سهم استان‌ها از ساخت مسکن برای فقرا

پنجره ایرانیان:مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تحقیقات مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از تعداد پروژه‌هایی که امسال باید برای ساخت و ساز نهایی شوند خبر داد.
  • شنبه 13 دی 1393 ساعت 11:42

اباذر جابری در گفتگو با  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در بخش مسکن شهری تمام پروژه‌هایی که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تعریف می‌کند با منابع داخلی بنیاد ساخته می‌شود گفت: برنامه‌ریزی و نظارت‌ها باید به گونه‌ای باشد که با حداقل بحران از ساخت‌وسازها عبور کنیم و پروژه را با کیفیت مطلوب به مرحله واگذاری برسانیم. هم اکنون ساخت حدود ۱۵ هزار و ۶۰۰ واحد از پروژه‌های نیمه تمام سال‌های گذشته به امسال منتقل و چهار هزار و ۳۸۱ پروژه هم از امسال آغاز شده است و در مجموع حدود ۲۰ هزار واحد پروژه در سال جاری در دست اجرا داریم.

جابری افزود: تا پایان سال پیش‌بینی می‌شود بر اساس بودجه‌ای که داریم نزدیک به هفت هزار واحد را به اتمام برسانیم. در واقع تا پایان امسال بخشی از پروژه‌های باقی‌مانده از سال‌های گذشته و یک سری از پروژه‌های امسال باید به پایان برسد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تحقیقات مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به بیشترین فراوانی از نظر ساخت و ساز توسط این بنیاد در استان‌های کشور وجود دارد توضیح داد: بیشترین تعداد ساخت و ساز که از امسال شروع شده در سه استان آذربایجان شرقی با ۶۶۴ واحد، خراسان شمالی با ۶۵۶ و مرکزی با ۵۷۹ واحد بوده است. از پروژه‌های سال‌های گذشته نیز استان‌‌های آذربایجان شرقی با یک هزار و ۸۶۰ واحد، اصفهان با یک هزار و ۹۳ واحد، خراسان رضوی با یک هزار و ۴۸۷ واحد و مرکزی با یک هزار و ۵۸۳ واحد در فهرست بیشترین فراوانی قرار دارند.

وی درباره زمان تحویل این پروژه‌ها اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و بر حسب تعداد واحد، ممکن است زمان ساخت پروژه‌ای از ۶ ماه تا دو سال به طول انجامد. در صورتی‌که با مشکل نقدینگی مواجه شویم مشکلاتی ایجاد خواهد شد. به طور کلی متوسط پروژه‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از پنج تا ۶ واحد شروع می‌شود و به پروژه‌های یک هزار واحدی می‌رسد. همچنین میانگین پروژه‌های بنیاد ۷۰ واحد است به عنوان مثال ۱۵ هزار و ۶۰۰ واحد اعلام شده را در قالب ۷۰ تا ۸۰ واحد تعریف کردیم و بین دو تا سه سال زمان ساخت این واحدها با توجه به شرایط اقتصادی و بازار در نظر گرفته شده است.

جابری به یک راه حل برای اتمام ساخت سریع برخی پروژه‌های بنیاد مسکن اشاره کرد و گفت: در برخی بخش‌ها هم یک سری سیاست‌ها پیش‌بینی می‌کنیم که بتوانیم این بازه زمانی را به حداقل برسانیمٰ؛ به عنوان مثال پروژه را گاهی در حد سفت کاری یا بدون نازک کاری به اتمام می‌رسانیم و متقاضی ادامه آن را تکمیل می‌کند تا منابع هم سریع‌تر برگردد. اگر پروژه‌ای کشش داشته باشد مثل ویلا یا تک حیاط که آپارتمانی نیست به متقاضیان در حد نصب پنجره و نما تحویل می‌شود که این قبیل پروژه‌ها شش یا هشت ماهه تحویل مشتری خواهد شد.


ثبت نظر

ارسال