگاه هیا مقیاس کوچک برق بادی و خورشیدی در برخی از روستاهیا شمالغرب کشور، بیان کرد: در حال حاضر 3 شرکت داخلی برای مونتاژ صفحه های خورشیدی فعال هستند و ساخت تجهیزات جانبی همچون اینورتور به طور کامل در کشور بومی سازی شده است.

مصلحتی با اشاره به رشد بالای مونتاژ سیستم های ذخیره ساز و باتری در کشور، مونتاژ پنل‌های خورشیدی را گامی به سمت بومی سازی این نوع تجهیزات عنوان کرد و افزود: در شرایط فعلی با حمایت از سازندگان ایرانی ساخت کامل تجهیزات صفحه های خورشیدی در داخل کشور آغاز شده است.

مجری طرح برق روستایی کشور، میزان توان در نظر گرفته شده برای هر خانوار روستایی از طریق انرژی تجدیدپذیر را حدود 400 وات عنوان کرد و یادآور شد: این میزان را برای تامین انرژی انواع لوازم برقی همچون یخچال، تلویزیون، رادیو، پنکه، روشنایی کافی خواهد بود.

به گفته این مقام مسئول، هم اکنون به ازای هر خانوار روستایی یک کیلووات توان اختصاص می یابد و تا حدود 70 ساعت نیز امکان ذخیره سازی انرژی برق برای این خانوارها وجود دارد.


ثبت نظر

ارسال